• Miranda85

Min psykologs reaktion

Hej.

Skriver det här inlägget för jag blir helt galen snart och har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

För ett år sen började jag träffa en psykolog för att få hjälp med min ilska och ångest. Jag har utvecklats något otroligt och så klart positivt så att säga. För fem månader sen började jag se min psykolog på ett helt annat sätt som jag inte trott. Jag läste lite om det och det stod att det var vanligt då det betraktas som klassisk överföring. Jag tänkte att dessa känslor inte var för alltid och att de skulle försvinna snart men tvärtom de växte och blev starkare.

För tio dagar sen erkände jag för min psykolog om hur jag känner beträffande hen. Jag kunde inte hålla det inombords. Det finns ingen jag skulle kunna dela med det heller då jag är förlovad och älskar min blivande men hen är allt jag vill ha och det enda jag vill ha!! 

Jag tänker på hen, jag vaknar och tänker på hen,  jag somnar och tänker på hen. Jag har magont och kan inte tänka, äta eller jobba. Jag känner mig handikappad på alla sätt och vis. Jag har till och med sagt hens namn när jag sovit och under sexakt.

För några dagar sen kunde jag inte hålla allt detta och det vore bara otrevligt mot min utveckling. Mina känslor är starkare n någonsin och jag blir galen för jag vill vara med hen så otroligt mycket. Är djupt deprimerad över att jag och hen inte kommer ses så länge till då våra möten ska avslutas för jag är då redo. Så jag berättade för hen hur mycket jag vill ha hen och hur mycket jag tänker på hen. Jag berättade för hen att jag tagit info om hen. Jag var så rädd att hen skulle bli arg men hen blev inte det utan bara stirrade mig i ögonen och inte sa något. Sättet att se mig i ögonen var inte hotfullt eller otrevligt utan att hen försökte tala med ögonen.

Hen tyckte det var okej att jag vet saker om hen men sen började hen fråga mig Om jag tänkte sexuellt när det gäller hen. Om jag försökt förföra hen i rummet och isåfall hur jag då skulle göra om jag ville förföra hen. Hen ville också veta mer i detaljer vad jag tänker om hen och jag svarar ärligt på hen. Efter ytterligare några dagar ringde jag hen och berättade om nmin ångest jag hade när jag stönat hens namn under en sexakt. Hen sa ingen i telefon utan Kontra med att "så du tänkte på mig?" "Hur var det?" Hen har också börjat säga mitt namn vilket hen inte gjort innan. Hen vet att jag är galen i hen.

Jag blir inte nekad av hen. Hen redogör inte att det är omöjligt och kommer aldrig ske. Hen är nyfiken.. Hen sa också nej jag tror inte du känner så egentligen för mig då du har sagt vid tidigare tillfälle att om du sett mej på stan hade du inte ens kollat åt mitt håll. 

Hen kollar på mina kläder och kropp men oftast ögonen. Det finns ett djup i de ögonen. 

Men det känns som jag faktiskt får respons av hen. Hur skulle ni bedöma situationen?

• Svar på tråden Min psykologs reaktion
  • flena

Jag hade lite svårt att läsa när texten innehöll så mycket "hen".

Jag förstår att du inte vill avslöja könet på din psykolog, men det blev lite rörigt. (Jag har inte annars problem med det ordet).

Men jag vet inte om psykologer har ett visst sätt de ska vara eller svara om det uppstår förälskelsekänslor. Men jag som inte kan något om det yrket tycker att det låter konstigt. Inte så professionellt.

Jag kan ju tänka mig att de inte ska lägga skuld på patienten om känslor finns där, men kanske inte uppmuntra heller.

Framförallt så tror jag inte att ett förhållande mellan er kan bli något bra. Du kan aldrig bli jämnställd i ett sådant förhållande. Eller är du bara ute efter sex?

Du kanske ska be om att få prata med någon annan om det har blivit för jobbigt. Kanske med en psykolog men den könstillhörigheten som du inte attraheras av. Så det blir mer neutralt att prata med henne.

• Miranda85
    flena skrev 2014-02-12 20:44:02 följande:
    Jag hade lite svårt att läsa när texten innehöll så mycket "hen".
    Jag förstår att du inte vill avslöja könet på din psykolog, men det blev lite rörigt. (Jag har inte annars problem med det ordet).

