Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?
Jag har inga goda råd tyvärr, men vill bara säga att jag delar ditt problem. Vi skaffade två innekatter för ett par år sedan. De kissar och bajsar ungefär där det är tänkt, men det är också allt. Trots klösbrädor, kattleksaker, you name it, så river de ner allt, är överallt och - framför allt - biter på allt. De tuggar på sladdar värre än kaniner! Livsfarligt och helt hopplöst! Jag hade en birma i min ungdom som snabbt coolade ner sig efter kattungestadiet och enkelt lärde sig vad man menade med ett tydligt NEJ och att lyfta över honom till hans klösmöbel. Trots gasspis och andra läskigheter i min lägenhet hade jag inga problem med katt på matbord, köksbänkar, diskho osv. (Jo, jag gjorde experiment på nätterna där jag strödde ut vetemjöl för att kolla läget.) Och att tugga på sladdar gjorde han aldrig.
Men dessa kissar...! De lär sig aldrig och jag är helt förtvivlad. De är också blixtsnabba på att smita ut (är korkade ragdolls och ska enligt uppfödaren inte vara ute, då blir de antingen stulna eller klantar ihjäl sig). Så i vår familj med flera bonusbarn som inte är så nogräknade har vi fått spärra för hallen på olika sätt. Urbökigt. Vi har så klart öppen planlösning också... Suck..
Och så fick vi en bebis för ett antal månader sen. (Oväntad, men välkommen graviditet.) Så nu bor de hos min mamma, men inte heller hon vill ha dem kvar, trots att hon älskar djur. De river ner tavlor, biter sönder adventsljusstakar, river sönder tapeter och gnager sönder varenda sladd som finns. Lite krispiga telefonsladdar och sladdar på radiostyrda leksaker är mest populärt!
Min 6-åring älskar sina katter och vill verkligen ha dem kvar. (Fast å andra sidan frågar han rätt sällan efter dem.) Jag har förklarat att det är jättesvårt att ha bebis som kryper runt i huset och dessa katter tillsammans. (Han älskar sitt syskon över allt annat och är gammal nog för att förstå knepigheterna. Det är inte så att han ogillar syskonet för det.) Och att mormor är gammal och inte orkar ta hand om dem. Så att vi har ett problem.
Hittills har jag inte hittat någon som är villig att ta över dem. Få vill frivilligt ha sina hem förstörda. Alltihop är supertråkigt. Jag antar att när den dagen kommer så får jag dra en vit lögn och förklara för sonen att de fick någon sjukdom och måste avlivas.
Kanske får du bättra på verkligheten lite inför din son? Dra en liten vit lögn om att veterinären visst har hittat någon sjukdom och att katten har ont av sitt kissande? Och att man måste ta hand om sina djur och hjälpa dem när de har ont och lider. Och nu har ni inget val annat än att avliva älskade misse.
Och nej, jag tycker verkligen, verkligen inte att man ska avliva djur i första taget. Men jag förstår er. Vad gör man när man kommit till vägs ändå och ingen vill eller kan förbarma sig över djuret? Ibland står man inför ett hopplöst läge helt enkelt. Ni kan inte ha det så där. Det går inte att leva med kattkiss överallt, det är ju för sjutton en sanitär olägenhet. Och att spärra in katten i något eget rum där den får kissa bäst den vill, det är ju inte heller något alternativ, det blir ju djurplågeri.
Nej, ibland är läget besvärligt - minst sagt. Känner med dig, TS!