• memmes111

Jurister i ett nötskal - folk går in i väggen!!!!

Hej. Jag är en juriststudent.
    För er som inte vet hur det är att läsa juridik så kan jag berätta att det är betygshets hela tiden. Det ända folk tänker på är att få högsta betyg på tentorna. Jag tycker det är hemskt hur folk går går in i väggen på grund av detta. De flesta juristjobben kräver ofta höga betyg, och de som inte har höga betyg innebär det ökad stress för dem. Många väljer till och med att hoppa av för att de tror att de inte kommer kunna få jobb efter examen, just på grund av att de inte har höga betyg! Helt otroligt. Varför ska det behöva vara så?!?

Jag läser termin 6 på juristprogrammet som sagt. Själv har jag medelbra betyg. Jag har några toppbetyg på vissa kurser, men majoriteten utgör medelbetyget eller det lägst godkända betyget. Jag har inga underkända betyg, och jag har aldrig skrivit en omtenta! Trots det så är jag stressad för att jag kanske inte kommer få jobb. Jag har sökt till vissa arbetsplatser men de vill bara ha studenter med majoriteten högsta betyg. Så löjligt! Jag är en väldigt ambitiös person som älskar juridik. Jag har även den sociala kompetensen som många i min klass verkar sakna. Att jag inte presterar på topp vad gäller tentor beror på att vi har ont om tid och att vi inte får ha det material som behövs för att besvara frågan på bra sätt och att jag blir stressad. Hur man arbetar i praktiken för att lösa juridiska frågor skiljer sig stort från hur man skriver en tenta. Under tentamen får vi ta hjälp av en lagbok och inget mer, jämfört med verkliga livet där man har större resurser att ta hjälp av.

Det jag försöker komma fram till är att en tenta inte säger så mycket om en person. Någon kanske till och med har fuskat och fått jättebra betyg? Eller att man får höga betyg för att man hade "tur" att tentamen innehöll enkla frågor.

Känner att det är så tråkigt att sållas bort från att ens komma på intervju i och med betygen, trots att jag utbildar mig i 4,5 år till jurist. Jag vet vad jag är kapabel till och hur ambitiös jag är i praktiken, men hur ska jag någonsin kunna bevisa det utan toppbetyg? Jag har till och med erbjudit gratis praktikplats i några veckor, men ändå säger de att de enbart vill han "toppelever".

Orkar inte sova med oro varje dag och vakna upp med en klump i halsen. Jag vill inte ge upp mina drömmar. Jag är så rädd att inte få kunna arbeta med det som jag drömt om sedan jag var ett barn...

• Svar på tråden Jurister i ett nötskal - folk går in i väggen!!!!
  • Anonym (Egen)

Jag förstår båda sidorna, det är tufft att plugga jag vet och byråerna vill ha toppbetygare ja absolut men se till att starta egen praktik eller sälj in dig ännu bättre

• Anonym (en tanke)

Vilka områden söker du dig till? Jag har ingen koll på hur juridikvärlden fungerar, men tänker mig att jobba inom områden som miljö, omsorg m.m kan vara "snällare" och ödmjukare områden som inte bryr sig lika mycket om betyg. Tänk moderater vs socialdemokrater Flört

• Anonym (Lite tips)

Jag är inte jurist själv men har jobbat på tingsrätt och har nära vänner som är jurister. Mitt tips är att du söker dig till någon myndighet när du är färdigutexad, typ skatteverket, migrationsverket el liknande. De jobben har lägre status för jurister och därför lättare att få plus att de inte alls är lika stressiga som att gå den traditionella domstols/byrå-vägen där du får jobba hutlösa timmar per vecka under enorm stress (80 timmar är standard särskilt på byråer i början). Om du tycker utbildningen är stressig i sig så ska du inte satsa på domstolsjobb. Där gör konkurrensen mellan de anställda att det är en stor press, särskilt på de som är nyast och försöker visa framfötterna. Leta ist efter jobb utanför den traditionella jurist-sektorn (domstol/åklagare/advokat), i den privata sektorn eller på en myndighet så tror jag att du kommer få ett jobb du trivs med. Men alla samhällsvetarjobb (jurist/ekonom osv) är det konkurrens om så räkna med att få jobba lite för att få ett jobb du trivs med. Alltså ligg i med jobbsökandet och ge inte upp. Lycka till!

