• h8him

1750 kr i underhåll okej summa?

Anonym (A) skrev 2014-02-11 18:04:03 följande:

Är du det ditt nick antyder kan du räkna ut det själv
    Nu är jag inte den du skrev till men nej, jag kan inte räkna ut varför du anser att ett barn ska flytta från en förälder till en annan, för att den andra har högre inkomst och större försörjningsmöjligheter. Omsorg av barn och vad som är bäst för ett barn handlar om så mycket mer än pengar. Det vet väl även du hoppas jag.
    nymedlem skrev 2014-02-11 18:06:09 följande:
    Ojdå, visste inte det. Alltså 1273 minus 8 dagars umgänge. Ts borde verkligen vara nöjd med detta.

Sex dygns umgänge får han dra av om det är fredag till måndag. Och med 1273 tror jag det handlar om 32 kronor per dygn. Med 1750 hamnar han på 43 kronor per dygn, så ca 260 kronor per månad.

Varför ska man vara nöjd med att föräldrar försörjer barn efter förmåga som man ska enligt lag?
  • h8him
    Anonym (rut) skrev 2014-02-11 20:38:33 följande:
    Pappan ska inte betala hennes studier, Hon får börja arbeta
    Det är inte hennes kostnader han betalar, utan barnets. Utbildning är oftast bra. Det brukar leda till högre avlönade arbeten. Så med tiden kan Ts ta en större del av barnets försörjning, vilket är positivt för dem alla.
    sextiotalist skrev 2014-02-12 07:30:30 följande:

Det är inte alls säkert, exet studerade och gick genom tingsrätten och fick inte mer än 1500 per barn och då var även barnbidraget lägre
    Det var väl rätt många år sen nu ? 1500 betyder 5400 kronor mer per år till barnets försörjning. Inte en piss i havet för de som saknar överskott.

• h8him
    sextiotalist skrev 2014-02-12 08:24:25 följande:
    Men barnbidraget var mycket lägre då (ungefär 400 kr mindre än idag) och det har inte varit någon större inflation heller.
    Nåväl, det jag vill ha sagt är att man inte ska tro att man kan gå till tingsrätten och få jättesummor, vilket många tycks tro. Det finns regler hur man räknar ut detta (och FK´s räknehjälp är helt åt skogen fel).
    Utan fortfarande utgår man från barnets kostnader och föräldrarnas försörjningsförmåga.

I början av 90-talet var barnbidraget/studiebidraget 600 kronor, men värdet var inte mindre än idag. Så fick hon 1500 kronor i början på 90-talet så måste jag säga att det var en hög summa.

Det är inget fel på räknehjälpen utan snarare på de som använder den, och som inte gör rät.

Visst, och i Ts fall har hon väldigt låg, om någon, försörjningsförmåga, och det är helt rätt att pappan betalar mer för barnets kostnader tills Ts har studerat klart.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2014-02-12 08:49:33 följande:
    Fast det här var något senare än i början av 90-talet och sedan så gjordes det en  ny beräkningen och då hade vårt barn kommit och då blev det egentligen lägre (men bara några hundralappar, inget att bråka om)
    Hur du än vrider och vänder på det så måste barnet försörjas, och det är föräldrarnas ansvar att försörja sitt barn, utifrån barnets behov och föräldrarnas förmåga. Att Ts pluggar är positivt i förlängningen för dem alla.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2014-02-12 09:19:46 följande:

Något annat har jag inte sagt, jag har redan i början skrivit att barnet ska försörjas av båda föfäldraran utifrån deras förmåga och barnets kostnader, men det jag ville flagga för att det är inte alls lätt att få igenom några jättesummor via tingsrätten.
    Många tror att man kan slå på stora trumman och få massor av pengar, men så enkelt är det inte.

Barn kan försörjas och ha det helt OK med två studerande föräldrar, även två arbetslösa föräldrar och de flesta som separerar, männen har för det mesta inte några fantasilöner, utan normala löner, de flesta kvinnorna lever inte på soc/studielån/sjukpenning
    Okej.

Inga jättesummor kanske men definitivt försörjningsandel av barnets kostnader. Och ju äldre barn är, desto dyrare är de. Tingsrätten räknar t.ex med att tonåringar kostar 3500 per månad. Så nog kan det bli 2000-2700 utan problem om en förälder har väldigt låg, eller ingen, försörjningsförmåga.
Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?