• MartinaLouise

Sova i eget rum?

Jag är gravid med mitt första barn som väntas komma i maj. Jag och min sambo har nu börjat fundera på om vi ska ställa in hans säng i vårt sovrum och låta honom sova där, eller om vi ska låta honom sova i sitt eget rum redan från början. Båda sovrummen ligger på övervåningen med ca tio meters avstånd.

Vi har hört både för- och nackdelar med båda alternativen men är lite i tvil om vad vi faktiskt vill och ska göra.

Vad tänker ni om detta? Hur gör ni/har gjort med era barn? Hur fungerar det för er?

• Svar på tråden Sova i eget rum?
  • Flickan och kråkan

Självklart ska ni ha ert barn i ert sovrum. Det är en allmän rekommendation eftersom det minskar risken för psd (plötslig spädbarnsdöd).

Vi tillhör dem som samsover och samsover länge. Det är så klart en smaksak, men ska du amma så underlättar det rätt rejält. Men i eget rum bör man inte ha en nyfödd.

• Airlessplace

Vänta tills barnet är fött innan ni bestämmer er skulle jag säga. I början kommer barnet troligtvis vakna mycket om nätterna och då är det kanske skönast att vara i samma rum. Se hur det känns när ni fått barnet, barn är ju olika dom med.

Jag målade och inredde sonens rum under tiden jag var gravid, är väldigt nöjd med resultatet men hittills har sonen aldrig sovit därinne. Han är nu 1,5 år och sover fortfarande i vår säng eftersom det fungerar bäst för oss. Istället har sambon sin speldator i sonens rum så att vi andra inte störs när han sitter och spelar på natten (jag jobbar väldigt tidiga morgnar och måste därför lägga mig tidigt)

• Givitupp
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-12 11:08:11 följande:
    Självklart ska ni ha ert barn i ert sovrum. Det är en allmän rekommendation eftersom det minskar risken för psd (plötslig spädbarnsdöd).

Vi tillhör dem som samsover och samsover länge. Det är så klart en smaksak, men ska du amma så underlättar det rätt rejält. Men i eget rum bör man inte ha en nyfödd.
    Vad har du för ngt som styrker din, ngt konservativa , inställning ?
    Barn sover i egen säng i eget rum.

Samsova är ett påhitt som är så fruktansvärt så det behöver inte kommenteras mer.
  • La Lola

Här samsover vi.
    Förstår inte hur man kan sova om bebisen sover i eget rum....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Givitupp skrev 2014-02-12 11:51:49 följande:

Samsova är ett påhitt som är så fruktansvärt så det behöver inte kommenteras mer.
    Påhitt?
  • Givitupp
    La Lola skrev 2014-02-12 12:20:40 följande:
    Påhitt?
    JApp !
    Barn skall sova själva och låta föräldrarna sova ut i lugn och ro.
    Barnen får därmed lugna och fina föräldrar som kan lägga ner mkt energi när dom är utsövda.
  • La Lola
    Givitupp skrev 2014-02-12 12:25:47 följande:
    JApp !
    Barn skall sova själva och låta föräldrarna sova ut i lugn och ro.
    Barnen får därmed lugna och fina föräldrar som kan lägga ner mkt energi när dom är utsövda.
    Du vet att både barn o föräldrar är olika va?
  • Flickan och kråkan
    Givitupp skrev 2014-02-12 11:51:49 följande:

Fråga vilken barnläkare du vill. Tror inte att det är jag som är konservativ utan snarare du som är dåligt informerad .
  • La Lola
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-12 12:26:43 följande:

Fråga vilken barnläkare du vill. Tror inte att det är jag som är konservativ utan snarare du som är dåligt informerad .
    Eller bara vill försöka provocera....
  • Givitupp
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-12 12:26:43 följande:

FEL !
    Visa det som styrker det som barnläkarna säger.
Svar på tråden Sova i eget rum?