• MartinaLouise

Sova i eget rum?

Jag är gravid med mitt första barn som väntas komma i maj. Jag och min sambo har nu börjat fundera på om vi ska ställa in hans säng i vårt sovrum och låta honom sova där, eller om vi ska låta honom sova i sitt eget rum redan från början. Båda sovrummen ligger på övervåningen med ca tio meters avstånd.

Vi har hört både för- och nackdelar med båda alternativen men är lite i tvil om vad vi faktiskt vill och ska göra.

Vad tänker ni om detta? Hur gör ni/har gjort med era barn? Hur fungerar det för er?

• Svar på tråden Sova i eget rum?
  • Rosa Fluff

Man rekommenderar att sova i samma rum de första 6 månaderna. Detta för att minska psd. Om ni vill Samsova eller ha barnet i egen säng kommer ni känna när barnet är fött.

• Natulcien
    NLAL skrev 2014-02-12 14:39:20 följande:
    Ni som pratar om att psd ökar om bebis sover i eget rum, samsover ni? För det ökar ju risken för psd. (Det är avsolut inget påhopp eller taskig fråga, funderar bara!)

Vi har haft våran son i sin egen säng sen början och dragit spjälsängen intill våran. Enda gångerna han sovit med mig (slängt ut pappan som lätt rullar över allt och alla i sömnen) är när han varit febrig/sjuk (och det enbart för att underlätta för mig så jag kan få lite sömn då det blir få minuters sömn under dom nätterna) och när vi sovit hos mina föräldrar.
    Det är skillnad på samsovning och samsovning också...
    Vi idkade säker samsovning, d.v.s. fast underlag, bebisen hade egen filt, ingen kudde, bebisen hade rörelseutrymme, inte för varmt, den samsovande vuxna (=jag) varken rökte, tog receptbelagda läkemedel eller drack alkohol.
  • La Lola
    Ni som pratar om att psd ökar om bebis sover i eget rum, samsover ni? För det ökar ju risken för psd. (Det är avsolut inget påhopp eller taskig fråga, funderar bara!)

Vi har haft våran son i sin egen säng sen början och dragit spjälsängen intill våran. Enda gångerna han sovit med mig (slängt ut pappan som lätt rullar över allt och alla i sömnen) är när han varit febrig/sjuk (och det enbart för att underlätta för mig så jag kan få lite sömn då det blir få minuters sömn under dom nätterna) och när vi sovit hos mina föräldrar.
    Jag kör med säker samsovning.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jwrga

Min son är snart två och det är först nu när han kan komma över själv om han vaknar som han sover i eget rum. Jag säger som flera andra, vänta tills barnet är fött och se. Man kan inte riktigt föreställa sig det fysiska behovet man har av sitt barn.

När vi samsov låg han de första månaderna i ett babynest uppe mellan våra huvuden. Säkert och himla skönt att ha honom så nära.

• jagvill85
    Ni som pratar om att psd ökar om bebis sover i eget rum, samsover ni? För det ökar ju risken för psd. (Det är avsolut inget påhopp eller taskig fråga, funderar bara!) Vi har haft våran son i sin egen säng sen början och dragit spjälsängen intill våran. Enda gångerna han sovit med mig (slängt ut pappan som lätt rullar över allt och alla i sömnen) är när han varit febrig/sjuk (och det enbart för att underlätta för mig så jag kan få lite sömn då det blir få minuters sömn under dom nätterna) och när vi sovit hos mina föräldrar.

Håller med.Ha kört på samma sätt. Så länge man nattammar eller matar ãr det ju praktiskt. Och samsovning idkar vi bara i nödfall. Rekommenderas intey i landet var vi bor. Min guldklimp är nu 6mån o planerar att snart flytta honom till eget rum eftersom jag ofta vaknar upp ac hans nattprat (han sover själv). Äter sen 1mån tillbaka inte längre nattetid.
  • Minniemousemommy
    MartinaLouise skrev 2014-02-12 11:02:20 följande:
    Jag är gravid med mitt första barn som väntas komma i maj. Jag och min sambo har nu börjat fundera på om vi ska ställa in hans säng i vårt sovrum och låta honom sova där, eller om vi ska låta honom sova i sitt eget rum redan från början. Båda sovrummen ligger på övervåningen med ca tio meters avstånd.

Vi har hört både för- och nackdelar med båda alternativen men är lite i tvil om vad vi faktiskt vill och ska göra.

Vad tänker ni om detta? Hur gör ni/har gjort med era barn? Hur fungerar det för er?
    Våra döttrar låg i baby nest i våran säng tills dom kunde krypa, då flyttade vi över både baby nestet och bebisen till en spjällsäng. Första nätterna kunde dom skrika lite och ville ha ersättning, men sedan gick det bra. Skulle aldrig göra om det på något annat sätt, dom har liksom "alltid" sovit själva.
  • hansine
    La Lola skrev 2014-02-12 12:20:23 följande:
    Här samsover vi.
    Förstår inte hur man kan sova om bebisen sover i eget rum....
  • hansine
    Natulcien skrev 2014-02-12 13:07:54 följande:
    Egen säng är okej, men inte eget rum.
    Du kan själv läsa vad Socialstyrelsen skriver på sin hemsida...att bebisar bör sova i föräldrarnas sovrum.
    Instämmer, låt gärna barnsängen stå bredvid din säng och låt den vara lika hög. Då kan ta upp barnet när du ammar på natten. Det blir lättare så. När du ammat färdigt kan du lätt lägga tillbaks ditt barn. Du kan också hålla i barnet och ge lugn medan det ligger i sin egen säng. På så vis kan det bli en lugn plats. Givetvis kommer barnet att sova hos dig/er ibland också. Både barn och föräldrar behöver göra så ibland. (Bara lite väl jobbigt när barnet vill det men inte föräldrarna, men det är en annan sak).
  • hansine
    Givitupp skrev 2014-02-12 12:25:47 följande:
    JApp !
    Barn skall sova själva och låta föräldrarna sova ut i lugn och ro.
    Barnen får därmed lugna och fina föräldrar som kan lägga ner mkt energi när dom är utsövda.
    Ja, det är värl babyn som ska ta hänsyn till föräldrarna, eller....Demon
  • sigrid73

Skulle aldrig få för mej att lägga en nyfödd bebis i eget rum. Vi gjorde så första tiden att vi hade hårdliften emellan oss i sängen. Dottern är nu 1.5år och sover fortfarande mellan oss. Funkar fint. Alla sover bäst så.

Svar på tråden Sova i eget rum?