Jurister i ett nötskal - folk går in i väggen!!!!
Hej. Jag är en juriststudent.
För er som inte vet hur det är att läsa juridik så kan jag berätta att det är betygshets hela tiden. Det ända folk tänker på är att få högsta betyg på tentorna. Jag tycker det är hemskt hur folk går går in i väggen på grund av detta. De flesta juristjobben kräver ofta höga betyg, och de som inte har höga betyg innebär det ökad stress för dem. Många väljer till och med att hoppa av för att de tror att de inte kommer kunna få jobb efter examen, just på grund av att de inte har höga betyg! Helt otroligt. Varför ska det behöva vara så?!?
Jag läser termin 6 på juristprogrammet som sagt. Själv har jag medelbra betyg. Jag har några toppbetyg på vissa kurser, men majoriteten utgör medelbetyget eller det lägst godkända betyget. Jag har inga underkända betyg, och jag har aldrig skrivit en omtenta! Trots det så är jag stressad för att jag kanske inte kommer få jobb. Jag har sökt till vissa arbetsplatser men de vill bara ha studenter med majoriteten högsta betyg. Så löjligt! Jag är en väldigt ambitiös person som älskar juridik. Jag har även den sociala kompetensen som många i min klass verkar sakna. Att jag inte presterar på topp vad gäller tentor beror på att vi har ont om tid och att vi inte får ha det material som behövs för att besvara frågan på bra sätt och att jag blir stressad. Hur man arbetar i praktiken för att lösa juridiska frågor skiljer sig stort från hur man skriver en tenta. Under tentamen får vi ta hjälp av en lagbok och inget mer, jämfört med verkliga livet där man har större resurser att ta hjälp av.
Det jag försöker komma fram till är att en tenta inte säger så mycket om en person. Någon kanske till och med har fuskat och fått jättebra betyg? Eller att man får höga betyg för att man hade "tur" att tentamen innehöll enkla frågor.
Känner att det är så tråkigt att sållas bort från att ens komma på intervju i och med betygen, trots att jag utbildar mig i 4,5 år till jurist. Jag vet vad jag är kapabel till och hur ambitiös jag är i praktiken, men hur ska jag någonsin kunna bevisa det utan toppbetyg? Jag har till och med erbjudit gratis praktikplats i några veckor, men ändå säger de att de enbart vill han "toppelever".
Orkar inte sova med oro varje dag och vakna upp med en klump i halsen. Jag vill inte ge upp mina drömmar. Jag är så rädd att inte få kunna arbeta med det som jag drömt om sedan jag var ett barn...