• Anonym (Hästen)

Idag köpte jag en häst...

Hej.

I en vecka eller två nu har jag legat och funderat på att köpa en häst, jag ska flytta in i ett litet hus i augusti och där finns också en stallplats. Det här är ca en mil utanför staden jag bor i så jag tänkte att varför inte, en häst är bra på många sätt, så jag hittade en på blocket som jag åkte och tittade på och sedan köpte, dom ska leverera den till mig i slutet på augusti.

Nu har jag lite frågor eftersom jag aldrig ridit på en häst förut, än mindre ägt en häst:

1. Anledningen till att jag främst ville ha en häst är för att jag dricker sprit/öl varje dag, jag dricker mig berusad, inte 1 - 2 stycken, så jag tänkte att de är perfekt när jag flyttar, för då kan jag supa hemma och sen ta hästen in till stan för att handla på bolaget/affären istället för att gå då de inte går några bussar där, men jag kom och fundera på en sak, är det lagligt att knyta fast hästen utanför bolaget medans man är inne och handlar?

2. Är det ens lagligt att rida inne i stan? Nu ligger ju affären och bolaget inte mitt inne i stan, men vid ett köpcentrum kan man säga.

3. Hur svårt är det att lära sig rida? Jag tänkte att jag ska titta på lite filmer där dom rider samt köpa en bok och läsa om lite tekniker och nybörjartips.

4. Vad ska jag köpa för mat till hästen? Jag antar att den behöver någon form av kraftfoder och hö eller gräs?

5. Om jag tar med mig ryggsäcken med ett par öl och rider in till stan, sätter mig på en filt på en gräsmatta och dricker några kalla och tittar på folket som går förbi, kan man ha hästen lös då utan att den rymmer eller måste man binda fast den i något?

6. Hur långt kan man rida på en häst om dagen?

7. Hur gammal blir en häst?

Ja det var väl dom frågorna jag hade nu, och för att slippa massa moralkärringar och annat pk folk som bara tänker skriva massa skit:

Jag är 27 år.
    Ja, jag dricker varje dag, minst ett par öl och några grogg, har gjort de ett par år.
    Ja, jag har körkort, både BE CE & D
    Nej, jag tänker inte hålla mig nykter för att jag ska kunna köra till stan, därför köpte jag hästen.
    Nej, jag jobbar inte, så jag kommer ha tid för hästens behov, den kommer ha det bra.
    Ja, jag har råd att mata hästen och mer där till, det är inga problem.

Nej, jag hittar inte på det här. "Troll" kommentarer kommer att anmälas.

PS: Tråden skapades så här sent eftersom jag kom hem precis, dom som hade hästen bor 60 mil från mig, så resan i bilen tog en jävla tid.

• Svar på tråden Idag köpte jag en häst...
  • Anonym (h)
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-17 00:50:30 följande:
    Vi har redan konstaterat att häst inte räknas som ett fordon om den inte har kärra, läs genom tråden så hittar du ett par källor till det, har även kollat med polisen och dom säger att det är ok att rida och dricka så länge man för hästen på ett korrekt sätt.

Jag ska följa alla skötselråd och liknande jag får och jag ska läsa mig till mycket själv. Självklart förstår jag att jag inte bara kan hoppa upp på hästen och säga åt den "Ta mig till bolaget häst!" och sen sitta bak på ryggen bara och vänta tills vi är framme. Jag ska träna den precis som en hundägare tränar sin hund, och dom som har den nu innan jag får den ska rida in den osv, jag åker nog ner till dom när sommaren närmar sig och så kan ju dom lära mig lite hur det fungerar och då kan ju jag och hästen lära känna varandra lite.

