• Anonym (Hästen)

Idag köpte jag en häst...

Hej.

I en vecka eller två nu har jag legat och funderat på att köpa en häst, jag ska flytta in i ett litet hus i augusti och där finns också en stallplats. Det här är ca en mil utanför staden jag bor i så jag tänkte att varför inte, en häst är bra på många sätt, så jag hittade en på blocket som jag åkte och tittade på och sedan köpte, dom ska leverera den till mig i slutet på augusti.

Nu har jag lite frågor eftersom jag aldrig ridit på en häst förut, än mindre ägt en häst:

1. Anledningen till att jag främst ville ha en häst är för att jag dricker sprit/öl varje dag, jag dricker mig berusad, inte 1 - 2 stycken, så jag tänkte att de är perfekt när jag flyttar, för då kan jag supa hemma och sen ta hästen in till stan för att handla på bolaget/affären istället för att gå då de inte går några bussar där, men jag kom och fundera på en sak, är det lagligt att knyta fast hästen utanför bolaget medans man är inne och handlar?

2. Är det ens lagligt att rida inne i stan? Nu ligger ju affären och bolaget inte mitt inne i stan, men vid ett köpcentrum kan man säga.

3. Hur svårt är det att lära sig rida? Jag tänkte att jag ska titta på lite filmer där dom rider samt köpa en bok och läsa om lite tekniker och nybörjartips.

4. Vad ska jag köpa för mat till hästen? Jag antar att den behöver någon form av kraftfoder och hö eller gräs?

5. Om jag tar med mig ryggsäcken med ett par öl och rider in till stan, sätter mig på en filt på en gräsmatta och dricker några kalla och tittar på folket som går förbi, kan man ha hästen lös då utan att den rymmer eller måste man binda fast den i något?

6. Hur långt kan man rida på en häst om dagen?

7. Hur gammal blir en häst?

Ja det var väl dom frågorna jag hade nu, och för att slippa massa moralkärringar och annat pk folk som bara tänker skriva massa skit:

Jag är 27 år.
    Ja, jag dricker varje dag, minst ett par öl och några grogg, har gjort de ett par år.
    Ja, jag har körkort, både BE CE & D
    Nej, jag tänker inte hålla mig nykter för att jag ska kunna köra till stan, därför köpte jag hästen.
    Nej, jag jobbar inte, så jag kommer ha tid för hästens behov, den kommer ha det bra.
    Ja, jag har råd att mata hästen och mer där till, det är inga problem.

Nej, jag hittar inte på det här. "Troll" kommentarer kommer att anmälas.

PS: Tråden skapades så här sent eftersom jag kom hem precis, dom som hade hästen bor 60 mil från mig, så resan i bilen tog en jävla tid.

• Svar på tråden Idag köpte jag en häst...
  • Anonym (***)
    Moolie skrev 2014-02-17 12:09:36 följande:
    Islandshästar är för jävla dyra... Och de får eksem osv.... På sommaren behöver de massor av omsorg som "andra hästar" inte behöver.

Jag slår ett slag för de trevliga gamla travhästarna som antingen går till slakt eller till slakt.... :) Otroligt trevliga raser! 
    Ja, travare är bra. Eller fjordingar, snälla och lättskötta.
  • Moolie
    Anonym (***) skrev 2014-02-17 12:12:38 följande:
    Ja, travare är bra. Eller fjordingar, snälla och lättskötta.
    Och starka! Skrattande

Nordsvenska travare (inte brukshästen dock, för inavlade för mitt eget tycke) tycker jag kommer in under samma trevlighets och användbarhetskategori som fjordingen! Solig
  • Anonym (Hästen)
    Bayliner skrev 2014-02-17 09:57:28 följande:
    Ställer du hästen i garaget då eller har du lagård å shit?

Absolut! Det är helnajs rida på häst

Jag kommer ha ett litet stall, och som många sagt så får ju hästen inte vara själv så jag tänkte köpa två får och ha där inne också.
  • Anonym (Hästen)
    Anonym (***) skrev 2014-02-17 10:03:53 följande:
    Vad är det för ras på hästen? Jag tänker att det är enklare för dig som ovan ryttare med en nordsvensk, fjording eller liknande, istället för ett engelskt fullblod eller nåt?

