• MarinaT

Bra kontaktlinser för VÄLDIGT torra ögon

Jag behöver råd om vilka kontaktlinser är bäst för väldigt torra ögon och då menar jag verkligen torra, jag blev avrådd att göra ögonoperation just pga detta, för det skulle bli värre.

Jag har testat de populära Focus dailys och massa andra märken som var hemska, nu kör jag på med Pro celar, och de funkar bra men hade velat ha något ännu bättre!

Optikernas råd har inte funkat

• Svar på tråden Bra kontaktlinser för VÄLDIGT torra ögon
  • fastfrusen

Jag hade samma problem tills jag testade 1-day Acuvue TruEye - och det kändes som att gud flyttat in i mina ögon! Kunde helt plötsligt använda linser på mitt arbete där jag tidigare tvingats till glasögon pga den torra luften. De är dyra, men för mig väl värda pengarna!

• Martinetto

Hade också problem med Focus dailys och andra engångslinser.

Kör numer med B&Ls PureVision Månadslinser. Funkar suveränt!

• MarinaT

Tack ska testa dessa märken med hoppas att någon av de passar. Kostnaden spelar mindre roll då jag inte använder linser dagligen men det är värt pengarna då de är bra och passar!!! TACK

• Najad

Hej! Focus Dailies Total1, som tipsats om kan vara värt att testa. Även CooperVisions relativt nya endagslins MyDay är ett tips. Se bara till att du provar ut dem hos en optiker som kan kolla att de sitter som de ska, annars kan det ge problem. Hos optikern får du provlinser gratis att testa är du provar ut en ny sort, så slipper man köpa en hel ask (vilket är trist om det inte funkar) Det är en del "trial and error" ibland för att hitta den lins som funkar så bra som möjligt. För vissa är silkonlinser bästa lösningen, vissa får jätteproblem av dem . Kantdesign, material, hur styvt materialet är, ytegenskaper, passform osv är saker som påverkar hur linsen känns. Hitta en duktig och intresserad optiker som kan hjälpa dig. Lycka till!

• Houdini

Har du pratat med ögonläkare om att använda linser?

Jag har också extremt torra ögon och ögonläkarna avråder helt från att använda linser. Eftersom ögonen är så torra är risken för infektion väldigt hög.
    När man har torra ögon har man ju inte vätska nog att skölja bort allt skräp, plus att det är vanligt när man har torra ögon att man har mycket "skräp" i ögonen (kommer inte ihåg vad de kallade det)

Jag har dels varit hos ögonläkare som samarbetade med optikern jag gick hos, blev faktiskt lite chockad och glatt överraskad över att han avrådde, sen tack vare det var inte optikern villig att sälja linser till mig.

Sen har jag undersökt mina ögon på längden och tvären pga andra sjukdomar, och dom är friska förutom att jag har problem med tårvätskan då men gemensamt för de läkare jag träffat är inga linser pga torra ögon.

Och eftersom jag är en fegis när det gäller ögonen så chansar inte jag, skulle aldrig riskera synen genom OP heller.
    Var på tal härom veckan att det inte framkomer hur mycket komplikationer som faktiskt sker efter OP.

• Rushmore

Acuvues linser fungerar bra för mig som också har torra ögon.  Jag varvar mellan 1day moist och Oaysis som jag använder som månadslins, på inrådan av min optiker.

• U never saw me

Om man har problem med torra ögon så kan kosttillskottet membrasin hjälpa. Det gjorde stor skillnad för mig som hade svårt för att använda linser tidigare.

• Kristina 341
    MarinaT skrev 2014-02-15 13:08:34 följande:
    Jag behöver råd om vilka kontaktlinser är bäst för väldigt torra ögon och då menar jag verkligen torra, jag blev avrådd att göra ögonoperation just pga detta, för det skulle bli värre.

Jag har testat de populära Focus dailys och massa andra märken som var hemska, nu kör jag på med Pro celar, och de funkar bra men hade velat ha något ännu bättre!

Optikernas råd har inte funkat
    Torra ögon kan bero på väldigt många olika saker. Det bästa är att ta reda på grundorsaken istället för kortsiktiga lösningar. 

En del med torra ögon tycks trivas bättre med silikonlinser (låg vätskehalt) som exempelvis DAILIES Total1, 1 Day Acuvue TruEye som nämnts tidigare i tråden, men det är inget universellt råd. Bäst är att kolla med optiker.
  • Sussi5543
    AirOptix Night & Day Aqua är dygnetruntlinser med en vätskehalt på 24%, funkar jättebra till torra ögon Glad Har använt dom dygnet runt i 10 år nu. Underbart att nästan slippa tänka på att man har linser! Glad
  • Pernilla Gerell

Finns dessa linser även som månadslinser för mig som har astigmatism och behöver det för mitt ena öga?

Svar på tråden Bra kontaktlinser för VÄLDIGT torra ögon