Inlägg från: Anonym (Gina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gina)

Studenter hur mycket pluggar ni?

Placerar tråden här då jag helst vill vara anonym.

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni studenter(på eftergymnasial nivå) där ute pluggar en vanlig vecka? Nämn gärna vad ni läser också.

Många säger att det ska vara som ett heltidsjobb alltså ca 40h/vecka. Jag har precis börjat plugga så det är svårt att disponera tiden och veta hur mycket tid som krävs. Är rädd att jag pluggar alldeles för lite. Tar ni någon dag ledigt ibland eller är det plugg jämt?

• Svar på tråden Studenter hur mycket pluggar ni?
  • Anonym (Gina)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-11 14:58:56 följande:
    40h/vecka.
    Varje vecka eller varierar det? Vad pluggar du?
  • Anonym (Gina)
    Varierar skrev 2014-02-11 13:41:27 följande:
    Det varierar jättemycket beroende på vad det är för kurs för min del.

Vid kursintroduktionen brukar de gå igenom vad som krävs för att få godkänt. Är det en salstenta och flera böcker som ska läsas brukar jag studera 4-10 h om dagen beroende på hur lätt jag har för ämnet och hur många föreläsningar jag har. Om det är massa teorier som ska in i huvudet så är det ju bara att sätta sig och börja! Har läst svåra ekonomikurser och kemikurser då jag pluggat galet mycket, suttit 7-8 timmar även på helgerna och verkligen skrivit upp hur många timmar jag suttit varje dag. Just nu läser jag en teoretisk/praktisk kurs där det mest är småuppgifter och en större hemtenta. Har inte pluggat mer än 5 h hemma på två veckor, har däremot gått på 3 h föreläsning nästan varje dag. Slappt värre. 
    Okej tack för svar!

Jag gör alltid uppgifterna inför våra seminarier, går på föreläsningar o.s.v. Det som är svårt är att ta sig tid till att läsa allting... Kanske ska satsa på att sitta minst 4h och max typ 8h per dag?
  • Anonym (Gina)

Tack för alla svar. Jag måste verkligen komma in i det ordentligt! Det är främst dagar då jag inte har obligatorisk undervisning som faller bort, typ idag. Pendlar även till skolan så det går bort en hel del tid till det.

Satt och läste boken idag men jag slocknade helt... Är trots allt en ambitiös tjej som gick ut med högsta betyg i typ allt från gymnasiet så jag kan bara jag vill. Hoppade på detta lite oförberett i sista sekund så hann inte riktigt ställa om.

• Anonym (Gina)
    maritbinge skrev 2014-02-11 18:18:22 följande:
    Nu har jag precis läst färdigt men när jag studerade så blev det runt 8-9 timmar om dagen (inklusive föreläsningar och lektioner, alltså). Hur mycket man ska plugga är nog väldigt individuellt och beror förstås mycket på vad man läser. Jag har läst mindre avancerade ämnen förut och knappt pluggat alls men det gick det också, så länge man är ärlig mot sig själv och har självinsikt nog att inte överskatta sina egna kunskaper så borde det gå bra. 
    Låter som visa råd! Tror att jag har en rätt bra självinsikt så jag hoppas att det löser sig.
  • Anonym (Gina)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-11 18:42:10 följande:
    det är bara att göra upp en studieplanering och hålla sig till den i ur och skur. jag studerar hela min utbildning på distans så jag är så illa tvungen, för skulle jag enbart gå på föreläsningarna så skulle jag "studera" två dagar per månad och det skulle jag aldrig klara några tentor på.
    Ja nej jag har som tur är mycket obligatoriskt. 2 seminarier varje vecka + föreläsningar. Sedan är det en dag i veckan som jag har till godo. Då måste jag verkligen plugga... Funderar på om det är smartare att sätta sig någon annanstans och plugga?
  • Anonym (Gina)
    maritbinge skrev 2014-02-11 18:56:48 följande:
    Ett tips är att inte sitta hemma och plugga. Det är så himla lätt att "fastna i soffan". Sitt i skolan eller på ett bibliotek istället. 
    Fjärilslarv skrev 2014-02-11 19:14:33 följande:
    håller med ovanstående (maritbinge). I början av min utbildning så satt jag alltid i sovrummet och pluggade istället för i vardagsrummet där tvn skrek på mig :p. Nu när vi bor i hus så sityter jag i mitt eget lilla kontor på övervåningen. Vi har visserligen en tv i sovrummet men den skriker inte lika mycket, som tvn nerefrån vardagsrummet :p.
    De flesta bibliotek har tysta rum som man kan boka, även i princip alla skolor brukar ha det också (tänkte på den skolan du går i).

Har också börjat upptäcka detta... Problemet är att jag pluggar i en annan stad än min hemstad så det är så lätt att bara vilja ta första bästa tåg/buss hem igen. Ett annat problem med det är att det är dåligt med sittplatser där man kan plugga... Biblioteken är nästan alltid fulla och sedan vet jag inte så många andra ställen där man kan få lugn och ro. Vill helst sitta ifred en bit bort från andra.

Ska undersöka möjligheterna att sitta i biblioteken samt andra lokaler! Det vore på ett sätt skönt att vara färdig med allt när man kommer hem. Har bara haft svårt att fokusera på andra ställen innan.

Svar på tråden Studenter hur mycket pluggar ni?