• Natulcien

Sova i eget rum?

Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken att lägga en nyfödd bebis i ett eget rum. Det rekommenderas heller inte av BVC, barnläkare, socialstyrelse etc. eftersom det sägs öka risken för PSD. Och att öka risken för PSD skulle jag säga är en extremt tungt vägande "nackdel"...

Dessutom skulle det ju bli ett väldigt rusande upp och ner och in och ut när barnet vill äta på natten...

Jag tror inte att du kommer att vilja lägga ditt barn så långt bort som 10 m med dörrar emellan när du väl har bebisen i dina armar. Så fatta inga beslut innan dess...

Vi hade förberett en liten vagga intill vår säng till vår son.
    Men när han kom så kändes det inte aktuellt att lägga honom så. Jag valde att samsova med honom de första två månaderna istället, på en fast madrass med egen filt till sonen, d.v.s. s.k. säker samsovning. Därefter sov han i egen säng, men precis intill vår säng.

• Natulcien
    Givitupp skrev 2014-02-12 11:51:49 följande:
    Vad har du för ngt som styrker din, ngt konservativa , inställning ?
    Barn sover i egen säng i eget rum.

Samsova är ett påhitt som är så fruktansvärt så det behöver inte kommenteras mer.
    Egen säng är okej, men inte eget rum.
    Du kan själv läsa vad Socialstyrelsen skriver på sin hemsida...att bebisar bör sova i föräldrarnas sovrum.
  • Natulcien
    NLAL skrev 2014-02-12 14:39:20 följande:
    Ni som pratar om att psd ökar om bebis sover i eget rum, samsover ni? För det ökar ju risken för psd. (Det är avsolut inget påhopp eller taskig fråga, funderar bara!)

Vi har haft våran son i sin egen säng sen början och dragit spjälsängen intill våran. Enda gångerna han sovit med mig (slängt ut pappan som lätt rullar över allt och alla i sömnen) är när han varit febrig/sjuk (och det enbart för att underlätta för mig så jag kan få lite sömn då det blir få minuters sömn under dom nätterna) och när vi sovit hos mina föräldrar.
    Det är skillnad på samsovning och samsovning också...
    Vi idkade säker samsovning, d.v.s. fast underlag, bebisen hade egen filt, ingen kudde, bebisen hade rörelseutrymme, inte för varmt, den samsovande vuxna (=jag) varken rökte, tog receptbelagda läkemedel eller drack alkohol.
  • Natulcien
    NLAL skrev 2014-02-13 11:39:46 följande:
    Hos oss existerar ingen 'säker samsovning' då sambon lätt skulle kunna rulla över. Och självklart SKULLE det kunna hända vem som helst, även mig. Därför vågar jag inte ha han varje natt brevid mig.

En kompis till mig samsov med sin första och vaknade en natt av att sambon skrek på henne. Hon drömde då att hon skakade i en grej. Och i verkligheten var det bebisens huvud..

Ni som vågar gör det bra ändå. Och kom snälla inte och säg: Det skulle aldrig jag göra/Det skulle aldrig hända hos mig. För vi är nog väääldigt många som sagt dom orden (inte just om samsovning) och ändå fått vara med om det.. (Påpekar väl än en gång: inget påhopp eller ilska, bara mina ord och åsikter.)
    Men herregud, sover man på det sättet så ska man naturligtvis inte samsova, för då är det inte längre s.k. säker samsovning. Hur man i sömnen kan skaka sin bebis huvud verkar helt sjukt...? Var hon påverkad?

Jag skulle aldrig kunna sova så hårt, vare sig med eller utan bebis. Jag vänder t.ex. inte på mig under natten utan att vara medveten om det. Jag vaknar till en kort sekund, vänder på mig, och sover vidare. Och jag vaknar lätt av ljud och rörelser. Sover man på det sättet så är det säkert att samsova med en bebis.
  • Natulcien
    NLAL skrev 2014-02-13 14:44:17 följande:
    Nej, hon drömde. Precis som vi alla gör. Sånt kan hända. Så enligt mig finns det inget som heter säker samsovning.

Vad som helst kan hända. Man kan aldrig säga att man till 100% vet hur man sover och vad man gör i sömnen. Bara för att man sovit likadant i 10 år betyder det ju inte att jag sover likadant natten som kommer.
    Nej, du kanske inte tycker att det finns något som heter säker samsovning. Men det anser jag att det finns. Om man sover som en hyfsat normal människa, vilket man inte gör om man skakar sin bebis i sömnen.

Visst kan man inte säga till 100% vad man gör i sömnen, men man känner ju sig själv och jo sannolikheten är ganska stor att man sover så som man har sovit i 10 års tid även kommande natt. Jag visste att jag låg helt stilla och sov lättare än vanligt när jag sov med min son. Det fanns inte en chans att jag skulle ha kunnat rulla på honom.
Svar på tråden Sova i eget rum?