Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?

Klockan är lite efter sju denna söndag morgon och tårarna sprutar. Vi har en helt underbar katt, men med ett helt ohållbart beteende. Ända sedan han var liten har han kissat i vår säng. 

Innan trodde vi att det berodde på att han inte var kastrerad, men det har inte slutat efter att vi har kastrerat honom....
    Han kissar i vår säng både när han är själv i den, och när vi ligger i den. 
    Nu på morgonen vaknade vi bägge av att han kissat igen... 
    Han har även kissat på min mans huvudkudde, alltså precis brevid hans huvud... 
    Det känns som att det är något som inte står rätt till i vår älskade kisses huvud när han gör såhär, och läget är ohållbart.. 
    jag är gravid. Om ett halvår kommer lillebror ut och hur blir det då ? 

Jag vill tillägga att vår katt har allt han kan tänkas önska.. han får gå ut fritt, vi leker med honom, han får mat och rent vatten, en ren sandlåda. Vi har prövat med att byta kattsand. 

Inget hjälper.. 

Men det som gör mig mest förtvivlad är att jag vet att sonen kommer att ha väldigt svårt att förstå varför hans katt måste försvinna från oss... de är så fina tillsammans, är ute och leker i snön ihop, sonen bygger hinderbanor åt vår kisse som han hoppar över... 

men som sagt, detta går inte... nu sprutar tårarna igen...

hur ska vi berätta? vad säger man ? Nästa gång sonen kommer hem till oss efter att ha varit hos sin pappa kommer hans Sune att vara borta...

Någon med liknande erfarenheter? Jag minns att vi fick omplacera vår hund när jag var tolv år, och jag förstod aldrig varför.. jag ville rymma hemifrån och var så arg på mamma... 

fy fan, det känns ju overkligt.... 

• Svar på tråden Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?
  • Anonym (ledsen)

vi pratade med veterinären inför kastreringen om detta, och kisse har varit där för koll. De kan inte se någon anledning till hans beteende.. det känns som om denna sjukdom sitter i hans huvud... 

• Anonym (ledsen)

tack för dina råd.. men saken är att vi har sökt så mycket information som det finns omkring detta... och inget har blivit bättre... vi kan inte fortsätta att ha det såhär.. nu ligger han i vår säng och sover som om inget hade hänt... han sover där han för bara en stund sedan har kissat ner...

• Anonym (ledsen)

Jag tar gärna mot tips på hur man formulerar sig för att omplacera en katt som pissar i ens säng medan man ligger i den.. katthemmet i stan svämmar över som det är av stackars hemlösingar men visst kan vi kolla.. 
    men som sagt, annars tar jag gärna emot info om hur man hittar ett nytt hem åt en kisse med detta beteende. 

du tycker inte att det räcker med att ha varit hos veterinär, testat ny sand, testat sprayer till höger och vänster, att han får kärlek, fri tillång till att gå ut, stimulering etc? 
    Då vill jag gärna att du kommer med några konkreta tips vi kan testa. 

det är för jäkla trist att tonen känns så anklagande. jag skriver för att vi har ett jätteproblem som vi kämpat med ett bra tag, det är inte så att vi sitter här och är bekväma och dömer ut vår katt utan att vi har försökt hitta problemet, men vi har som sagt en bebis på gång, och eftersom katter ofta görs sånthär när det sker stora saker i deras vardag är inte hoppet på topp att det kommer bli bättre sen. det vore ju en sak om han pissade när sängen var tom, men när han bokstavligen pissar PÅ oss.. ledsen men har aldrig hört om nåt liknande...

visst kan vi stänga ute honom från vårt sovrum, men då pissar han troligen bara i soffan som han gjort förr... som vi har fått byta ut två gånger.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Lådan?) skrev 2014-02-16 08:13:45 följande:
    Hur rengör ni kattlådan? Använder ni något rengöringsmedel med doft? Katter kan vägra lådan pga en sådan sak.

