Lajkie skrev 2014-03-13 12:01:32 följande:
Hej!
Jag har alltid misstänkt att det var något avvikande med William. Han pekade tex aldrig på lampan, pappa osv osv... Han gick inte förrän 18 månader. Kröp aldrig och klappade aldrig händerna. Han var väldigt tyst som spädis, förutom skriket varenda, varenda natt... Han är onaturligt fäst vid mig.
Men den största anledningen har varit språket. Han har en kraftig språkstörning, han pratar på en hel del hemma, vi förstår hyfsat men på förskolan samt ute bland folk så är han tyst, inåtvänd. Förskolan upplever honom som osocial, icke kontaksökande och i sin egen bubbla.
Han är en glad pojke över lag, men kan få raseriutbrott när familjen är stressad eller nånting inte blir som han tänkt sig, han är barn nr 3 i en syskonskara på 3 så han har två äldre systrar.
När man har två barn sen innan så märker man ganska snabbt att nånting inte är som det ska...
Nu känns det skitjobbigt på det sättet att det känns som jag gör fel som låter dem sätta en diagnos på honom. Samtidigt som jag vet att det är det bästa och jag vill att han fått rätt hjälp på skola och förskola...
Jag har inte sån stor koll på autism heller.. Har googlat en del, men antar att jag får mer info från barnhab.
Mitt hjärta blöder.
Hur går en utredning till?
Angående att du känner dig skyldig som låter dem "sätta en diagnos". Gör inte det!
Skulle du känna dig skyldig om du lät någon "sätta" diagnosen cancer, eller bruten arm, eller närsynthet?
Man har inte mindre cancer, bruten arm, synproblem eller autism bara för att ingen har satt diagnosen. Snarare tvärtom, svårigheterna finns där men man får ingen hjälp med dem.
I min värld är den dåliga föräldern den som INTE utreder sitt barn, om man misstänker att nåt är fel. För en utredning är sista slutligen bara en utredning, och det är verkligen BARA när det handlar om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som det uppfattas som nåt negativt. Som sagt, är det nån som har dåligt samvete över att röntga sitt barns arm om hen har ramlat och klagar på ont i armen? Eller som har dåligt samvete över att låta sitt barn göra en synundersökning om hen är lite klumpig, sitter med näsan i tv:n och ofta klagar på huvudvärk?
En autismdiagnos är inte nåt man bara "sätter" på ett barn, utan utredningen är både noggrann och omfattande, med observationen av barnet, tusen frågeformulär till föräldrarna, intervjuer med föräldrarna, intervjuer med barnet (om möjligt), strukturerade testsituationer o.s.v. Så har barnet inte autism, då får hen ingen diagnos.
OM barnet däremot har autism, så är det absolut bästa att barnet får diagnos och rätt hjälp så tidigt som möjligt. Och en diagnos är inte bara ett ord, det är också en beskrivning av barnets svårigheter, som kan hjälpa en som förälder med vad man behöver jobba på.
För att jämföra: Skulle du känna dig dålig om du skaffade glasögon till ditt synskadade barn.