Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

min vän är arg för aborten

Selfish Geene skrev 2014-02-14 13:47:00 följande:
    Ditt beslut påverkar inte hennes liv, du har inte utsatt henne för någonting och behöver inte ta ansvar för hennes reaktion.

Däremot har hon ju rätt till sina känslor så man kan inte direkt säga att hon inte "får" vara arg på dig (oavsett orsak)
    Men hennes känslor inför din abort är inte ditt problem
  • Anonym (X)
    Lazymom skrev 2014-02-14 14:30:17 följande:
    Hur dum får man vara? Och egoistisk?

Varför skyddar ni er inte?

Hur kan du tro att du gör din barnlösa vän en tjänst genom att berätta en sån sak med argumentet "att du inte vill undanhålla något för henne"? Du hade ju faktiskt det redan på känn hur hon skulle reagera men valde att berätta ändå för att du själv inte klarar av att axla ditt "rätta" beslut, som om hon skulle ha lättare för att hantera det i den situation hon befinner sig.

Tycker din kompis har hanterat det hela på ett ypperligt vis, hon har varit ärlig med sina känslor runt dig och fasat ut dig ur sitt liv för att slippa må dåligt. Du ska vara glad för att du fått en förklaring av henne, och att du ens frågar här om "du ska behöva acceptera det", att hon beslutar vilka människor hon vill ha i sitt liv, det är ju så man mår illa. Du har liksom ingen rättighet till hennes liv. Se detta som en lärdom i social kompetens.
    Riktiga vänner ska man kunna berätta allt för.

Jag stöttade ex en vän genom att hon valde bort sin pappa när min egen nyss hade dött och det här med pappor väckte känslor i mig.
  • Anonym (X)
    liv skrev 2014-02-15 10:13:14 följande:
    Hur kommer det sig att ni tycker att TS vän ska visa hänsyn och bortse från sitt eget men TS ska bara tänka på sig själv?

Din vän är inte arg för att du gjort abort. Hon klandrar troligtvis inte dig för ditt val. Hon är inne i en kris som du inte förstår och trots att du vet att det här är ett jättekänsligt ämne så måste du bara lätta ditt hjärta för just den här vännen. Ja du är en egoist och inte en särskilt omtänksam vän. 
    Nu är det väl knappast så att TS har ringt den här vännen varje dag för att älta sin abort, hon har knappast uttryckt sig å la "Tänk vilket sött litet barn det kunde ha blivit, hoppas inte jag blir barnlös i framtiden nu, i så fall kan man lika gärna ta livet av sig" utan hon har berättat vad som hänt. Antagligen visste de andra som de skulle träffa gemensamt och det hade kunnat bli en väldigt konstig situation.

Klarar man inte av att höra om andras värld det minsta, oavsett om man har stora problem inom samma område behöver man söka hjälp. För det kommer alltid finnas människor och företeelser runt omkring en som kan påminna en om det man inte har.
  • Anonym (X)
    liv skrev 2014-02-17 10:37:56 följande:
    Du tycker på fullaste allvar att vännen borde ha sagt åh vad roligt jag är så glad för er skull... Det är väl sjukt att tänka så även om man är stöttande...

Det gjorde ingen som helst skillnad för TS att berätta. Det hjälpte ingenting. Den enda konsekvensen var att vännen mådde ändå sämre. Det gör inte ts till någon vidare omtänksam vän.
    Annars hade TS vän kanske fått höra det av någon annan än TS på den gemensamma sammankomsten.

TS hade inte kunnat veta att det inte skulle hjälpa, hon var i kris och gjorde som hon brukade, vände sig till en vän.

Hon hoppades väl inte att vännen var en av dessa uppstoppade "Oh, nej, jag är BAARNLÖS. Det är tusen gånger värre än att få cancer, än att vara oälskad, än att... osv. Givetvis ska världen snurra kring mig och ingen ska få prata barn, visa sig med barn eller göra reklam för barnsaker på TV."

Det är TS vän som bara bryr sig om sig själv och sina känslor.
Svar på tråden min vän är arg för aborten