Inlägg från: Anonym (fs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fs)

Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?

När våra föräldrar var tvungen att göra sig av med katten så sa de helt enkelt till oss att katten måste säljas på grund av att mamma var allergisk (vilket är sant). Tidigt en morgon "försvann" katten medan vi låg och sov, de sa att en köpare varit där och hämtat den och att vi fick 50kr var eftersom de fick 100kr i symbolisk summa vid köpet. Det var inga konstigheter, vi förstod att katten måste säljas.

Det var först på äldre dar som jag reflekterade över det, katten var gammal och inte i så god kondition, jag tror att de avlivade katten. Har frågat två gånger om vad som egentligen hände med katten men de hummar fortfarande om att de inte riktigt minns, de sålde den väl..? var det inte så? (kan tillägga att det här hände för över 20 år sedan, jag vill ju bara veta om katten verkligen blev såld eller om den avlivades, skulle inte bli ledsen om det var så att den faktiskt blev avlivad eftersom det trots allt är över 20 år sedan). Men som barn accepterade vi utan några som helst problem att katten var tvungen att flytta ut, katten såldes iaf officiellt och vi reflekterade inte mer över det. Vi fick förklarat för oss varför och accepterade direkt. Barn är oftast inte så väldigt mycket mer komplicerade än så och har ofta lättare än vuxna att acceptera sådana förändringar.

Svar på tråden Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?