Kan man döpa om en häst som inte är så gammal? Nu har den nå skitfult namn, jag tänkte döpa den till Hero eller nå annat coolt. Lär sig hästar sitt namn som en hund typ?
    Häst klassas som fordon i trafiken, ja. Sen vad din definition av ett fordon är spelar liksom ingen roll. Man kan således åka dit för rattfylla. Enligt lag måste hästen ha sällskap av en annan häst, förut var annat boskapsdjur tillåtet men fram till rätt nyligen så är det tvunget att vara en häst. 
    Hästar är känsliga djur och går lätt sönder om man ger fel mat eller rider fel, du har aldrig ridit förut och kommer således rida fel och är den inte ens inriden nu så kan jag garantera att du har en lasagneingrediens inom kort. Du kommer inte veta om hästen är halt eller har ont, man pratar om grader i hälta och 0,5 är förödande även om du som novis inte kommer se det. 
    Jag utgår från att det här är ett troll, men det finns garanterat dumjävlar som går i liknande tankar. Det är inte alls ovanligt att nån gått en-två terminer på ridskola och köper på sig nån islandshäst och låtsas vara askunniga, det är rent pinsamt hur lite självinsikt folk har. 
  • Anonym (hmmm)

Tråden kan väl inte vara på allvar, det var omodernt med häst som "bruksfordon" redan när TV-Serien "Albert & Herbert" spelades in på 70-talet......
    Men om tråden är sann så känner i vart fall jag att det borde krävas någon form av certifikat för att få äga en häst där man kan uppvisa ett minimum av hästskötsel..... Pilsnersläde till och från bolaget...tja...

• Anonym (Hästen)
    Anonym (h) skrev 2014-02-17 02:46:34 följande:
    Häst klassas som fordon i trafiken, ja. Sen vad din definition av ett fordon är spelar liksom ingen roll. Man kan således åka dit för rattfylla. Enligt lag måste hästen ha sällskap av en annan häst, förut var annat boskapsdjur tillåtet men fram till rätt nyligen så är det tvunget att vara en häst. 

Hästar är känsliga djur och går lätt sönder om man ger fel mat eller rider fel, du har aldrig ridit förut och kommer således rida fel och är den inte ens inriden nu så kan jag garantera att du har en lasagneingrediens inom kort. Du kommer inte veta om hästen är halt eller har ont, man pratar om grader i hälta och 0,5 är förödande även om du som novis inte kommer se det. 

Jag utgår från att det här är ett troll, men det finns garanterat dumjävlar som går i liknande tankar. Det är inte alls ovanligt att nån gått en-två terminer på ridskola och köper på sig nån islandshäst och låtsas vara askunniga, det är rent pinsamt hur lite självinsikt folk har. 

En definition av ett fordon i allmänhet har en motor.

Med ditt inlägg skulle det alltså kunna vara så att om jag red på dina axlar nr jag var på fyllan så skulle jag kunna åka dit för "framförande av fordon under berusning av alkohol" äääh gräv ner dig någonstans.
  • Anonym (Hästen)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-02-17 02:52:22 följande:
    Tråden kan väl inte vara på allvar, det var omodernt med häst som "bruksfordon" redan när TV-Serien "Albert & Herbert" spelades in på 70-talet......

Men om tråden är sann så känner i vart fall jag att det borde krävas någon form av certifikat för att få äga en häst där man kan uppvisa ett minimum av hästskötsel..... Pilsnersläde till och från bolaget...tja...

Vad som enligt dig är modernt eller inte skiter jag fullständigt i, säg det till alla som redan har en häst istället.

Jag tycker det borde behövas certifrikat för att få skaffa barn t.ex, inte skriver jag det i alla trådar där folk har frågor om sina barn för det. Kamma dig och gå och lägg dig istället.
  • Moolie
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-17 00:50:30 följande:
    Kan man döpa om en häst som inte är så gammal? Nu har den nå skitfult namn, jag tänkte döpa den till Hero eller nå annat coolt. Lär sig hästar sitt namn som en hund typ?
    Oftast lyssnar de inte på sina namn utan enformiga läten! :)

Du, jag skulle rekommendera dig att skaffa en äldre häst... Unga hästar är som tonåringar. Och gamla hästar är precis lika lättlärda som unga hästar. Skillnaden är att den unga hästen trotsar osv. Och är man inte van så kan den även börja göra utfall.