I övrigt låter det jättenice ju....... avundas dig lite faktiskt.

Ja det är en nordsvensk.
  • Anonym (Hästen)

Så, tramsa på hur mycket ni vill nu i min tråd. Jag har fått veta det jag ville. Tack för mig, puss kram och skål!

• Moolie
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-17 12:38:03 följande:

Ja det är en nordsvensk.
    Wow! Grattis! Och lycka till nu! :D
  • katt33
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-17 12:40:37 följande:
    Så, tramsa på hur mycket ni vill nu i min tråd. Jag har fått veta det jag ville. Tack för mig, puss kram och skål!
    Jag hoppas att det går bra för dig med din bäst!
    Tveka aldrig att be hästkunniga personer om hjälp med skötselråd osv

• Marie0201
    Sar skrev 2014-02-17 00:43:00 följande:
    Häst räknas som fordon i trafiken (därför du inte får rida på gångbana etc.). Så du bör lika lite rida onykter som att köra onykter.

Att binda fast hästen utanför systemet är inte att rekommendera. Det kan ju vara någon tok som skrämmer hästen så att den skadar sig själv eller någon annan. Det finns ju också hästar som inte accepterar att bli bundna på okända ställen (det finns de som inte går att binda upp över huvud taget...). Ska du binda upp hästen ska du alltid använda grimma, absolut inte binda den i tränset (sliter den sig kan den förstöra sin mun).

Att rida mitt i stan är inte speciellt lämpligt men knappast olagligt mig veterligt (du får däremot inte rida på motorväg). Är hästen överhuvudtaget trafiksäker? Inte heller en självklarhet.

Att  "åka omkring" på en häst är inte speciellt svårt om hästen är snäll och mån om att vara till lags. Att rida är däremot svårare. Många hästar gör precis som de själva vill med en nybörjare på ryggen.

Hästen ska få ordentligt med grovfoder (hö/hösilage) som ska vara av god hygienisk kvalité och få sin beskärda del av mineraler. Kraftfoder (havre etc.) behövs om inte hästen får i sig det den behöver av grovfodret. Du får be någon hästkunnig räkna ut en lämplig foderstat åt dig. Hästar är gjorda för att äta ofta och i små portioner, minst 4 fodringar per dag (gärna fler) är idealiskt. Dessutom ska den ha tillgång till friskt vatten.

Hästen kan inte vara lös medan du chillar på en gräsmatta.

Det beror helt på hur hästen är tränad ang. längd på ridpasset. Du väger en del och kommer dessutom att vara obalanserad så du bör ha en viktbärande häst. En häst som sköts rätt har inga problem att bli kring 30 år gammal men många tas bort långt före det.

Hästen ska ha sällskap, helst av en annan häst, den ska verkas (klippa naglarna) och ev. skos var 6-8 vecka. Den ska vaccineras, avmaskas och ha en passande utrustning. Tänderna ska kollas regelbundet och den kan behöva täcken vid nederbörd. 
    Det här är det bästa svaret du har fått i hela den här tråden. Jag är lite av en "foderstatsnörd" vad gäller hästar och vill bara trycka på att det finns mycket att lära om hästens utfodring. Rekommenderar boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Lycka till, TS.
  • Bayliner
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-17 12:36:44 följande:

Jag kommer ha ett litet stall, och som många sagt så får ju hästen inte vara själv så jag tänkte köpa två får och ha där inne också.
    Men tänk om dem parar sig med hästen då Obestämd va blir det då liksom, cheaphorse eller något, fast så klart mjukare sitta på en ullrygg. Hur stort ska du ha stallet om man får fråga? Det borde väl räcka med en 10 kvadrat eller så
    Alea iacta est
  • Moolie
    Bayliner skrev 2014-02-17 13:25:18 följande:
    Men tänk om dem parar sig med hästen då Obestämd va blir det då liksom, cheaphorse eller något, fast så klart mjukare sitta på en ullrygg. Hur stort ska du ha stallet om man får fråga? Det borde väl räcka med en 10 kvadrat eller så
    Jo, för folk säljer hingstar hur som helst?! :O
Svar på tråden Idag köpte jag en häst...