• Anonym (A)

Jag orkar inte med er längre era själviska människor

Varje dag går jag och önskar att människan inte existerade, för det enda vi gjort är att förstöra vår fina planet och inom loppet av några hundra år kommer väl planeten vara öde och tom, död och totalt utrensad på liv.

Det finns ingen värre levande varelse än människan, som är totalt hänsynslös, självisk och ignorant. Även de som anses vara intelligenta. Ni är inte intelligenta, inte om ni fortsätter göra själviska val som bara gynnar er själva och förstör för andra. Men människorna ni förstör för är ju så långt borta så de existerar knappt för er. Ni struntar fullständigt i om miljön förstörs och om folk dör, ni måste ändå ha era smutsiga bananer och era förbannade kexchoklader.

• Svar på tråden Jag orkar inte med er längre era själviska människor
  • Anonym (eve)

Tycker du har ett väldigt naivt sätt att se saker på. Visst kan vi förstöra saker rejält för oss själva. Men jorden är aldrig i perfekt balans, det händer alltid saker som gör att nuvarande ordning går under och en ny börjar. Det är svårt för våra smutsiga bananer och kexchoklader att matcha tex ett direkt meteornedslag i förstörelse.

• Haskel

Vi människor är inte kapabla att förstöra denna planet. Det enda vi kan göra är att tillfälligt göra den obeboelig för oss människor, och vissa djur och växter.
    Rent historiskt har denna planet varit ute för katastrofer långt värre, än vi hinner skapa innan vi själva dött ut.

Den huvudsakliga orsaken till de små miljöförändringar vi upplever beror inte på miljöförstöring. Vi vet att det är dags för istid om ca 1000 år igen. Koldioxidhalten har historiskt sett alltid ökat innan strax före istid. Under istiden vilar jorden upp sig och miljön förbättras.

• Anonym (A)
    Anonym (eve) skrev 2014-02-15 15:57:36 följande:
    Tycker du har ett väldigt naivt sätt att se saker på. Visst kan vi förstöra saker rejält för oss själva. Men jorden är aldrig i perfekt balans, det händer alltid saker som gör att nuvarande ordning går under och en ny börjar. Det är svårt för våra smutsiga bananer och kexchoklader att matcha tex ett direkt meteornedslag i förstörelse.
    Jo, men det är ju saker vi inte kan rå för. Det finns många saker vi kan göra för att hjälpa miljön men ändå väljer vi att inte göra dessa saker, just för att det kanske är lite för obekvämt för oss. 
  • Anonym (A)
    Haskel skrev 2014-02-15 16:03:52 följande:
    Vi människor är inte kapabla att förstöra denna planet. Det enda vi kan göra är att tillfälligt göra den obeboelig för oss människor, och vissa djur och växter.
    Rent historiskt har denna planet varit ute för katastrofer långt värre, än vi hinner skapa innan vi själva dött ut.

Den huvudsakliga orsaken till de små miljöförändringar vi upplever beror inte på miljöförstöring. Vi vet att det är dags för istid om ca 1000 år igen. Koldioxidhalten har historiskt sett alltid ökat innan strax före istid. Under istiden vilar jorden upp sig och miljön förbättras.
    Jag syftade mer på livet än själva planeten, såg nu att det inte framgick i ts.

Men tack för informationen, jag är inte så insatt i ämnet som jag borde vara för att kunna uttala mig, antar jag. 
  • Mandel

Du glömde ordet billigt.

Allt ska vara så billigt som möjligt. .
    Strunt samma om det är ett stackars barn som suttit på ett stampat jordgolv och sytt tröjan - den är ju billig.
    Vem bryr sig om att köttet är fullt av antibiotika och hormoner och vem orkar bry sig om grisen haft knorr och lev ett värdigt liv med strö i sin box? Nä, billig fläskfilé av suspekt karaktär gör så vi får råd med en överdimensionerad påse chips och en 6-pack cola till fredagsmyset.

Vem bryr sig om miljö, djurs liv och andra människor när man kan köpa billigt...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Valhall

Vi människor är visst kapabla att förstöra planeten,

Hur många älgar producerar anrikat Uran?
    Hur många kolibrin avverkar regnskogar?
    Hur många chimpanser råkar ut för stora oljespill i haven?
    Hur många kaniner dumpar giftiga avfall i haven?
    Hur många getter fiskar ut havsbestånden, eller utrotar noshörningar/elefanter enbart för elfenben?

Människan är den enda livsformen som producerar icke nedbrytbart avfall, och detta kommer att bli mänsklighetens fall!

• Anonym (Hur vet du det?)

Det är så konstigt att man kan uttala sig om att det inte beror på människan. Hur vet du det? Tänk om klimatförändringarna faktiskt beror på människan men så man väljer att inte göra något och blåser på i tvåhundranittio som vi alltid gör? Vi kan inte ignorera. Vi måste gå efter tanken att människan ligger bakom en stor del av miljöförstöringarna och försöka göra något åt saken.

• Anonym (Hur vet du det?)

Menade som svar till Haskel...

• Anonym (A)
    Mandel skrev 2014-02-15 16:17:43 följande:
    Du glömde ordet billigt.

Allt ska vara så billigt som möjligt. .
    Strunt samma om det är ett stackars barn som suttit på ett stampat jordgolv och sytt tröjan - den är ju billig.
    Vem bryr sig om att köttet är fullt av antibiotika och hormoner och vem orkar bry sig om grisen haft knorr och lev ett värdigt liv med strö i sin box? Nä, billig fläskfilé av suspekt karaktär gör så vi får råd med en överdimensionerad påse chips och en 6-pack cola till fredagsmyset.

Vem bryr sig om miljö, djurs liv och andra människor när man kan köpa billigt...
    Precis så. Det är den egoismen jag blir så trött på. 
  • Anonym (A)
    Valhall skrev 2014-02-15 16:22:05 följande:
    Vi människor är visst kapabla att förstöra planeten,

Hur många älgar producerar anrikat Uran?
    Hur många kolibrin avverkar regnskogar?
    Hur många chimpanser råkar ut för stora oljespill i haven?
    Hur många kaniner dumpar giftiga avfall i haven?
    Hur många getter fiskar ut havsbestånden, eller utrotar noshörningar/elefanter enbart för elfenben?

Människan är den enda livsformen som producerar icke nedbrytbart avfall, och detta kommer att bli mänsklighetens fall!
    Det är därför evolutionen borde stannat någonstans vid schimpanserna.
Svar på tråden Jag orkar inte med er längre era själviska människor