Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

ångest!

Tänker också på Aurora.

Jag har fött tre barn och tycker nog att det gör överdjävligt ont, men konstigt nog ändå hanterbart på något besynnerligt vis. Jag är inte smärttålig generellt men har fött alla tre med enbart lustgas. Man kan aldrig veta. Jag har haft tur med relativt lätta och snabba förlossningar. Det svåra inför första barnet är ju att man just inte vet. Den där totala ovissheten över allt är rätt tärande. 

Vad gäller din "fobi" så kan jag nog lova att huruvida någon ser ditt underliv eller inte är det sista du kommer att bekymra dig om en bit in i den aktiva fasen .

Mina tips är att läsa på ordentligt om de olika faserna i förlossningen och om olika smärtlindring. Jag tycker att det hjälper/ger något slags känsla av kontroll när man vet vad det är som händer med den och vad man kan förvänta sig härnäst. Var öppen för allt. Jag har inför mina förlossningar helst velat klara mig på enbart lustgas, men varit öppen för mer eller mindre allt om det hade behövts. Det gör väldigt ont, men samtidigt så är det ingen farlig smärta = man håller ju inte på att dö. Jag tycker att det på många sätt påminner om när man är magsjuk. Kroppen arbetar på egen hand för att få ut det som ska ut och så får man följa med kroppen.

Kontakta aurora om du inte har det ännu. Det kommer att gå fint .

Svar på tråden ångest!