• Anonym (jurist)

Hej,

jag har själv läst juridik och vet hur du känner dig. Jag hade inte heller toppbetyg, utan mer som du, några toppbetyg, några godkända men de allra mesta i medelbetyget. Jag förstår fullt ut hur du känner dig!
    Jag kände iofs ganska tidigt att jag inte ville till toppbyråerna, dvs de som söker jurister med toppbetyg, just för att jag inte käönde för att jobba 80 h i veckan, utan vill ha mer kvalité i livet än så.
    Jag fick min examen 3.5 år sedan och har erfarenhet av att arbeta med juridik på mindre advokatbyrå, myndighet, bolag och universitetet. Jag arbetar sedan 3 år tillbaka på en myndighet med MYCKET varierande arbetsuppgifter, absolut inte handläggare, och trivs väldigt bra.
    Min erfarenhet är att personlig framtoning och arbetslivserfarenhet slår bra betyg på andra arbetsplatser än just advokatbyråer. Arbete på advokatbyråer handlar mycket om prestige och hur man ska uppföra sig för att attrahera klienter.

Mitt tips är att försöka göra något/några av följande:

1) Få praktik/extrajobb: satsa på hos större bolag, mindre byråer, myndigheter, universitetet, via academic work, t.ex. Erfarenhet gör så mycket mer än betyg i många fall när du sen ska söka jobb! Paralegal är ett bra extrajobb, eller kurssekreterare. Titta i juristcentrum på SU (http://www.jurinst.su.se/utbildning/arbete-och-karri%C3%A4r/platsannonser-fasta-tj%C3%A4nster-extrajobb-vikariat-etc)

2) Gå någon praktisk kurs där du får kontakt med yrkesverksamma jurister (bra för att knyta kontakter)

3) Inrikta dig på någonting du brinner för, tycker är roligt. Brinner du för ett ämne så är det lättare att vara passionerad och lära dig allt om det och då är det lättare att övertyga en rekryterare varför just DU är den person som bör få jobbet.

4) Plugga utomlands. Du får extra erfarenhet och visar att du är öppen för förslag.

5) Ta det lungt! Jag vet att du känner dig stressad, men försök att koncentrera dig på att lära juriidk för att det är roligt, inte för att du måste ha ett jobb på en toppbyrå sen. Jag känner en tjej som blev helt knäckt, hela sin tid som juriststudent hade hon som mål att få ett jobb på en toppbyrå inom ett visst ämne, hon hade betygen och var så lycklig när hon fick det. Det visade sig dock att hon VANTRIVDES på advokatbyrå. Hon fick en smärre livskris för hon visste inte vad hon annars ville göra. Till slut åkte hon till Afrika som volontär i 6 månader och när hon kom hem så ordnade hon ett arbete inom ett helt annan ämne än det hon trodde var hennes drömämne, och känner sig mycket lyckligare. 

Lycka till. Du kommer att ha en utbildning i bagaget som kommer att öppna många dörrar, bara DU är öppen för förslag!

