• Anonym (ledsen och arg)

min vän är arg för aborten

Jag gjorde abort för en tid sedan, något jag och min pojkvän beslutade oss över tillsammans. Inget lätt beslut men känns rätt.
    En av mina äldsta vänner försöker sedan en tid få barn och har inte lyckats vilket hon varit ledsen över (hon oroade sig iofs redan från dag ett..)
    Jag tänkte först inte berätta för henne pga hennes siuation men bestämde mig sedan för att jag ville berätta, dels för att jag mått dåligt samt att jag vill att vi ska kunna prata med varandra kring sånt som känns jobbigt. Jag sa att jag förstår att hon inte vill prata med mig om aborten men att jag inte vill undanhålla något från henne. Hon sa att det var ok.
    Efter detta hörde hon inte av sig. Jag skickade sms och undrade hur hon mådde och om hon inte hört av sig till mig pga av det jag berättat. Hon skrev att hon inte ville ha kontakt med mig på ett tag eftersom hon inte vill ha kontakt med någon som får henne att må dåligt då hon och killen har det svårt eftersom de inte kan få barn (de går igenom en utredning)
    Ska jag behöva acceptera det? Gjorde jag fel som berättade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-15 11:14
    Tack för alla tankar och svar. Skrev inlägget i all hast och känner att jag vill tillägga att jag från första början hade bestämt mig för att INTE berätta för henne. Hon ringde varje dag men jag låtsades att allt var frid och fröjd. Men min abort ledde till komplikationer och veckan efter var jag på akuten tre gånger. Sedan skulle jag träffa henne och två andra vänner och kände helt enkelt att jag inte skulle orka låtsas mer. Samt ge henne valet att avstå. Kanske inte helt genomtänkt men jag likväl som henne var i kris. Mycket riktigt så valde hon att avstå från att ses vilket jag hade full förståelse för. Men att sedan välja bort mig helt och hållet tycker jag känns tråkigt. Nåväl trots att vissa tycker att jag är en egoist utan social kompetens så känner jag att jag gjorde rätt just då. Varken hon eller jag ser varandra som en bra vän så vi får nog tråkigt nog avsluta. Tack för alla era svar!

• Svar på tråden min vän är arg för aborten
  • sextiotalist

Ja, det var nog inte det smartaste att berätta detta, vissa saker bör man välja vilka man berättar det för, det har inget med "man ska kunna berätta om allt", utan respekt för andra människors liv.

Jag har lite svårt med att man måste prompt tala ut, även för de som inte kan bära förtroendet, bara för att man mår dåligt av ett val man gjort.

Däremot så tycker jag att en vänskap ska vara starkare än så, att man ska kunna tillåta sina vänner trampa i klaveret, säga fel saker och göra val man själv inte gillar eller skulle ha gjort, utan bryta, men så fungerar inte alla tyvärr och vad jag förstått så är många barnlösa extra känsliga och har svåare med att andra gör val som de inte skulle göra.

• Anonym (S)

Jag hade inte berättat. Att vara ofrivilligt barnlös är en fruktansvärd sorg och då förstår jag att det måste göra väldigt ont att någon som blivit gravid tagit beslutet att ta bort barnet.

• Selfish Geene

Ditt beslut påverkar inte hennes liv, du har inte utsatt henne för någonting och behöver inte ta ansvar för hennes reaktion.

Däremot har hon ju rätt till sina känslor så man kan inte direkt säga att hon inte "får" vara arg på dig (oavsett orsak)
    Men hennes känslor inför din abort är inte ditt problem

• Anonym (ac)

Problemet här är att man som ofrivilligt barnlös ofta känner en stor frustration. Varför blir de som inte ens vill ha barn gravida? Det vore mer rättvist att vi som faktiskt vill och kan ta hand om ett barn ska få den gåvan. Tyvärr rår man inte på naturen och det är det man måste komma till insikt med.
    Jag är inte säker på att hon egentligen har något emot er. Det blir bara för mycket när man blir påmind om ens egen barnlöshet och känslorna späds på ordentligt när någon väljer att ta bort det som man själv önskar mest i världen. Det hade mycket väl kunnat bli spänt mellan er om ni hade valt att behålla också. Känslorna som svallar som barnlös är svåra att hantera och alla som genomgår utredning borde egentligen erbjudas psykologkontakt. Det görs sällan nu, ibland erbjuds kontakt med kurator, men inte alltid.

• Anonym (S)
    U never saw me skrev 2014-02-14 13:53:45 följande:
    Skryta??

Jag tycker inte att du gjorde fel i att berätta. Världen kretsar inte runt din väns barnlöshet. Hon mår dåligt för det, och du mår dåligt för din abort. Klart att du då ska kunna söka stöd hos en vän. Att du valde bort ditt barn påverkar ju inte hennes liv överhuvudtaget. Det är inte hennes barn du aborterat, hon hade varit barnlös oavsett. Sen har hon rätt att vara ledsen, men det känns ganska löjligt och missriktat om hon blir arg på dig för att du gjort en abort.
    Men om man gjort abort kanske man inte söker tröst hos en vän som man vet kämpar för att bli gravid?

Diskussionen för eller mot abort är något jag inte ens tänker befatta mig med här och nu . Och jag skulle aldrig skryta om en abort och har full förståelse för att hon inte vill sitta och diskutera saken med mig. Jag förstår inte hur det känns att inte kunna få barn. Och det är säkerligen en frustration att se andra som inte "vill bli gravid bli det. Kanske hamnar jag i samma sits en dag.Skulle göra allt för att det skulle funka för dem. Men jag anser dock att en vän som man känt hela livet inte borde välja bort mig för detta.  
    Antagligen skulle jag inte berättat inser jag nu.

• U never saw me
    Anonym (S) skrev 2014-02-14 13:56:57 följande:
    Men om man gjort abort kanske man inte söker tröst hos en vän som man vet kämpar för att bli gravid?
    Fast varför inte? Vad har TS abort med vännens barnlöshet att göra? Varför går vännens smärta före TS?
    U never saw me skrev 2014-02-14 13:53:45 följande:
    Skryta??

Jag tycker inte att du gjorde fel i att berätta. Världen kretsar inte runt din väns barnlöshet. Hon mår dåligt för det, och du mår dåligt för din abort. Klart att du då ska kunna söka stöd hos en vän. Att du valde bort ditt barn påverkar ju inte hennes liv överhuvudtaget. Det är inte hennes barn du aborterat, hon hade varit barnlös oavsett. Sen har hon rätt att vara ledsen, men det känns ganska löjligt och missriktat om hon blir arg på dig för att du gjort en abort.

Ja lite så känner jag det.
  • Anonym (S)
    U never saw me skrev 2014-02-14 14:00:08 följande:
    Fast varför inte? Vad har TS abort med vännens barnlöshet att göra? Varför går vännens smärta före TS?
    Tror du att någon som kämpat för att bli gravid kan erbjuda bra stöd åt någon som gjort abort? 
  • Vanilla ice queen

Men jisses vilken omogen kompis du har. Inte 17 blir hon mer gravid för att du inte skulle gjort en abort. Eller hade hon betett sig så här även om du behållt barnet? Ok att det kanske är jobbigt för henne att du blev gravid men lite band får man väll ändå sätta på sig...

Svar på tråden min vän är arg för aborten