Inlägg från: Minnymilou |Visa alla inlägg
  • Minnymilou

Varför säger alla experter att spädbarn sover 16-20 timmar per dygn?

Jag har hållit koll på hur mycket min lille pojke (på nu två månader) har sovit varje dygn och det är INTE 16-20 timmar/dygn. Han sover oftast ca 12-13 timmar/dygn, någon gång 11 tim/dygn och i sällsynta fall (1-2 gånger i veckan) uppåt 14-15 tim/dygn. Han utvecklas normalt och är sällan grinig eller övertrött. En del säger ju att små barn har svårt att sova eftersom de inte är tillräckligt mätta och inte "vågar" somna därför, men min son har gått upp mer i vikt än han hade behövt, så det är ju inget problem för vår del.

Samtidigt hör jag om en massa småttingar som inte heller sover särskilt mycket per dygn, definitivt inte 16-20 timmar! Så jag undrar: varför säger alla experter att nyfödda barn upp till några månader ska sova så mycket när det trots allt verkar som att variationerna mellan olika spädbarn är ganska stora? Jag vet inte hur det är för andra, men det har bara gjort mig stressad och tänkt att min son sover för lite och har på alla sätt kämpat för att han ska sova mer (utan resultat). Vissa dagar har jag känt en enorm frustration över att inte kunna söva honom, trots att han ju verkar nöjd och inte trött alls.

Jag börjar känna att det sömnintervall experterna pratar om som en helig regel är väldigt skev, eftersom det bara får föräldrar att oroa sig om deras barn inte lyckas komma upp i dessa (i mina ögon) enormt många sömntimmar.

Finns det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Varför säger alla experter att spädbarn sover 16-20 timmar per dygn?
  • Minnymilou

MtillMoJ: 6 tim/natt, oj! Då ska jag inte klaga, min son sover rätt ok på natten, ofta uppåt 9 timmar (dock inräknat lite vakentid för amning)!

Och jo, det är väl så att experter går efter det som är vanligast, men jag önskar ändå de kunde vara lite mer pedagogiska och samtidigt säga att det är vanligt att det finns undantag och att det inte är onormalt om de sover mindre. Jag ibland har fått höra från "förståsigpåare" att jag måste göra något fel som inte kan få honom att sova mer, så jag hade verkligen önskat att expertråden kring sömn var lite mer flexibla. Då skulle nog många nyblivna föräldrar kunna slappna av kring sina barns sömnvanor lite mer och inte känna sig så otillräckliga när de inte hamnar inom den där "mallen".

Det finns verkligen tusen åsikter om små barns sömn och det verkar som om ju mer de sover och i ju längre sömnintervaller desto bättre. Men barn sover när de sover och bäst mår man nog själv om man bara rättar sig efter deras rytm i stället för att ständigt jaga detta med "sova hela natten", en viss mängd sömn mm - för mig har detta varit stressande när det gäller båda mina barn, även den äldre som också sover mycket mindre än "det normala". Ska nu försöka lära mig att det bara är att acceptera faktum (att sömnrutiner aldrig kommer att vara perfekta) och slappna av i det. Glad

• Minnymilou

Natlucien: Precis!

Och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag på alla dessa sömnråd som sköljer över en som småbarnsförälder. Målet med dem är ju att skola bebisar och små barn att sova på ett visst sätt, ett sätt som kanske inte passar dem, men som passar oss vuxna. Det skapas liksom en ribba för hur en "bra sömn" ska vara och därmed också en förväntan hos föräldrar om vad man måste sträva efter för att bli nöjd. Och sedan när man inte klarar av att få sina barn att nå upp till "målen" blir man frustrerad och undrar vad som är fel och hur man ska "fixa felet", när det troligen inte är något fel alls. Felet ligger snarare i alla höga förväntningar på hur det borde vara, förväntningar som skapats från diverse experter med sina olika sömnmetoder och råd om hur vi ska göra för att få ett perfekt sovande barn. Det är nästan som om vi vill dressera våra barn till att passa in i denna sömnmall.

Jag önskar att den allmänna synen på barns sömn var mer flexibel och avslappnad och att småbarnsförälder hellre fick rådet att se sömn på ett annat sätt än att jaga perfekt sömn. Ta bara under bondesamhället förr, då sov man inte hela natten i sträck 7-8 timmar, utan delade upp den i två eller flera perioder med vakentid emellan. Detta att "sova hela natten" är ett modernt påfund som kom med industrialiseringen, och så fort man släpper det kravet blir det ju mycket lättare att acceptera att man ibland måste vara uppe 2 timmar mitt i natten och kanske vaknar fem gånger på en natt. För på nåt vis är den där ribban som satts upp om hur det borde vara nog jobbigare än den dåliga sömnsituationen i sig!

• Minnymilou
    Natulcien skrev 2014-02-13 14:18:06 följande:
    Nu kan ju de flesta av oss, i och för sig, inte leva som i bondesamhället och ha vakenpass på natten under någon längre period, eftersom vi jobbar och lever på ett annat sätt idag. Men så länge man är hemma med sitt barn, vilket vi kan vara länge i det här landet, så kan man ju åtminstone ta det lugnt och anpassa sig efter bebisens sömnmönster.
    Ja, haha, det är ju så sant - den lyxen kan bara föräldralediga unna sig. Alltså, om man har barn som sover 16-20 timmar per dygn Skrattande eller lika ofta som tex Anna Wahlgren-anhängare säger att de ska sova efter div vagning och buffning och fem-minuterskurer. Blev nästan deprimerad när jag en gång gjorde misstaget att råka surfa in på hennes sajt där det så starkt propageras för alla dessa sömnkurer. Där verkar de ha glömt bort att barn är av kött och blod och har olika behov och personligheter. Alla ska stöpas in i samma mall och fungerar det inte då har man som förälder "inte försökt nog" och inte varit tillräckligt "konsekvent". RYS!
Svar på tråden Varför säger alla experter att spädbarn sover 16-20 timmar per dygn?