• Jordgubben

Autismutredning

Min son ska göra en autismutredning och den startade upp idag. Mycket jobbiga tankar och känslor nu.. Vi hade endast idag ett samtal med psykologen och specialpedagogen där vi gick igenom den aktuella situationen osv. De berättade även att autism är ju huvudfrågan i denna utredning men det ska även utredas om han kan ha en utvecklingsstörning, sonen är inte ens 3,5 år än och psykologen sa att det ibland kan vara svårt att avgöra på så små barn om detta, å speciellt när han inte har något utvecklat språk, om han kan ha en utvecklingsstörning eller inte. Om det inte går att avgöra får vi komma tillbaka när han blivit äldre.

Jag undrar hur det är för er andra, föräldrar till barn med autism? Har era barn med autism även blivit diagnostiserad med utvecklingsstörning? Vad hade psykologen isåfall för argument till att de även har en utvecklingsstörning? Vid vilken ålder fick de diagnosen autism enbart eller diagnosen autism/utvecklingsstörning?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Autismutredning
  • Mumin80

Dottern testades för utvecklingsstörning vid 3 års ålder,  fick autismdiagnos strax innan hon fyllde fyra. 

När dom försökte testa hennes utvecklingsnivå så medverkade hon inte alls. Så frågeställningen kvarstår. I dagsläget spelar det ingen större roll, hon går på vanlig förskola men med egen resurs och anpassningar i miljön och verksamheten. Och får utvecklas i egen takt utifrån sina förutsättningar.  

Men när förskoleklass/skola börjar närma sig så ska dom försöka göra en ny utvecklingsbedömning, och också adhd-utredning.  Förhoppningsvis har hon då mognat tillräckligt och förmågan att följa instruktioner och kommunicera har utvecklats så att testerna går att genomföra. 

• Jordgubben
    Mumin80 skrev 2014-02-13 18:30:16 följande:
    Dottern testades för utvecklingsstörning vid 3 års ålder,  fick autismdiagnos strax innan hon fyllde fyra. 

När dom försökte testa hennes utvecklingsnivå så medverkade hon inte alls. Så frågeställningen kvarstår. I dagsläget spelar det ingen större roll, hon går på vanlig förskola men med egen resurs och anpassningar i miljön och verksamheten. Och får utvecklas i egen takt utifrån sina förutsättningar.  

Men när förskoleklass/skola börjar närma sig så ska dom försöka göra en ny utvecklingsbedömning, och också adhd-utredning.  Förhoppningsvis har hon då mognat tillräckligt och förmågan att följa instruktioner och komimunicera har utvecklats så att testerna går att genomföra. 
    Okej, tack för ditt svar. Ja psykologen sa det med, att det kan bli svårt att genomföra dessa tester med min son då han inte har nåt fungerande språk ännu. Så det kan hända att han får komma tillbaka när han blir äldre å vid vissa tillfällen märker han det väldigt fort, om det finns en utvecklingsstörning. Skulle vara otroligt jobbigt att få det beskedet! Autismdiagnosen är jag ju fullt inställd på, men inte en utvecklingsstörning, även om jag vet att det är vanligt förekommande vid autism..
  • Mamori

Vi gjorde en utredning när sonen var fyra och pratade inte. Han fick autism och ospecificerad utvecklingsstörning som diagnos efter att han vägrade medverka på testerna för att det visar att hans funktionsnivå är låg oavsett om det beror på låg intelligens eller något annat. Det gjorde dock att han fick mer hjälp. Utvecklingsstörningen ska revideras och testas igen vartannat år. Utan den hade han blivit placerad i vanlig skola vilket varit helt katastrofalt.

• Jordgubben
    Mamori skrev 2014-02-18 13:45:42 följande:
    Vi gjorde en utredning när sonen var fyra och pratade inte. Han fick autism och ospecificerad utvecklingsstörning som diagnos efter att han vägrade medverka på testerna för att det visar att hans funktionsnivå är låg oavsett om det beror på låg intelligens eller något annat. Det gjorde dock att han fick mer hjälp. Utvecklingsstörningen ska revideras och testas igen vartannat år. Utan den hade han blivit placerad i vanlig skola vilket varit helt katastrofalt.
    Okej! Kan passa på att fråga också, hur gick testerna till för er när de skulle kolla på intelligensen? Har två tillfällen kvar nu där sonen ska vara med, då det är psykologisk testning. Nyfiken hur de kommer gå till och har glömt att fråga.
  • Jordgubben
    Mumin80 skrev 2014-02-13 18:30:16 följande:

Men när förskoleklass/skola börjar närma sig så ska dom försöka göra en ny utvecklingsbedömning, och också adhd-utredning.  Förhoppningsvis har hon då mognat tillräckligt och förmågan att följa instruktioner och kommunicera har utvecklats så att testerna går att genomföra. 
    Kan passa på att fråga också, hur gick testerna till för er när de skulle kolla på utvecklingsnivån? Har två tillfällen kvar nu där sonen ska vara med, då det är psykologisk testning. Nyfiken hur de kommer gå till och har glömt att fråga.
  • Jordgubben

Jag frågar än en gång er som har barn som genomgår/genomgått autismutredning, hur har testerna gått till för er när det ska göras psykologisk testning? Dvs när det även ska utredas om barnet har en utvecklingsstörning? Min son ska göra detta nästa vecka så är lite nyfiken på hur det gått till för er andra.

• Mamori
    Jordgubben skrev 2014-02-19 19:30:46 följande:
    Okej! Kan passa på att fråga också, hur gick testerna till för er när de skulle kolla på intelligensen? Har två tillfällen kvar nu där sonen ska vara med, då det är psykologisk testning. Nyfiken hur de kommer gå till och har glömt att fråga.
    De gjorde flera tester, både de som var beroende av språk och de som inte var det. Leiter hette ett test och WPPSI (eller ngt liknande) hette ett annat, så kan du googla på dem : )
  • Lajkie

Får jag hoppa in här?
    Min son, blir 4 år 30 mars, har blivit remissad till barnhabiliteringen för autismutredning efter en höst med psykologkontakt på familjehälsan...
    Känner mig kluven. Vill bolla tankar med er!

• Lillegrill
    Lajkie skrev 2014-03-10 23:08:38 följande:
    Får jag hoppa in här?
    Min son, blir 4 år 30 mars, har blivit remissad till barnhabiliteringen för autismutredning efter en höst med psykologkontakt på familjehälsan...

Hej! Vad är det som gör att de vill utreda din son? På vilket sätt känner du dig kluven? Vår pojke (2,5) ska också genomgå en utredning för autismspektrumtillstånd, denna drar (äntligen) igång i denna vecka. Men hela processen känns bara så seg! Hoppas på att teamet som utreder ska vara proffsiga, men de kontakter vi haft hittills har inte tytt på det, tyvärr.
  • Jordgubben
    Lajkie skrev 2014-03-10 23:08:38 följande:
    Får jag hoppa in här?
    Mamori skrev 2014-02-26 17:30:08 följande:
    De gjorde flera tester, både de som var beroende av språk och de som inte var det. Leiter hette ett test och WPPSI (eller ngt liknande) hette ett annat, så kan du googla på dem : )
    Okej. Tack :)

Svar på tråden Autismutredning