Inlägg från: Nathalie1990 |Visa alla inlägg
  • Nathalie1990

Den stora hund tråden!

En tråd för alla oss hund tokiga :)

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord. Avel, utställningar, aktivering, pälsvård, dela med oss av olika raser, och även tråkiga sjukdomar..you name it!

Själv har jag en dvärgschnauzer tik som i maj fyller 3 år. Mycket hund i litet fodral haha!
    Vad har ni för hund? Bifoga gärna bild :D

• Svar på tråden Den stora hund tråden!
  • Nathalie1990
    Myzan85 skrev 2014-02-11 17:39:54 följande:

Har just nu två mexikanska nakenhundar här hemma, dock är jag delägare i en kennel så har fler hundar gemensamt typ med mina föräldrar och min syster. Har en liten/mellan tik på 6 månader och en standard hane på två år här hemma och ska hämta hem en tik som ska ha valpar här i slutet på månaden där jag hoppas kunna behålla en valp smile1.gif

Den med brun nos är min 6 månaders valp och den svarta är hennes mamma smile1.gif

Men gud vilka godingar????

Hur vanlig är den rasen just i Sverige? Har inte hört så många som har just mexikansk nakenhund! Min hund är från min mamma som också har en kennel, 3 kullar på gång här till våren, varav det är tänk att min tik ska ha sin första kull, så det ska bli jätte spännande! :)
  • Nathalie1990
    Patrikstjej skrev 2014-02-11 19:48:06 följande:

Kan man lägga upp bild via mobilen?

Jag kan iallafall göra det, jag har iphone :) du laddar upp via kamera ikonen som finns nedanför ditt skrivfält.
  • Nathalie1990
    Dexter dot com skrev 2014-02-11 18:59:50 följande:

Har också en Dstik på 5 år . Är även dagmatte åt 3 till. Har ställt en del men nu går hon bara som sällskapshund.
    Vilken sötnos! :)

Får man fråga vad hon heter och vilken kennel hon är ifrån?

Dagmatte är något jag faktiskt tidigare tänkt på, men kan tänka mig att det är ganska krävande även om det är kul också :p
  • Nathalie1990
    SkyDark skrev 2014-02-11 19:53:37 följande:

Jag har en Golden-mix som blir 2år i sommar. En riktigt busig och supergosig liten tjej. Hon är min första hund men jag planerar att skaffa en kompis till henne när hon blivit lite äldre, funderar på en mindre ras nästa gång =) 

Så söt! Visst är livet bra mycket bättre med en hund vid sin sida?;)

Kan inte komma ihåg hur livet såg ut innan vi hade våran Vera nästan haha!
  • Nathalie1990
    SkyDark skrev 2014-02-11 19:53:37 följande:

Jag har en Golden-mix som blir 2år i sommar. En riktigt busig och supergosig liten tjej. Hon är min första hund men jag planerar att skaffa en kompis till henne när hon blivit lite äldre, funderar på en mindre ras nästa gång =) 

Och är du inne på en mindre ras när det är dags för en andra hund så kan jag rekommendera dvärgschnauzer. En liten stor hund i ett litet fodral verkligen. Bra i både flock samt som ensamhund. Tycker om att aktiveras men även att ligga i sängen och gosa. Oftast väldigt familjevänliga och även med lättskött päls, lossar inte alls något hår, vilket jag tycker är ganska skönt haha. Sen har ju alla hundar olika personligheter, men det är överlag en stabil ras som inte är så drabbade av sjukdomar eller alltför lynniga i humöret :)
  • Nathalie1990
    nobbbe skrev 2014-02-11 20:03:12 följande:

Hej! Förlåt om jag bara hoppar in här.. Men skulle vilka be om tips & råd.. Jag bor i lägenhet, har världens finaste tik på 9 månader som dessvärre har svårt att vara ensam hemma ibland. Grannarna har ringt störningsjouren pga att hon ylar när vi är iväg.

Hon gjorde det mycket när hon var väldigt liten, det avtog dock men har nu kommit tillbaka.

Finns det någon här inne som har erfarenhet av detta eller som vet hur man kan hantera detta & träna bort det?

Uppskattar alla små tips!

Vi trivs så bra här & har precis lagt ner mycket pengar på vår lägenhet så vill inte flytta & det sista vi vill är att bli tvungna att hitta ett nytt hem åt vår pärla :(

Vad är det för ras? Någon typ av vallhund? :)

Vi har också jämt bott i lägenhet och jag förstår din frustration, man vill ju kunna gå hemifrån någon timme utan att besvära sig över att hunden står och gapar för full hals.

