Varför säger alla experter att spädbarn sover 16-20 timmar per dygn?
Ja som andra har sagt så blir det ju ett genomsnitt. Och för att de flesta (normalfördelning, liksom) ska sova 12-16 timmar per dygn så innebär det ju att några andra sover betydligt mer. och några betydligt mindre.
Min son har inte heller varit någon guldmedaljör på sömn, direkt. Men han har en kompis som vi känt sedan de var små, det skiljer en vecka i ålder. Vi mammor hängde ihop när de var bebisar och nu är de kompisar så vi träffas ofta. Det barnet sov snarare 20 timmar per dygn de första månaderna. Jag tror inte jag träffade henne i vaket tillstånd det första halvåret. Även idag, som 6,5 åringar sover min son kanske 9 timmar och den andra flickan sover kanske 12-14 timmar per natt. Hon kan sova en timme i bilen vid 17-tiden och ÄNDÅ somna vid 21. (Något som skulle fått min son att jazza runt ill långt efter midnatt.)
så ja, det är väldigt olika. Men min son har alltid varit glad och pigg och utvecklats trots att han inte sovit så mkt så jag brukar tänka att man hinner iaf vara med om mycket om man inte sover bort sin tid.
Hälsningar signatur mor som gärna skulle sova lite mer.