• BCH52

Äter man LCHF förlorar man muskler!

Det verkar vara en missuppfattning här hur det där experimentet genomfördes. Det var inte en LCHF-diet som testades mot en så fettfri diet som möjligt.

LCHF betyder, low carb, high fat, d.v.s lite kolhydrater och mycket fett.

Det som tvillingen Alexander testade var en NCHF-diet, no carb, high fat, och det är en helt annan sak. Det finns så vitt jag vet ingen LCHF-förespråkare som anser att vi helt ska utesluta kolhydrater.

• BCH52
    Anonym (hälsa) skrev 2014-02-15 12:37:21 följande:
    Haha, nope. Nice try!
    Har du läst artikeln?

Direkt citat ur artikel i Expressen

"Experimentet gick ut på att Alexander under en månad gick på en diet som helt uteslöt kolhydrater och Chris under samma period åt så lite fett som möjligt."
  • BCH52
    Anonym (hälsa) skrev 2014-02-15 13:10:50 följande:
    Jag har läst mer än så. Du kanske ska läsa på om LCHF?
    Nu svarade jag på ditt påstående i trådstarten där du refererade till det som stod i Expressens artikel. Du påstod att den ene av deltagarna ätit LCHF, detta var dock inte sant.

Dina kunskaper och insikter i övrigt när det gäller nutrition har jag ingen insikt i och har därför svårt att bemöta.
  • BCH52
    Anonym (hälsa) skrev 2014-02-15 13:32:49 följande:
    Du vill alltså påstå att man INTE kan skippa alla kolhydrater och äta LCHF?
    Just det! En NCHF-diet är alltför extrem. Som jag poängterade i mitt tidigare inlägg så betyder LC, low carb, d.v.s lite kolhydrater det betyder inte inga kolhydrater.

Dock är jag rätt tveksam till en sån kost för barn och ungdomar, där vet vi nog alltför lite. Dock att dra ner på de snabba kolhydraterna är det inte så stor oenighet om.
Svar på tråden Äter man LCHF förlorar man muskler!