Inlägg från: Patio |Visa alla inlägg
  • Patio

RADHUS!

Hej alla radhusägare! Jag vill höra allt positivt om radhus! Jag älskar radhus och bor själv i ett bostadsrättsradhus. För mig är det en superbra lösning då jag inget kan om takbyte, fasadfix och annat sånt. :) I hurdant radhus bor du? Bostadsrätt eller äganderätt? Våningar? Storlek? Antal rum? Uteplatser? Balkong? Ös på! :D

• Svar på tråden RADHUS!
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:32:10 följande:
    Radhus innebär ju också takfix, fasadfix och annat. Varför tror du att du skulle slippa det?

Hej! :) Jag bor i ett bostadsrättsradhus. Jag äger alltså inte bostaden, utan "endast" rätten att bo i den. I och med detta så står föreningen för tak, skorsten, fasad och sånt. Ett slags mellanting mellan hyresrätt och äganderätt. Jag sköter allt inomhus, - får måla och tapetsera hur jag vill, riva och bygga väggar, etc. Mina uteplatser bestämmer jag också över. Fast jag slipper som sagt sånt krångel som jag inte kan nått om - dvs tak, skorsten, fasad, (även snöröjning, sandning, sophämtning, osv - allt sådan står föreningen för och det ingår i min månadssvgift som jag betalar varje månad). :)
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:44:02 följande:
    Aha! Ja då passar det ju er! Själv föredrar vi att äga, hittade ett fristående hus men var inne på radhus också.

Ja, just nu då jag bor själv med min son, så passar det alldeles utmärkt! :) Vilka fördelar ser du med äganderätt? :) Fördelar med radhus som inte finns i fristående villa? Fördelar med fristående villa som inte finns med radhus? Hur bor ni nu? Har ni hittat drömboendet? - Om inte; hur ser ert drömboende ut? :)
  • Patio
    JECJ skrev 2014-02-16 12:11:02 följande:
    Jag har bott i radhus. Det var nyrenoverat, 2 gräsplättar, häck runt omkring osv. Men jag trivdes inte. Jag vill ha mycket utrymme? Dessutom tycker jag inte om att ha grannar ( oavsett hur trevliga dom är) Nu har vi köpt en gård på landet, med egen skog, stall och hagar. Dessutom har vi 5 min cykelväg till tåg, affärer och en fin badsjö. Ända nackdelarna måste vara att vi får skotta och klippa gräs, med det går snabbt med traktor och åkgräsklippare. Arbetet med marken, skogen och byggnaderna ser vi som en ren hobby ( vi behöver aldrig gå på gymmet eller liknande ). Men om man inte vill ha så mycket utrymme och trivs med mycket grannar så kan radhus säkert ha sina fördelar :)

Gillar man att alltid ha att fixa med hus och trädgård, så är det ju toppen! Jag kan själv tycka att sånt är kul ibland, fast inte alltid. Vill mer ha det som en hobby än som ett måste. Kolonilott är ju kanske ett alternativ då? Fast just för tillfället har jag så det räcker med radhuset. ;) Att ha grannar tycker jag har sina fördelar ibland. Känns lite tryggt på nått sätt. Och i radhus områden är det ofta en fin grannsämja. Man hejar på varann och så. Stannar och pratar ibland. Just nu trivs jag med det. :) Jag växte upp i en lägenhet mitt i centrala Sthlm. Jag trivdes där, fast när jag skulle flytta så kände jag att jag ville slippa trapphus och allt annat bök som flerfamiljshus bär med sig. ;) Jag kanske känner annorlunda om tio år? Tjugo år? Trettio år? - Drömmen om huset på landet, med höns och så, finns där. Fast just nu är det inte aktuellt då jag inte har tiden, orken eller lusten att pyssla med allt som måste göras då man har en gård. Jag bor ju som sagt själv, är 26 år gammal och har en son i förskoleålder. Bostadsrättsradhus är toppen just nu! :) Lantlivet kanske kommer nån gång, vem vet? ;)
  • Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 13:03:04 följande:
    jag förstår inte riktigt grejjen med radhus om jag ska vara ärlig ts :p. jag ser det som en tvåvåningslägenhet med en liten gräsplätt till. känns inte som ett hus. men alla är vi olika =),

