Inlägg från: Charlie40 |Visa alla inlägg
  • Charlie40

Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?

Calendula skrev 2014-10-19 22:53:47 följande:

Åh, vad skönt att höra!! Stort grattis!

Själv sitter jag i den hemska situationen som du tidigare var i, dvs tagit kub testet och allt såg fint ut på ultraljudet med nackspalt på 1,6 mm men mina blodprov var urusla vilket gjorde att sannolikheten för trisomi 13&18 var stor: 1/66. Hade väldigt lågt papp-a värde och även lågt beta hcg.

De ville skicka mig vidare på moderkaksprov men vägrade både mkp och fv prov.

Nu har jag tagit det noninvasiva blodprovet men denna väntan på svar är olidlig. Inom 2 veckor lär jag veta det.

Skönt att läsa att det kan gå bra trots dåliga blodprovsvärden. Nu hoppas jag att det även skall gå lika bra för oss!

Måste fråga vart du gjorde blodprovet? Och vad det kostade! Jag har gjort två avbrytanden inom loppet av ett år och första gången tog vi kub fick risk 1:7 för Trisomi13 gjorde då ett mkp som bekräftade det hemska. Avbröt v 16. Gravid igen och gör mkp direkt får reda på Trisomi21. Avbröt v 16. Har nu bestämt oss för ett sista försök. Men orkar varken mkp eller ny "förlossning" så blodprovet låter bra då det lan göras tidigt. Berätta gärna hur det går för er. Lycka Till
  • Charlie40
    Calendula skrev 2014-10-19 23:44:44 följande:
    Oj! Jag beklagar verkligen det ni gått igenom!

Tog NIPT testet hos BB Stockholm i gamla stan. Det kostade 8500 kr men för oss fanns det ingen tvekan om att ta det då det ändå finns en risk med mkp och fvp. Har haft flera missfall och detta är vår sista chans, då jag är över 40.

Var det endast blodproverna som visade dina värden eller var det en kombination av både mätning av nackspalt + ultraljud? De frågade mig på BB Stockholm hur stor nackspalten var och när jag sade att den var bra, dvs under 3 så sade de att det var ok att ta NIPT testet.

Jag håller tummarna för er att det går bra nästa gång och rekommenderar att ta dna testet då det inte finns någon missfallsrisk med det!
    Jag fick fint ul vid kubtestet men dåligt blodprov. Vid andra gången gjordes inget riktigt ul mer bara ett för att se att bebisen levde innan mkp, dagen innan. Ingen mätning eftersom vi ändå skulle göra mkp. Vi vill inte riskera missfall och lägger gärna pengarna. Är också över 40 och tiden är knapp. Ska ta gravtest i dagarna så hoppas ett frö växer och är friskt denna gång. Det var. 1 nov våran första flicka "föddes" vi fick Flickor båda gångerna. Så det är då tredje graviditeten på 1 år. Håll tummarna'
  • Charlie40
    Calendula skrev 2014-10-20 00:01:39 följande:
    Ååååh, jag håller tummarna så de knakar!!! Försök tänka positivt!!

Ett stort lycka till önskar jag er! Berätta gärna om ni plussar!
    Tack jag ska uppdatera, väntan mellan äl och bim är såååå dryg.
  • Charlie40
    MiWe skrev 2014-11-13 07:45:22 följande:
    Om det är någon som undrar så fick vi fina siffror.

1:2600 på trisomi 21, och 1:många tusen på 13 och 18.

Mkt skönt att slippa fvp! :)
    Grattis vad skönt! Lycka till nu!
Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?