Idag köpte jag en häst...
Hej.
I en vecka eller två nu har jag legat och funderat på att köpa en häst, jag ska flytta in i ett litet hus i augusti och där finns också en stallplats. Det här är ca en mil utanför staden jag bor i så jag tänkte att varför inte, en häst är bra på många sätt, så jag hittade en på blocket som jag åkte och tittade på och sedan köpte, dom ska leverera den till mig i slutet på augusti.
Nu har jag lite frågor eftersom jag aldrig ridit på en häst förut, än mindre ägt en häst:
1. Anledningen till att jag främst ville ha en häst är för att jag dricker sprit/öl varje dag, jag dricker mig berusad, inte 1 - 2 stycken, så jag tänkte att de är perfekt när jag flyttar, för då kan jag supa hemma och sen ta hästen in till stan för att handla på bolaget/affären istället för att gå då de inte går några bussar där, men jag kom och fundera på en sak, är det lagligt att knyta fast hästen utanför bolaget medans man är inne och handlar?
2. Är det ens lagligt att rida inne i stan? Nu ligger ju affären och bolaget inte mitt inne i stan, men vid ett köpcentrum kan man säga.
3. Hur svårt är det att lära sig rida? Jag tänkte att jag ska titta på lite filmer där dom rider samt köpa en bok och läsa om lite tekniker och nybörjartips.
4. Vad ska jag köpa för mat till hästen? Jag antar att den behöver någon form av kraftfoder och hö eller gräs?
5. Om jag tar med mig ryggsäcken med ett par öl och rider in till stan, sätter mig på en filt på en gräsmatta och dricker några kalla och tittar på folket som går förbi, kan man ha hästen lös då utan att den rymmer eller måste man binda fast den i något?
6. Hur långt kan man rida på en häst om dagen?
7. Hur gammal blir en häst?
Ja det var väl dom frågorna jag hade nu, och för att slippa massa moralkärringar och annat pk folk som bara tänker skriva massa skit:
Jag är 27 år.
Ja, jag dricker varje dag, minst ett par öl och några grogg, har gjort de ett par år.
Ja, jag har körkort, både BE CE & D
Nej, jag tänker inte hålla mig nykter för att jag ska kunna köra till stan, därför köpte jag hästen.
Nej, jag jobbar inte, så jag kommer ha tid för hästens behov, den kommer ha det bra.
Ja, jag har råd att mata hästen och mer där till, det är inga problem.
Nej, jag hittar inte på det här. "Troll" kommentarer kommer att anmälas.
PS: Tråden skapades så här sent eftersom jag kom hem precis, dom som hade hästen bor 60 mil från mig, så resan i bilen tog en jävla tid.