Nej, som hus känns det ju inte. Fast det tycker inte jag att hus i villaområdet gör heller - då tomterna är skilda med ett litet staket emellan. Beror väl kanske på hur stor tomt man har. Fast i de flesta nybyggda villaområdet så ligger husen väldigt tätt. Jag tycker att lägenhet med uteplats i ett flerfamiljshus, skiljer sig otroligt från radhus. Man har liksom mer eget i ett radhus, så att säga. :)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 12:58:01 följande:
    för att det är föreningens ansvar precis som i vilken annat bostadsrätt som helst. skillnaden är att i ett bostadsrättshus så har inte föreningen något trapphus, entre osv att husera över. Vi bor också i bostadsrättshus ovh vi äger insidan av vårt hus och altanen. Tomten disponerar vi som vi vill, men vi äger den inte. Inte heller ytterväggar ovh tak.

Hej! :) Ni bor alltså i en BR-villa? Inte radhus? Kan du se några fördelar med det alternativet, jämfört med radhus? Fördelar med radhus jämfört med fristående BR-villa? Sitter ert hus eller garage ihop på något sätt med grannen? Ligger husen tätt?
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:14:11 följande:
    Ja och då kan man lika bra bo i lägenhet Att bo i friliggande hus kostar inte så mycket mer för vår del men visdt bor man i ett gammalt hus så blir det kanskr mycket renovering.

Jag som är uppväxt i en lägenhet, kan intyga på att det är en STOOOOR skillnad mellan lägenhet i ett flerfamiljshus, och en lägenhet i ett radhus. Ett radhus ger en större frihetskänsla. Bara att öppna dörren så är man ute. Uteplats på framsidan och baksidan - insynsskyddat på baksidan. Plus balkong med sol hela dagen. Det är super! Jag ÄLSKAR det! Jag vill inte tillbaka till lägenhet i ett flerfamiljshus, och just nu är jag inte alls sugen på villa eller gård. Jag trivs alldeles ypperligt med bostadsformen radhus! :D En till sak som är så skönt med radhus, är att jag kan stå och laga mat i köket och ha översikt över sonen när han är ute och leker på framsidan. Bara att stänga grinden. ;) Dessutom så finns det en massa lekplatser i området, samt en massa barnfamiljer, plus en hel del trevliga äldre damer och herrar. Myyyyyysigt är det, helt klart! Jag kände aldrig att lägenhet var mysigt. Utsikt över en trist innergård med kass avgasluft. - Då jag blev äldre, tonåring, var dock det centrala läget alldeles toppen! Mitt i Sthlm City. Fanns alltid buss eller tunnelbana för att ta sig hem. Alt. att gå en kort promenad, så var man hemma. Allt har sina för och nackdelar. ;)
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:17:46 följande:
    Vi får själva bestämma kring saker, visst vi har en samfällighet men det är ju bara de gemensamma ytorna vi diskuterar där. Jag tycker om att intr ha grannarna vägg i vägg. Vi har en 1,5 plansvilla på 131 kvm. Tomten är på ca 400 kvm. Lagom stort! Vi kommer alltid att bo här om inget oförutsett händer men visst finns det en dröm om att bo kanske vid en sjö med egrn brygga men det lär aldrig hända

Grannarna vägg i vägg kan absolut vara påfrestande. Ännu värre är det ju i ett stort flerfamiljshus - med ännu fler familjer. Vi har ett äldre par på ena sidan om huset, och på den andra sidan har vi en granne som endast är hemma på helgerna. Så jag klagar inte. ;) Jag hade kanske sett på det annorlunda, om vi haft en familj med spädbarn med kolik, vägg i vägg. ;P Sent om kvällarna, när det är tyst och lugnt i övrigt, så kan man höra när grannarna går i trappen. Dock ser jag inget jobbigt alls med det. Det kan till och med kännas lite skönt om kvällarna, att grannarna finns där och man hör att de är vakna. :)
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:19:09 följande:
    Och vi kände att hade vi inte haft råd att köpa en villa så hade vi kunnat tänka oss brf. Men eftersom vi har råd med villa så blev det det.