Vi har aldrig haft det problemet med tiken vi har nu, men vår första hund var en hane och han kunde stå och yla för fullt när vi gick. Vi började då att träna lite successivt med att bara stänga ytterdörren och stå utanför, och sedan gå in igen utan att att ge honom för mycket uppmärksamhet, så man avdramatiserade det här med att gå hemifrån. Det är ju lite svårt att ignorera en glad och sprallig hund som blir tokig när man kommer innanför ytterdörren ;) men när vi inte gullade för mycket med honom när vi kom hem efter att ha varit borta så förstod han på något vis att det inte var så farligt och att det inte var så synd om honom. Det funkade för OSS, sen är det väl individuellt såklart. Men något som jag också märkt är bra, att om man vet med sig att man ska iväg några timmar på dagen är det bra att aktivera hunden innan, ta en lite längre promenad så att den blir utmattad fysiskt eller stimulering då att hunden får tänka till och nosa mycket och på det viset blir utmattad. Är dom trötta och nöjda lägger dom sig ofta till ro snabbare och kan koppla av. Kan ju även vara så att er hund reagerar mycket på ljud som kommer från trappuppgången eller liknande. :)
  • Nathalie1990
    SkyDark skrev 2014-02-11 20:18:12 följande:

Vi har pratat om att adoptera en hundhems-hund nästa gång. Min svägerska har haft två räddningshundar som med lite jobb har blivit helt fantastiskt underbara hundar. 

Det kommer förmodligen dröja något år innan det blir dags för en andra hund dock. Vi vill att Zelda ska bli fullvuxen rent mognadsmässigt först. Samtidigt tror jag att hon hade älskat en kompis för hon är verkligen supersocial och vill leka med alla hundar och ser ^^

Det tycker jag är en jätte fin sak att göra! Att ta hand om hundar som redan finns och förtjänar ett bra hem :) låter vettigt!

Haha har hon lite valp i sig fortfarande? Samma med våran tjej och hon är ändå 3 år snart, väldigt "bebis" i sitt sett att vara ;) vi hoppas på att hon kanske mognar lite efter hon haft sin första kull som hon ska ha i vår, om hon blir dräktig dvs! Lite tråkigt i det här slaskvädret nu, man vill ju ut och aktivera dom men det blir så skitigt alltså, vi bor ju i Sthlm också och har inte så många fina grönområden närliggandes :/ Blir bada badkar 3-4 ggr om dagen haha!
  • Nathalie1990
    Swadika skrev 2014-02-11 20:26:43 följande:
    Hann inte skriva klart, haha :) Han är som sagt 13 månader men beter sig som om han skulle vara 5 månader, riktigt valpig alltså. Med honom så har vi tidigare inte tränat något speciellt utan bara kört lite lydnad(framförallt vardagslydnaden), massa olika och roliga trix. Sen har vi introducerat agility, men mest på en leknivå. Vi söker också då och då och har börjar med personsök. 

Men nu kan vi börja träna mer när han fått 0/0 i patella så vi kan börja ännu mer nu, funderar på om vi ska gå en agility kurs för att kunna börja träna lite mer i vår. Han är även tänkt att använda som avelshund (jag är fodervärd till honom) så det kommer också bli en hel del utställningar. 

Här är min plutte :)
    Vilken go liten kille du har!

Alla är så varmt välkomna, stora som små, min lilla tös är ju inte direkt så stor hon heller..även om hon själv tror det ;) haha! Vad roligt, agility är något jag skulle vilja testa på mer med Vera och även spårning och sök då hon har jakt i sig. Det var ju så lätt med tillgång till sånt när vi bodde i Avesta men nu bor vi i Sthlm och plötsligt finns det tusen olika kurser och alternativ så man inte riktigt vet vart man ska börja eller gå på kurser och dylikt haha. Älskar att vara på utställningar, dock kan vi inte ställa ut våran då hon har ett ganska stort underbett, urgulligt tycker vi men det skulle inte domarna tycka :p Men min mamma har en kennel och ställer ut väldigt mycket, så jag följer ofta med henne på utställningar. Är han er första eller har ni haft hund innan?
  • Nathalie1990
    SkyDark skrev 2014-02-11 20:44:56 följande:

Ja, hon är fortfarande rätt valpig ;)

Men hon är på sitt andra löp nu och det verkar som att hon i samband med detta mognat en del. Börjat lyssna bättre, är lugnare vid hundmöten och liknande, så kanske min lillafis börjar bli vuxen ^-^

Ja, vädret är ju verkligen inte roligt, Zelda har så lång päls med så hon blir ju jättelerig bara vi tittar ut genom fönstret :P Jag bor i en väldigt liten håla men mycket skogsområden omkring, vilket är helt underbart när man har hund. Massor med fina skogspromenader att utforska! Zelda haaaaatar att bli duschad så det blir bara när det verkligen behövs, konstigt egentligen med tanke på att hon är en 'vattenhund'.

Vad skönt att ha fin natur runt i kring, det uppskattar jag när vi är i Dalarna och hälsar på! Hahaha ja då är det ingen hit att bli smutsig när man hatar att duscha. Lite kul för just dvärgschnauzer brukar nästan alltid hata vatten, eller ogilla iallafall ;) Men inte min lilla dam inte, hon söker sig till alla gyttjiga vattenpölar och springer gärna ner i sjön när hon får tillfälle, brukar kalla henne för träsktrollet :p haha. Så ibland stämmer det inte alls det där med vad olika raser "SKA" gilla och ogilla :)
Svar på tråden Den stora hund tråden!