• Anonym (Gina)

Studenter hur mycket pluggar ni?

Placerar tråden här då jag helst vill vara anonym.

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni studenter(på eftergymnasial nivå) där ute pluggar en vanlig vecka? Nämn gärna vad ni läser också.

Många säger att det ska vara som ett heltidsjobb alltså ca 40h/vecka. Jag har precis börjat plugga så det är svårt att disponera tiden och veta hur mycket tid som krävs. Är rädd att jag pluggar alldeles för lite. Tar ni någon dag ledigt ibland eller är det plugg jämt?

• Svar på tråden Studenter hur mycket pluggar ni?
  • Varierar

Det varierar jättemycket beroende på vad det är för kurs för min del.

Vid kursintroduktionen brukar de gå igenom vad som krävs för att få godkänt. Är det en salstenta och flera böcker som ska läsas brukar jag studera 4-10 h om dagen beroende på hur lätt jag har för ämnet och hur många föreläsningar jag har. Om det är massa teorier som ska in i huvudet så är det ju bara att sätta sig och börja! Har läst svåra ekonomikurser och kemikurser då jag pluggat galet mycket, suttit 7-8 timmar även på helgerna och verkligen skrivit upp hur många timmar jag suttit varje dag. Just nu läser jag en teoretisk/praktisk kurs där det mest är småuppgifter och en större hemtenta. Har inte pluggat mer än 5 h hemma på två veckor, har däremot gått på 3 h föreläsning nästan varje dag. Slappt värre. 

• Anonym (Gina)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-11 14:58:56 följande:
    40h/vecka.
    Varje vecka eller varierar det? Vad pluggar du?
  • Anonym (Gina)
    Varierar skrev 2014-02-11 13:41:27 följande:
    Det varierar jättemycket beroende på vad det är för kurs för min del.

Vid kursintroduktionen brukar de gå igenom vad som krävs för att få godkänt. Är det en salstenta och flera böcker som ska läsas brukar jag studera 4-10 h om dagen beroende på hur lätt jag har för ämnet och hur många föreläsningar jag har. Om det är massa teorier som ska in i huvudet så är det ju bara att sätta sig och börja! Har läst svåra ekonomikurser och kemikurser då jag pluggat galet mycket, suttit 7-8 timmar även på helgerna och verkligen skrivit upp hur många timmar jag suttit varje dag. Just nu läser jag en teoretisk/praktisk kurs där det mest är småuppgifter och en större hemtenta. Har inte pluggat mer än 5 h hemma på två veckor, har däremot gått på 3 h föreläsning nästan varje dag. Slappt värre. 
    Okej tack för svar!

Jag gör alltid uppgifterna inför våra seminarier, går på föreläsningar o.s.v. Det som är svårt är att ta sig tid till att läsa allting... Kanske ska satsa på att sitta minst 4h och max typ 8h per dag?
  • Roxanan

Jag satt säkert 50 timmar i veckan när jag gick på universitet, 55 som mest. Man blir helt stekt i huvudet och inte alls effektiv. Läste på universitet i England.

Göteborgare i hjärtat
  • Anonym (Olivia)

Jag är dålig på att plugga, kan börja med att säga det.

Varje vecka har jag föreläsningar/gruppövningar/laborationer som kanske tar upp ca 20 h, ovanpå det kanske jag pluggar 8 timmar till varje vecka. 
    När det börjar närma sig en tenta (typ 2 veckor innan) så lägger jag på ett kol och pluggar kanske 60 h i veckan.

Jag försöker vara mer ambitiös, men det är svårt. Panik-studierna de sista veckorna är inte rolig, så jag råder dig att disponera plugget bra!

• Fjärilslarv
    Anonym (Gina) skrev 2014-02-11 15:14:12 följande:
    Varje vecka eller varierar det? Vad pluggar du?
    varje vecka, inför tentor mycket mer.
    jag studerar inom sjukvård.
  • sextiotalist

När jag pluggade på en teknisk högskola så hade vi 12 timmar obligatoriska laborationer varje vecka, som skulle föreberedas, 20 timmars föreläsningar och 10-12 timmars salövningar. Så en normal vecka, mellan 50 och 60 timmar (glömde även konstruktionsuppgifter och annat som man gjorde)

Sambons äldsta läser samma utbildning och det är nog samma sak där

• bradfield

Det beror så himla mycket på kursen tycker jag... Jag läser Internationella Relationer. När jag läste internationell politisk ekonomi så var hela min värld internationell politisk ekonomi typ. Förra terminen skrev jag b-uppsats och då satt jag sista veckorna i princip hela dagarna med. Sista dagarna satt jag in på nätterna. 

Nu läser jag en termin Statsvetenskap och då sitter jag inte alls lika mycket. Har kanske totalt sedan den 20 januari aktivt jobbat typ max 25-30 h. Då skriver vi en gruppuppgift och den handlar om globaliseringens effekter. Vi har studerat globaliseringen och dess effekter så himla mycket tidigare att det inte krävs så mycket för att få ihop ett bra arbete. 

Men genomsnittligt så kanske jag pluggar 15-20 h/veckan. 

• bradfield

Men jag tycker du ska gå in hårt i början och när du märker vad som krävs för betygen så lägger du dig på en nivå som passar dig.

Svar på tråden Studenter hur mycket pluggar ni?