Försöker bara brainstorma lite.. Vilken skitjobbig situation
    hej, tack snälla.. nej vi rengör den med varmt vatten bara... såå trist situation... funderar på att testa ännu en annan kattsand och feliway nu... och försöka några veckor till, för som jag skrev ovanför.. det är inget bekvämt och lättvindigt beslut vi tar här...
  • Anonym (ledsen)
    Calle:

Jag har  INTE dåligt samvete. Inte det minsta. Det skulle jag haft om vi inte provat allt. 

Dumt att ens skriva så, men klart det är lätt att sitta där och uttala sig när det inte gäller ens egen familj och djur. det är inte normalt att pissa på sina familjemedlemmar.

Vi ska för övrigt ringa gården vi köpte honom från för att kolla om han kan få komma "hem" igen, men annars är det nog väldigt drömskt att inbilla sig att nån vill ta hand om en sängvätare...
    Angående sjukdom, så kan han naturligtvis lida av psykisk sjukdom, allt handlar inte om det fysiska, vilket du säkert också vet..

Idag åker vi och handlar ännu en ny typ sand. vi byter låda helt och hållet.Större låda, mjukare sand. 
    och ja,som jag sa tidigare, visst kan vi stänga ute honom från våra sovrum. Då är det istället soffan som kommer att bli nerpissad. den tredje soffan vi har. 

• Anonym (ledsen)

Knaskatter: TACK för ditt inlägg. {#emotions_dlg.flower}Skönt att vi är fler som har bekymmer.. nej precis, det är inte speciellt fräscht med kattpiss överallt, jag fick på mig imorse när kisse var i sängen och höll på, och som gravid särskilt är jag inte jättesugen på detta... 
    det stinker överallt i vår säng, han har tidigare också pinkat i sonens säng när han sov i den. 
    Tack också till alla med goda råd!!!

jag är heller inte för att avliva katter i första hand, verkligen inte. Detta är ju världens underbaraste katt och vi älskar honom. 

MEN, med bebis på väg... så har vi även andra än oss själva och vår kärlek till katten att tänka på.. 

vi testar ALLT nu. 

Vi har nyss kommit hem efter att ha inhandlat den största kattlåda jag nånsin sett. Stort som en badbalja. Ny finkornig sand, hälllde i en rejäl dos i baljan. 
    Vi ska köpa Feliway också. fråga: kan man ha feliway inne ibadrummet brevid kattlådan? eller bättre i sovrummet där han gör sina felsteg? 

vi har pratat med bondgården där vi köpte honom... de har redan för många katter för att ta hand om vår Sune om det inte funkar här hemma, men skulle höra med andra gårdar runtomkring. 

Ny låda. 
    ny sand. 
    Feliway.
    veterinärbesök. 
    kastrering. 
    fyspray, rengöring specifikt för kattpiss

.. som sagt, vi gör vad vi kan här.. är inga monster som springer och avlivar kattjäveln vind för våg. 

• Anonym (ledsen)

Men för helvete!!!!!!! Läs om och läs rätt..... Fan vad ledsen jag blir på folk.... Säger inte rubrikjäveln allt?

• Anonym (ledsen)

Inlägget kan nog väljas att tolkas precis hur man väljer... Vi frågar alltså om råd hur vi på bästa sätt talar om för sonen att vi inte kan ha kvar vår katt. Självklart ska han få säga farväl!!!! Om d vill säga inte funkar m ny låda i sand nu... Men att åka m honom till vet eller landet gör vi utan sonen.

• Anonym (ledsen)
    Queenie70 skrev 2014-02-16 13:39:02 följande:
    Det var ju bra att ni tänker låta barnet vara delaktig. Dock är det ju fortfarande svårt att förstå varför du då skrev att katten skulle vara borta när barnet kom hem från pappa. Kanske skrev du fel...

Men snälla.... Ja, katten skulle vi om det blev så, ta bort när sonen är hos sin pappa, han skulle inte få hänga med. Han skulle istället få säga farväl innan. Vad är problemet? Allvarligt...
  • Anonym (ledsen)

Otroligt... Jag skriver att jag vill ha råd hur man lägger fram att vår katt ska bort. Om du väljer att tolka på ditt vis så varsågod.

Svar på tråden Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?