• Anonym (boendeförälder)

1750 kr i underhåll okej summa?

Vill bara bolla lite. Mitt barn är hos sin pappa fre-mån varannan helg. Han har gått med på att betala 1750 kr i underhåll i månaden. Är detta en okej summa? Pappan har ett normalbetalt jobb, inte högavlönad men han har så han klarar sig och han har inga andra barn. Tycker ni att det är för mycket/lite (vet att det är mer än normen så det behöver ni inte kommentera). Skulle ni nöja er? "Rånar" jag pappan? Jag jobbar själv inte (är student) så jag har inte så hög inkomst.

• Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?
  • Anonym (A)

Kostar barnet 4550kr i månaden så skall han betala den summan ja

• Anonym (boendeförälder)

Ja, det gör han nog. Han har 2 aktiviteter i veckan och dyr "specialutrustring" p.g.a. vissa mindre hälsoproblem, sen kläder och större saker som cykel osv, förutom ökad boendekostnad såklart. Vi kom överens om summan just p.g.a. de extra kostnaderna. Detta ska alltså täcka ALLTING som kan tänkas behövas som inte är direkta födelsedagspresenter osv från pappan. Alltså jag får bekosta alla vinterkläder, cyklar, kostnad för fritids efter skolan och allt annat själv med hjälp av underhåller plus såklart mina egna pengar, barn bidrag osv. 

Jag tycker det känns okej, jag bara undrade om det var en vettig summa. Blir det något över kan jag ju köpa lite dyrare presenter. Han vill gärna ha en ipad men det är lite dyrt t.ex. Så det kan ju bli en extra speciell födelsedagspresent eller liknande. Men egentligen tvivlar jag på att det blir något över eftersom fritids och liknande är så dyrt. 

• Anonym (BF)

Tycker det låter som en skitbra summa, var glad att du verkar ha ett vettigt och generöst ex Jag har varit boendeförälder till min.äldsta son sen vi separerade, alltid betalat allting själv.och alltid fått de sedvanliga 1273

• sextiotalist

Ni ska, utifrån er förmåga hjälpa till att försörja barnet, om ni båda är överens så är det helt OK. Du är student och han har tydligen en OK lön och inga andra barn. Så han har utrymme.

Det viktigaste är att du inte är beroende av det som är utöver 1273, för skulle något hända, så kan det landa på det beloppet.
    För övrigt ska inte de extra boendekostanderna räknas in när man räknar ut underhållet (inte direkt, det blir så indirekt)

• Anonym (A)
    Anonym (boendeförälder) skrev 2014-02-11 07:15:52 följande:
    Ja, det gör han nog. Han har 2 aktiviteter i veckan och dyr "specialutrustring" p.g.a. vissa mindre hälsoproblem, sen kläder och större saker som cykel osv, förutom ökad boendekostnad såklart. Vi kom överens om summan just p.g.a. de extra kostnaderna. Detta ska alltså täcka ALLTING som kan tänkas behövas som inte är direkta födelsedagspresenter osv från pappan. Alltså jag får bekosta alla vinterkläder, cyklar, kostnad för fritids efter skolan och allt annat själv med hjälp av underhåller plus såklart mina egna pengar, barn bidrag osv.  Jag tycker det känns okej, jag bara undrade om det var en vettig summa. Blir det något över kan jag ju köpa lite dyrare presenter. Han vill gärna ha en ipad men det är lite dyrt t.ex. Så det kan ju bli en extra speciell födelsedagspresent eller liknande. Men egentligen tvivlar jag på att det blir något över eftersom fritids och liknande är så dyrt. 

Men att du har högre boendekostnad skall inte betalas med underhåll det skall inte pappan stå för. Betalar han 1750/mån i underhåll skall du kunna betala lika mycket du med samt barnbidraget utöver det ni båda lägger in. Har du inte råd med det får ungen ha billigare sysselsättning eller så får du flytta till billigare ställe
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2014-02-11 11:18:09 följande:

Men att du har högre boendekostnad skall inte betalas med underhåll det skall inte pappan stå för. Betalar han 1750/mån i underhåll skall du kunna betala lika mycket du med samt barnbidraget utöver det ni båda lägger in. Har du inte råd med det får ungen ha billigare sysselsättning eller så får du flytta till billigare ställe
    Boendekostnaderna håller jag med om, men det senare stämmer inte. Föröäldrana ska försörja barnet efter förmåga, så den som har ett högre överskott ska bidra till mer. Så om TS och hennes ex kommer överens om att han ska betala den största delen av barnets kostnader så är det helt OK och faktiskt helt enligt lagboken.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (A) skrev 2014-02-11 11:18:09 följande:

Ts ska inte betala lika mycket som pappan. Ts ska betala utifrån sin försörjningsförmåga. Som studerande har hon väldigt låg försörjningsförmåga.
  • nymedlem

Det är en HÖG summa anser jag!

• Anonym (jur.)
    nymedlem skrev 2014-02-11 16:42:20 följande:
    Det är en HÖG summa anser jag!
    Varför anser du det? Ts har kanske bara 100 kronor i försörjningsförmåga som student.
  • Anonym (bra)

Anonym (BF) skrev 2014-02-11 07:28:57 följande:
    Tycker det låter som en skitbra summa, var glad att du verkar ha ett vettigt och generöst ex Jag har varit boendeförälder till min.äldsta son sen vi separerade, alltid betalat allting själv.och alltid fått de sedvanliga 1273
    Samma för mig.

Var glad TS att ditt ex gått med på den summan plus att han har barnet. Mitt ex har aldrig haft sina barn :(
Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?