Inlägg från: Anonym (ac) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ac)

min vän är arg för aborten

Problemet här är att man som ofrivilligt barnlös ofta känner en stor frustration. Varför blir de som inte ens vill ha barn gravida? Det vore mer rättvist att vi som faktiskt vill och kan ta hand om ett barn ska få den gåvan. Tyvärr rår man inte på naturen och det är det man måste komma till insikt med.
    Jag är inte säker på att hon egentligen har något emot er. Det blir bara för mycket när man blir påmind om ens egen barnlöshet och känslorna späds på ordentligt när någon väljer att ta bort det som man själv önskar mest i världen. Det hade mycket väl kunnat bli spänt mellan er om ni hade valt att behålla också. Känslorna som svallar som barnlös är svåra att hantera och alla som genomgår utredning borde egentligen erbjudas psykologkontakt. Det görs sällan nu, ibland erbjuds kontakt med kurator, men inte alltid.

• Anonym (ac)
    Vanilla ice queen skrev 2014-02-14 14:04:44 följande:
    Men jisses vilken omogen kompis du har. Inte 17 blir hon mer gravid för att du inte skulle gjort en abort. Eller hade hon betett sig så här även om du behållt barnet? Ok att det kanske är jobbigt för henne att du blev gravid men lite band får man väll ändå sätta på sig...
    Det är precis det här logiska tänkandet som inte fungerar hos många ofrivilligt barnlösa. Jag kan förstå att det inte går att förstå...
  • Anonym (ac)
    U never saw me skrev 2014-02-14 14:10:33 följande:
    Ja det tror jag faktiskt. Vänner ställer upp för varandra. Ts vän har ett ansvar för sina känslor. Om hon har ett behov av att projicera sin sorg och ilska så kanske hon ska bearbeta sina känslor i terapirummet. Då kan hon få hjälp med att skilja på sitt liv och andras. Det är själviskt att tro att hela världen ska tassa på tå för att man själv mår dåligt över något.
    Och det är såååå lätt att få terapi om man inte betalar ur egen ficka. *muttrar*
  • Anonym (ac)
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2014-02-14 14:11:18 följande:

Men vilka skyldigheter har man som vän? För mig är det viktigt att se utanför sig själv. Alla bär vi på olika sorger. Jag på min och hon på sin.
    Jag tänkte som du gör innan jag hamnade i barnlöshetsträsket och tog mig upp därifrån. Det enda jag klarade var att försöka hålla mig ovanför vattenytan annars drunknade jag och då blev tyvärr vissa vänner lidande. Däremot har jag aldrig krävt att allt ska vara som vanligt nu när jag äntligen har fått mitt barn. Jag förstår att jag har sårat, men det var ren självbevarelsedrift. Jag ville inte må så dåligt att jag skulle hamna på psyket och då fick vissa situationer och människor stå tillbaka tyvärr.
  • Anonym (ac)
    U never saw me skrev 2014-02-14 14:13:06 följande:
    Man kan få det via vårdcentralen för samma kostnad som för ett läkarbesök.
    In your Dreams... jag har försökt. Det var en väntetid på ett år typ..
  • Anonym (ac)
    Vanilla ice queen skrev 2014-02-14 14:12:17 följande:
    Anonym(ac): Ja fast även om det är svårt och jobbigt så måste ju en normal vuxen människa kunna sära på sina känslor och inse när tankarna inte är rationella...
    Det är samma sak som att säga till någon som är deprimerad att ta sig i kragen och rycka upp sig. Det funkar inte så.
  • Anonym (ac)
    Anonym (S) skrev 2014-02-14 14:31:56 följande:
    Alla som läst sorgehantering vet att det inte fungerar så.  Sorg är inte rationell.  Sorg väcker ett virrvarr av känslor, det kan vara ilska, hjälplöshet, hat, oförståelse, skuld osv osv och vi är alla olika, vi har olika förutsättningar och dessa känslor tar sig olika uttryck.  Det gäller att ha empati och sympati med andras sätt att hantera sorg.
    Tack Hjärta 
    Nu lämnar jag det här för det är ändå ingen idé att prata för döva öron. De som inte har varit ofrivilligt barnlösa vet inte hur det är, men de är ganska bra på att tala om hur man borde agera.
  • Anonym (ac)
    TS. Det kommer fram lite mer saker efter hand här. Hon har alltid haft något att må dåligt över och du har varit sjuk. Kanske är hon inte en så bra för dig oavsett barnlöshet eller inte. Du har antagligen en bra anledning till att du har gjort abort, men hon ser det inte för att hon är inne i sin barnlöshetssorg. Ni kanske mår bäst båda två genom att ta en paus ifrån varandra ett tag? Självklart är det sorgligt att bli av med vänner, men ibland blir det bäst så.
Svar på tråden min vän är arg för aborten