• Anonym (Gina)

Studenter hur mycket pluggar ni?

Placerar tråden här då jag helst vill vara anonym.

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni studenter(på eftergymnasial nivå) där ute pluggar en vanlig vecka? Nämn gärna vad ni läser också.

Många säger att det ska vara som ett heltidsjobb alltså ca 40h/vecka. Jag har precis börjat plugga så det är svårt att disponera tiden och veta hur mycket tid som krävs. Är rädd att jag pluggar alldeles för lite. Tar ni någon dag ledigt ibland eller är det plugg jämt?

• Svar på tråden Studenter hur mycket pluggar ni?
  • Varierar

Det varierar jättemycket beroende på vad det är för kurs för min del.

Vid kursintroduktionen brukar de gå igenom vad som krävs för att få godkänt. Är det en salstenta och flera böcker som ska läsas brukar jag studera 4-10 h om dagen beroende på hur lätt jag har för ämnet och hur många föreläsningar jag har. Om det är massa teorier som ska in i huvudet så är det ju bara att sätta sig och börja! Har läst svåra ekonomikurser och kemikurser då jag pluggat galet mycket, suttit 7-8 timmar även på helgerna och verkligen skrivit upp hur många timmar jag suttit varje dag. Just nu läser jag en teoretisk/praktisk kurs där det mest är småuppgifter och en större hemtenta. Har inte pluggat mer än 5 h hemma på två veckor, har däremot gått på 3 h föreläsning nästan varje dag. Slappt värre. 

• Anonym (Gina)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-11 14:58:56 följande:
    40h/vecka.
    Varje vecka eller varierar det? Vad pluggar du?
  • Anonym (Gina)
    Varierar skrev 2014-02-11 13:41:27 följande:
    Det varierar jättemycket beroende på vad det är för kurs för min del.