• Anonym (snuskisar)

Duscha efter träning?

Duschar ni efter träning?

Om inte, varför?

Hade en intressant diskussion med några väninnor där det framkom att hälften duschade kanske varannan gång efter de hade tränat. Och då menade de inte efter t ex en rask promenad på en halvtimma-timma utan efter ett hårt träningspass eller löp-pass. Jag kände mig lite malplacerad och blev bemött förvånat när jag berättade att jag tyckte det var snuskigt. Hur vanligt är det här egentligen? 

• Svar på tråden Duscha efter träning?
  • Cogito ergo sum

Klart man duschar. Har aldrig sett någon av mina vänner skippa duschen.

• MsM84

Ja det är en självklarhet. Inkl tvätta håret då jag svettas mycket i hårbotten.

• Anonym (snuskisar)

Ja ok! Jag tvättar inte håret jämt efter trots att jag blir svettig i hårbotten och fick höra att det var praktiskt samma sak då...... att jag var lika snuskig. :-/ Haha.....

Men håret blir sällan flottigt och jag tvättar det kanske en-två ggr/veckan, däremellan så använder jag kanske torrschampo eller liknande. Är det lika snuskigt? Drömmer

• Nyfiken gul

då blir min fråga hur hårt tränar dom egentligen då om dom anser att dom är fräscha nog att skippa duschen? 

kan ju knappt bli svettig ens då? 

Jag ser många på gymmet som bara lyfter en hantel lite sporadiskt , skickar mess en halvtimma och sen lyfter samma hantel igen ett par tre gånger och sen är man klar... och då behöver man knappast duscha.

Tränar man så hårt att det verkligen rinner svett över hela kroppen kan jag garantera att dina väninnor inte vill dra på sig sina dyra jeans ovanpå utan hellre vill duscha. 

Är man fobisk för allmänna utrymmen kanske man ska fundera på annan träningsform om det är allmänna duschutrymmen som är problemet....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pandamamma79

Va! Finns verkligen dessa människor som inte duschar efter träning?? Ja, fy ofräscht!!

• Nyfiken gul
    Anonym (snuskisar) skrev 2014-02-11 22:01:20 följande:

Ja ok! Jag tvättar inte håret jämt efter trots att jag blir svettig i hårbotten och fick höra att det var praktiskt samma sak då...... att jag var lika snuskig. :-/ Haha.....

Men håret blir sällan flottigt och jag tvättar det kanske en-två ggr/veckan, däremellan så använder jag kanske torrschampo eller liknande. Är det lika snuskigt? Drömmer

nu kan jag inget om torrschampo men gammal svett luktar. Så svettas du ordentligt i hårbotten och sen går därifrån o inte har duschat håret så torkar ju svetten in och det blir helt enkelt smutsigt och unket. Så ja du gör lite sammma sak där... Dushar du så tvätta håret också. Annars är det ju liksom ingen vits....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Va?)
    Anonym (snuskisar) skrev 2014-02-11 22:01:20 följande:

alltså hur kan man INTE vilja tvätta håret efter träning när man är uppenbart svettig?
  • Cookies

Men duschar dom inte alls då? :o

Jag brukar gå hem och duscha, speciellt nu på vintern. Hatar att gå ut i kylan direkt efter att ha duschat. Men det klart att man duschar efter träningen.

• Anonym (Så här gör jag)

Jag tävlingsidrottar, och duschar så gott som alltid efter träning. Är jag riktigt seg på kvällen efter träning, så prioriterar jag mat. Och ibland orkar jag inte vänta på att håret ska torka efter en dusch, så då kan jag hoppa duschandet på kvällen och ta det på morgonen efter istället. Å andra sidan är jag ju då verkligen tvungen att byta lakan dagen därpå, så jag försöker att inte göra så. Men på din andra fråga: är man svettig behöver man även skölja håret för att bli ren. Torrschampo räcker då inte...

• Anonym (snuskisar)

Jahapp... sällar mig till gänget snuskisarna då. Håret blir ju blött men det brukar jag krama igenom lätt med vatten, föna och använda torrschampo.... men jag är väl en snuskfia jag med helt enkelt. Haha. Så kan det va Drömmer

• Luminorbase

Klart man duschar efter träningen. Fast jag skippar duschen där jag tränar utan tar den hellre hemma. Drar på ett par träningsbyxor och åker hem med bilen.,

• Anonym (..)

Menar du att dina väninnor inte duschar alls, övh? Det kan ju vara så att dom duschar när dom kommer hem? Så hade jag iaf kunnat säga, att jag inte duschar med en gång. Men så fort jag kommer hem så ställer jag mig i duschen, åker hem med träningskläder på.
    Men med det ska jag även tillägga att när jag tränar svettas jag inte SÅ mycket, jag tränar kanske 45 min, svettig blir jag men inte så att det verkligen bara rinner över hela kroppen. 

Att du inte tvättar håret är ju i princip samma sak tycker jag. 

• Akua

Jag duckar alltid kroppen efter träning och vill använda någon form av tvål också. Angående håret så tvättar jag det inte alltid med schampo för det sliter ju trots allt på håret. Men brukar då ha inpackning i håret eller med bara balsam så håret blir ju rejält genomsköljt ändå.

Svar på tråden Duscha efter träning?