min vän är arg för aborten
Jag gjorde abort för en tid sedan, något jag och min pojkvän beslutade oss över tillsammans. Inget lätt beslut men känns rätt.
En av mina äldsta vänner försöker sedan en tid få barn och har inte lyckats vilket hon varit ledsen över (hon oroade sig iofs redan från dag ett..)
Jag tänkte först inte berätta för henne pga hennes siuation men bestämde mig sedan för att jag ville berätta, dels för att jag mått dåligt samt att jag vill att vi ska kunna prata med varandra kring sånt som känns jobbigt. Jag sa att jag förstår att hon inte vill prata med mig om aborten men att jag inte vill undanhålla något från henne. Hon sa att det var ok.
Efter detta hörde hon inte av sig. Jag skickade sms och undrade hur hon mådde och om hon inte hört av sig till mig pga av det jag berättat. Hon skrev att hon inte ville ha kontakt med mig på ett tag eftersom hon inte vill ha kontakt med någon som får henne att må dåligt då hon och killen har det svårt eftersom de inte kan få barn (de går igenom en utredning)
Ska jag behöva acceptera det? Gjorde jag fel som berättade?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-15 11:14
Tack för alla tankar och svar. Skrev inlägget i all hast och känner att jag vill tillägga att jag från första början hade bestämt mig för att INTE berätta för henne. Hon ringde varje dag men jag låtsades att allt var frid och fröjd. Men min abort ledde till komplikationer och veckan efter var jag på akuten tre gånger. Sedan skulle jag träffa henne och två andra vänner och kände helt enkelt att jag inte skulle orka låtsas mer. Samt ge henne valet att avstå. Kanske inte helt genomtänkt men jag likväl som henne var i kris. Mycket riktigt så valde hon att avstå från att ses vilket jag hade full förståelse för. Men att sedan välja bort mig helt och hållet tycker jag känns tråkigt. Nåväl trots att vissa tycker att jag är en egoist utan social kompetens så känner jag att jag gjorde rätt just då. Varken hon eller jag ser varandra som en bra vän så vi får nog tråkigt nog avsluta. Tack för alla era svar!