Men jag vet inte om psykologer har ett visst sätt de ska vara eller svara om det uppstår förälskelsekänslor. Men jag som inte kan något om det yrket tycker att det låter konstigt. Inte så professionellt.

Jag kan ju tänka mig att de inte ska lägga skuld på patienten om känslor finns där, men kanske inte uppmuntra heller.

Framförallt så tror jag inte att ett förhållande mellan er kan bli något bra. Du kan aldrig bli jämnställd i ett sådant förhållande. Eller är du bara ute efter sex?

Du kanske ska be om att få prata med någon annan om det har blivit för jobbigt. Kanske med en psykolog men den könstillhörigheten som du inte attraheras av. Så det blir mer neutralt att prata med henne.
    Det är en manlig.

Jag vet inte vad jag är ute efter. 
  • Miranda85
    HäckHäxan skrev 2014-02-12 20:36:35 följande:
    OJ vilken jobbig situation.
    Ja, det kan man säga.
  • Syster C

Visst kan en psykolog utveckla känslor för sin patient, men så vitt jag vet så riskerar dom sin legitimation om de inleder ett förhållande med en patient. Att din psykolog reagerar oprofessionellt är ju tveklöst.

Jag gissar att du ändå snart kommer att bli singel, med tanke på att du stönat din psykologs namn under sex med din partner, så du kan ju ställa din psykolog mot väggen och fråga rakt ut om det kan bli något för isåfall kan du börja gå i terapi hos någon annan.

blir du mot förmodan inte singel, så skulle jag rekommendera att du byter psykolog.

Lycka till!

• Miranda85
    Syster C skrev 2014-02-12 20:54:28 följande:
    Visst kan en psykolog utveckla känslor för sin patient, men så vitt jag vet så riskerar dom sin legitimation om de inleder ett förhållande med en patient. Att din psykolog reagerar oprofessionellt är ju tveklöst.

Jag gissar att du ändå snart kommer att bli singel, med tanke på att du stönat din psykologs namn under sex med din partner, så du kan ju ställa din psykolog mot väggen och fråga rakt ut om det kan bli något för isåfall kan du börja gå i terapi hos någon annan.
    blir du mot förmodan inte singel, så skulle jag rekommendera att du byter psykolog.

Lycka till!
    Men vi alla är människor oavsett hur duktiga och proffsiga vi är.
  • Syster C
    Miranda85 skrev 2014-02-12 21:04:11 följande:
    Men vi alla är människor oavsett hur duktiga och proffsiga vi är.

Självklart. Så därför får du ju fråga honom om hur det egentligen ligger till, så han inte riskerar sin legitimation; dvs OM dina känslor är besvarade så måste den yrkesmässiga relationen avslutas FÖRST.

Enormt nyfiken på vad din blivande make tycker om situationen? För han kan ju knappast ha missat att det inte var hans eget namn du stlnade....
  • flena
    Miranda85 skrev 2014-02-12 20:51:28 följande:
    Det är en manlig.

Jag vet inte vad jag är ute efter. 
    Jag fnissade lite av det det här :) så mycket kämpande med ordet :) nog om det.

Jag pratade nyss med en vän om hur jobbigt det är med förälskelse känslor, när de samtidigt finns för så gel människa. Det kan kännas så otroligt riktigt och äkta, men ändå så fel. Tyvärr kan man ju logiskt veta att det är fel. Men man känner så ändå.

Han vet att han gör fel dessutom. Han skulle sätta stop, för då är det lättare för dig att tänka bort det. Han förstör ju något som är jätteviktigt för dig. Ditt förhållande, och ditt sociala liv du har just nu.

Kan du tänka klart nu, så byt psykolog. Lycka till.
  • ciann

Bryt med psykologen NU
    Och fortsätt med någon med annat kön
    Annars gör du dig mer och mer illa 

• Miranda85
    Syster C skrev 2014-02-12 21:15:27 följande:
    Självklart. Så därför får du ju fråga honom om hur det egentligen ligger till, så han inte riskerar sin legitimation; dvs OM dina känslor är besvarade så måste den yrkesmässiga relationen avslutas FÖRST. Enormt nyfiken på vad din blivande make tycker om situationen? För han kan ju knappast ha missat att det inte var hans eget namn du stlnade....

Han förstår mig och stöttar mig.
Svar på tråden Min psykologs reaktion