• MartinaLouise

Sova i eget rum?

Jag är gravid med mitt första barn som väntas komma i maj. Jag och min sambo har nu börjat fundera på om vi ska ställa in hans säng i vårt sovrum och låta honom sova där, eller om vi ska låta honom sova i sitt eget rum redan från början. Båda sovrummen ligger på övervåningen med ca tio meters avstånd.

Vi har hört både för- och nackdelar med båda alternativen men är lite i tvil om vad vi faktiskt vill och ska göra.

Vad tänker ni om detta? Hur gör ni/har gjort med era barn? Hur fungerar det för er?

• Svar på tråden Sova i eget rum?
  • MalinEddie
    Givitupp skrev 2014-02-12 12:25:47 följande:
    JApp !
    Barn skall sova själva och låta föräldrarna sova ut i lugn och ro.
    Barnen får därmed lugna och fina föräldrar som kan lägga ner mkt energi när dom är utsövda.
    Vem säger det?
    Många föräldrar skulle nog säga tvärtom, att samsovning ger dem mer sömn..
    Avskyr CIO-metoder.
  • Sissel

Jag tror nog att det är bättre att var i samma rum den första tiden, att samsova vet jag däremot inte, det gör ni väl som ni vill. Jag hade nog råkat kväva ungen om jag samsov med en så liten.

• MalinEddie

För att svara på TS, vi skulle helt klart låta bebisen sova i vårt sovrum då det rekommenderas då det minskar risken för psd och dessutom vill vi ha våra bebisar i närheten nattetid då det underlättar sömnen, amningen och helt enkelt känns rätt.

Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien

Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken att lägga en nyfödd bebis i ett eget rum. Det rekommenderas heller inte av BVC, barnläkare, socialstyrelse etc. eftersom det sägs öka risken för PSD. Och att öka risken för PSD skulle jag säga är en extremt tungt vägande "nackdel"...

Dessutom skulle det ju bli ett väldigt rusande upp och ner och in och ut när barnet vill äta på natten...

Jag tror inte att du kommer att vilja lägga ditt barn så långt bort som 10 m med dörrar emellan när du väl har bebisen i dina armar. Så fatta inga beslut innan dess...

Vi hade förberett en liten vagga intill vår säng till vår son.
    Men när han kom så kändes det inte aktuellt att lägga honom så. Jag valde att samsova med honom de första två månaderna istället, på en fast madrass med egen filt till sonen, d.v.s. s.k. säker samsovning. Därefter sov han i egen säng, men precis intill vår säng.

• Natulcien
    Givitupp skrev 2014-02-12 11:51:49 följande:
    Vad har du för ngt som styrker din, ngt konservativa , inställning ?
    Barn sover i egen säng i eget rum.

Samsova är ett påhitt som är så fruktansvärt så det behöver inte kommenteras mer.
    Egen säng är okej, men inte eget rum.
    Du kan själv läsa vad Socialstyrelsen skriver på sin hemsida...att bebisar bör sova i föräldrarnas sovrum.
  • Givitupp
     " öka risken för PSD. Och att öka risken för PSD "
    Vägrar att tro på detta !!
    PSD drabbar rakt av, oavsett var barnet sover.

Ge hänvisning till dit påstående !  
  • isolande

Personligen hade jag inte lagt en nyfödd i eget rum, båda mina har varit dryga halvåret innan de flyttat ut ur vårt. Samsova fixar jag dock inte, gjorde väl det första veckan kanske. Sen har det varit spjälsäng bredvid vår säng.

Som andra skriver här, vänta och se hur det känns när bebisen kommit. Att bara lägga ner den själv i en spjälsäng kan kännas som att någon precis kidnappade ungen Flört.

• NLAL

Ni som pratar om att psd ökar om bebis sover i eget rum, samsover ni? För det ökar ju risken för psd. (Det är avsolut inget påhopp eller taskig fråga, funderar bara!)

Vi har haft våran son i sin egen säng sen början och dragit spjälsängen intill våran. Enda gångerna han sovit med mig (slängt ut pappan som lätt rullar över allt och alla i sömnen) är när han varit febrig/sjuk (och det enbart för att underlätta för mig så jag kan få lite sömn då det blir få minuters sömn under dom nätterna) och när vi sovit hos mina föräldrar.

• Emy88

NLAL: Om man tillämpar säker samsovning så ökar inte det risken för psd.

Svar på tråden Sova i eget rum?