Min mamma är dement. Sorgen är svår! Fler?
Min mamma fick mig väldigt sent. Jag var en efterlängtad liten sladdis som växte upp i ett härligt hem med en underbar mamma. Hon har alltid funnits där! Mamma är idag 80 år och jag är 36 år. Hon började bli förändrad för två år sedan. Kunde inte längre laga mat utan stekte köttbullarna men glömde sätta på potatis och hennes så underbara mat smakade plötsligt inte gott längre. Hon blev förändrad och hennes glada sinne blev allvarligt. Hon blev mer och mer förvirrad och orolig. Hon känner igen mig och mina barn men hon frågar samma saker hela tiden. Pratar inte jag pratar inte hon heller. Hon sitter mycket och sover. När jag ringer pratar hon om samma sak hela tiden och vill snabbt avsluta samtalet. När vi är där är hon glad men hon har tomma ögon och är väldigt trött. Vill inte åka dit då jag är deprimerad flera dagar efteråt. Det är bara skalet av mamma som är där. Har 3 systrar och de lider också. Dock är dom mycket äldre än mig. Min älsta syster är 58 år. De har nog inte lika ont av det som jag. Känner mig så oerhört nere och ensam. Förr ringde jag bara henne och hon fick mig alltid på bra humör. Åkte jag dit fick jag energi och mådde alltid bra. Nu suger besöken ur all min energi. Känner mig så ensam. Kommer aldrig få tillbaka mamma. Det värsta är att jag knappt minns hur hon var förr. Minns att hon var glad och skrattade mkt hon lagade underbar mat och var väldigt livlig och älskade livet. Jävla skit känns det att hon är som hon är nu