• Anonym (Egen)
    Anonym (jurist) skrev 2014-02-13 12:44:24 följande:
    Hej, jag har själv läst juridik och vet hur du känner dig. Jag hade inte heller toppbetyg, utan mer som du, några toppbetyg, några godkända men de allra mesta i medelbetyget. Jag förstår fullt ut hur du känner dig! Jag kände iofs ganska tidigt att jag inte ville till toppbyråerna, dvs de som söker jurister med toppbetyg, just för att jag inte käönde för att jobba 80 h i veckan, utan vill ha mer kvalité i livet än så. Jag fick min examen 3.5 år sedan och har erfarenhet av att arbeta med juridik på mindre advokatbyrå, myndighet, bolag och universitetet. Jag arbetar sedan 3 år tillbaka på en myndighet med MYCKET varierande arbetsuppgifter, absolut inte handläggare, och trivs väldigt bra. Min erfarenhet är att personlig framtoning och arbetslivserfarenhet slår bra betyg på andra arbetsplatser än just advokatbyråer. Arbete på advokatbyråer handlar mycket om prestige och hur man ska uppföra sig för att attrahera klienter. Mitt tips är att försöka göra något/några av följande: 1) Få praktik/extrajobb: satsa på hos större bolag, mindre byråer, myndigheter, universitetet, via academic work, t.ex. Erfarenhet gör så mycket mer än betyg i många fall när du sen ska söka jobb! Paralegal är ett bra extrajobb, eller kurssekreterare. Titta i juristcentrum på SU (www.jurinst.su.se/utbildning/arbete-och-karri...) 2) Gå någon praktisk kurs där du får kontakt med yrkesverksamma jurister (bra för att knyta kontakter) 3) Inrikta dig på någonting du brinner för, tycker är roligt. Brinner du för ett ämne så är det lättare att vara passionerad och lära dig allt om det och då är det lättare att övertyga en rekryterare varför just DU är den person som bör få jobbet. 4) Plugga utomlands. Du får extra erfarenhet och visar att du är öppen för förslag. 5) Ta det lungt! Jag vet att du känner dig stressad, men försök att koncentrera dig på att lära juriidk för att det är roligt, inte för att du måste ha ett jobb på en toppbyrå sen. Jag känner en tjej som blev helt knäckt, hela sin tid som juriststudent hade hon som mål att få ett jobb på en toppbyrå inom ett visst ämne, hon hade betygen och var så lycklig när hon fick det. Det visade sig dock att hon VANTRIVDES på advokatbyrå. Hon fick en smärre livskris för hon visste inte vad hon annars ville göra. Till slut åkte hon till Afrika som volontär i 6 månader och när hon kom hem så ordnade hon ett arbete inom ett helt annan ämne än det hon trodde var hennes drömämne, och känner sig mycket lyckligare.  Lycka till. Du kommer att ha en utbildning i bagaget som kommer att öppna många dörrar, bara DU är öppen för förslag!

Jag gåller inte med endast den som gått i ts skor och kläder en längre tid kan förstå fullt ut hur ts verkligen känner sig, har du inte gjort detta så kan du inte veta fullt ut så ta bort flosklerna
  • Anonym (jurist)
    Anonym (Egen) skrev 2014-02-13 12:59:08 följande:

Jag gåller inte med endast den som gått i ts skor och kläder en längre tid kan förstå fullt ut hur ts verkligen känner sig, har du inte gjort detta så kan du inte veta fullt ut så ta bort flosklerna
    Lite OT (sorry TS) men - bitter much? Konstruktiv? Positiv människa? Nja...Engagera dig i lite viktigare saker än att påpeka en liten formulering.

Over and out.
  • Anonym (fråga)

Vad ska vi diskutera? Sådär är det på de flesta högre utbildningar.

• Kjell2

Min fru läste en jur kand och av de kursare hon har kontakt med fick alla jobb. En del fick hoppa runt lite på vikariat och projektanställningar till en början med. Det finns gott om juristjobb utanför de stora byråerna och domstolsvärlden, myndighetssverige behöver massor med jurister.

• viskeslopme

Jurist är ett sådant jobb som nu idag är ett högstatus jobb och av den anledningen valde man att utöka antalet utbildningplatser eftersom så många sökte sig till juristlinjen. 

Både läkar och juristprogrammet är högstatus, behöver bra betyg och har många sökande däremot kom en man (kommer inte ihåg namnet nu på att man inte borde öka antalet platser på läkarprogrammet eftersom det skulle innebära att fler läkare "konkurrerade" om jobben och på så sätt skulle lönerna sänkas. Och det är där vi står idag där få utbildas till läkare jämfört med hur många som skulle vilja bli läkare och de utbildade läkare som finns har höga löner och lönerna fortsätter att gå upp.

Men idag står juristerna på kanten. Många utbildas till jurister, fler än vad som kommer behövas om några år.

Alltså är konkurrensen hård om jobben även om jurist än så länge fortfarande är ett högstatus jobb vilken ser ut att förändras i framtiden. När juristers status sjunker kommer färre söka juristprogrammet och antalet jurister får mer balans igen och arbetsgivare kommer inte endast kunna anställa de med toppbetyg.

• memmes111

Det har varit betygshets i över 20 år på juristlinjen. Det blir bara värre och värre. Våra lärare säger också att vi behöver bra betyg. "tänk på betygen o bla bla bla.....och om ni inte får bra betyg så kommer ni säkert få jobb någonstans men inte lika bra som de som har bra betyg"....helt förjävligt att man ens kan säga så. Man märker verkligen hur folk bli gråtfärdiga när det pratas om sånt!

Svar på tråden Jurister i ett nötskal - folk går in i väggen!!!!