nobbbe skrev 2014-02-11 20:03:12 följande:
Hej! Förlåt om jag bara hoppar in här.. Men skulle vilka be om tips & råd.. Jag bor i lägenhet, har världens finaste tik på 9 månader som dessvärre har svårt att vara ensam hemma ibland. Grannarna har ringt störningsjouren pga att hon ylar när vi är iväg.
Hon gjorde det mycket när hon var väldigt liten, det avtog dock men har nu kommit tillbaka.
Finns det någon här inne som har erfarenhet av detta eller som vet hur man kan hantera detta & träna bort det?
Uppskattar alla små tips!
Vi trivs så bra här & har precis lagt ner mycket pengar på vår lägenhet så vill inte flytta & det sista vi vill är att bli tvungna att hitta ett nytt hem åt vår pärla :(
Vad är det för ras? Någon typ av vallhund? :)
Vi har också jämt bott i lägenhet och jag förstår din frustration, man vill ju kunna gå hemifrån någon timme utan att besvära sig över att hunden står och gapar för full hals.
Vi har aldrig haft det problemet med tiken vi har nu, men vår första hund var en hane och han kunde stå och yla för fullt när vi gick. Vi började då att träna lite successivt med att bara stänga ytterdörren och stå utanför, och sedan gå in igen utan att att ge honom för mycket uppmärksamhet, så man avdramatiserade det här med att gå hemifrån. Det är ju lite svårt att ignorera en glad och sprallig hund som blir tokig när man kommer innanför ytterdörren ;) men när vi inte gullade för mycket med honom när vi kom hem efter att ha varit borta så förstod han på något vis att det inte var så farligt och att det inte var så synd om honom. Det funkade för OSS, sen är det väl individuellt såklart. Men något som jag också märkt är bra, att om man vet med sig att man ska iväg några timmar på dagen är det bra att aktivera hunden innan, ta en lite längre promenad så att den blir utmattad fysiskt eller stimulering då att hunden får tänka till och nosa mycket och på det viset blir utmattad. Är dom trötta och nöjda lägger dom sig ofta till ro snabbare och kan koppla av. Kan ju även vara så att er hund reagerar mycket på ljud som kommer från trappuppgången eller liknande. :)