Hjälp min 4-åring äter inte :(
En smörgås till frukost tycker jag iofs är rätt ok. Jag har barn som är små i maten och de äter aldrig mer än så. Han som är 7 vill helst inte äta frukost alls så i morse blev det en banan.
Barn som inte äter blir trötta, min 5-åring är sån. Har aldrig velat äta mycket. Han fyller 6 år i mars och väger 15 kg så han är jätteliten och när han blir sjuk har han en dubbelt så lång återhämtningsperiod som sina syskon just för att han äter så lite och dippar så i energi.
Er dotter är ändå 4 år. Jag hade nog faktiskt försökt resonera med henne och hört om hon inte kan tänka sig lite välling på kvällen ändå. Och annars får hon välja vad hon ska byta ut den mot, ingenting är inte ett alternativ. Sen behöver hon ju inte äta mycket av något, men lite iaf. För att få in vanan.
För jag tror på riktigt att en del barn inte känner hunger som andra, att de måste lära sig att äta för att man ska. Min son som äter dåligt har också alltid ätit ok på dagis för där sitter alla andra och äter och han har liksom inget bättre för sig. Men inte är det ju för att han eg vill äta som han sitter där.
Hemma vill han gärna slippa äta, vi tvingar aldrig att äta men vi tvingar att sitta med vid bordet när vi andra äter (eller gå upp på rummet men det är för tråkigt så det vill han inte) han får inte leka när syskonen ska äta. Då när han ändå sitter där brukar lite slinka ner.