Jag misstänkte nästan att du skulle skaffa dig en yngre häst.... Kan du inte skaffa dig en omskolad travare för 5 000kr. En god gärning att rädda den från slakt med! :) Och den är både inkörd och inriden (även om jag vet att du inte ville ha en kärra).
  • Anonym (Hästen)
    Moolie skrev 2014-02-17 06:39:40 följande:
    Oftast lyssnar de inte på sina namn utan enformiga läten! :)

Du, jag skulle rekommendera dig att skaffa en äldre häst... Unga hästar är som tonåringar. Och gamla hästar är precis lika lättlärda som unga hästar. Skillnaden är att den unga hästen trotsar osv. Och är man inte van så kan den även börja göra utfall.

Jag misstänkte nästan att du skulle skaffa dig en yngre häst.... Kan du inte skaffa dig en omskolad travare för 5 000kr. En god gärning att rädda den från slakt med! :) Och den är både inkörd och inriden (även om jag vet att du inte ville ha en kärra).
    Jodå, köra den kommer jag också göra, men det är inte nå prio, det kommer jag göra när jag är sugen på det bara. Gillar att göra det på vintern när det är mycket snö. Jag har som sagt aldrig ridit förut, bara kört.

Nu är det ju så att jag redan köpt hästen. annars hade jag nog gjort som du säger.
    tack för svaret.
  • Anonym (Hästen)
    FireLady skrev 2014-02-17 06:43:53 följande:
    En trehjuling till cykel är nog mer att rekommendera.
    Och du ville komma vart med det inlägget?
  • Anonym (rattfylla)
    Moolie skrev 2014-02-16 21:47:51 följande:
     ridkläder, ridskor/stövlar säkerhetsväst..... Det är ganska överkurs ändå! ;) Finns inte ens en lag som säger att man måste ha hjälm när man rider! :) Och hästar kan räknas som både fordon, vilt och lantbruksdjur. Så det beror på situationen! ;) 
    nej det finns ingen lag om det men om man e stadsråtta å har bara sätt en häst på tv så är det att föredra att vara säker. det är lag på hjälm.
    Rider man på vägen som hon ska göra så räknas det som fordon.
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-16 22:59:59 följande:
    Ja, hjälm kommer jag nog att ha men inte massa annan utrustning. Jag har vart med om en del olyckor i mitt liv och jag vet hur det känns att spräcka skallen och det är ingen hit. 
    Nog? det är lag i sverige att rida med hjälm även om du kör!
    Och det gör nog lika ont om du spräcker mjälten eller ett revben för att du e dum nog och tror att du e bättre än andra! Till och med erfarna ryttare rider med säkerhetsväst. ridkläder är inget måste men välj inte jeans när du rider du kommer få skavsår. Borstar till hästen måste du ändå köpa för borstar du inte hästen så kommer smutsen skava under sadeln på hästen..
    Och gissa vad som händer om det står en smutsig häst utanför systemet varje dag... Någon anmäler!
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-16 21:50:08 följande:

Det första du skrev stämmer inte alls, ringde 11414 idag och frågade och dom sa att det inte var några problem, däremot om hästen far illa av att man var för berusad kan det bli fråga om djurplågeri i den mildare graden. Men i övrigt, tack för tipsen du skrev, ska kolla upp vart man kan beställa och köpa allt sånt genast, tack.
    Lagen om rattfylleri omfattar endast motordrivna fordon och således ej ryttare till häst. Den som rider berusad kan dock dömas för vårdslöshet i trafik, om denne inte kan framföra hästen säkert.

och så full som du låter som super varje dag så är du säkert en av dessa ryttare!
    .

• ojdå01

Nu är jag mest nyfiken på HUR du har tänkt att binda fast hästen utanför bolaget? Glöm cykelstället för då lär du ha en skadad häst med dyyyyra veterinärkostnader.
    Eller ska du kanske snacka lite med fastighetsägaren och be de göra en uppställningsplats? Så den kan stå med röven mot alla som går förbi och sparka dem lite då och då?

Svar på tråden Idag köpte jag en häst...