Jag tror att många som bor i BR har råd med äganderätt, fast de kanske - precis som jag själv - inte orkar med allt det ständiga pysslet och alla måsten som det för med sig. Som sagt; tak, skorsten, fasad, dränering, gräsklippning, gruskrattning - för att inte tala om (i många fall) en mycket större yta att städa inomhus, fler fönster att putsa, osv, osv, osv. BR-radhus är en optimal lösning mellan lägenhet i flerfamiljshus, och villa i ett villaområde. ;)
  • Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 14:02:59 följande:
    haha jo vi fasade också inför allt det där småpillet ovh så, och så dränering. sen jag såg på fuskbyggarna, ett avsnitt om dränering så står det stooooort på min näthinna haha.  men nu har vi läst på  och känner oss mogna att anta utmaningen :P. Vi var och tittade på ett hus igår som behöver renoveras en aning. i tre rum så måste vi ta bort tapeterna och sätta in nya, i de andra rummen så skulle vi vilja. köket behöver moderniseras lite också. jaja det kan bli kul =). Eftersom jag är så pimpinett med mina naglar så har maken lovat att dels köpa riktigt bra handskar men också att bekosta prisvärda manikurgrejjer till mig när vi är klara :p.

Oh, va kul! Så ni letar drömboende nu? Kan du länka till huset ni var och tittade på? :D
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 14:02:01 följande:
    Hur stort hus har du då? Och gräsklippning på sin tomt kommer nan inte undan med..

Om du frågade mig, så kan jag svara att jag som sagt bor i ett BR-radhus, 3 rok om 80kvm, fördelade på två plan (kök, vardagsrum samt liten toalett på nedervåningen - sonens rum (med balkong), mitt sovrum, badrummet, samt en rymlig klädkammare som ska bli pysselrum, på övervåningen). Uteplats på framsidan, där ska altan läggas över halva ungefär. Framför den ska jag bara ha lite blommor, - typ ängsblomster, - alt en liten gräsplätt. På framsidan står även ett stort förråd (perfekt!), samt sonens stora uteleksakslåda. På baksidan ska det stenläggas (typ nån snygg varm sandsten eller så), samt gjutas en skålgrill i betong i mitten. I hörnen ska jag ställa lite krukor och annat som man kan odla i. Samt ha lite utemöbler. Uteplatsen på baksidan är omgärdad av såna där thujor (eller vad de nu heter) - så den är alltså insynsskyddad! ;)
  • Patio
    frullan skrev 2014-02-16 14:04:37 följande:
    Bor i ett radhus från 1976 som är äganderätt. 2 våningar, 117kvm, gräsplätt på baksidan. "Delar" framsida med grannarna så där är plats för bord+ stolar. Vi har balkong i sovrummet som sträcker sig längs hela baksidan. Egentligen är det 4 sovrum i grunden, men väggen är borttagen i vårt sovrum så vi har 2 mindre och 1 stort sovrum.

Hej! :) Vad ser du för fördelar med att äga sitt radhus, jämfört med att ha ett bostadsrättsradhus?
  • Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 14:19:12 följande:
    nja jag vill vara privat på nätet ;) men jag gillar det huset skarpt =).  mitt drömboende skulle vara en gård mitt ute i ingenstans men jag tål inte pälsdjur och maken har inget körkort (ÄN) så det får vänta =). Vi bor just nu i en medelstor stad, och detta är i en by utanför. dock så har vårt län satsat mycket på förbindelser så tåget går en gång i timmen in till stan, och det går bussar någon gång i timmen med. skolskjuss finns också, mycket dagmammor. Affärn och det lilla gymmet som finns är dock byns kyrka :p. tyvärr så är den gymkedjan för dyr för mig, jag ska ha ett hemmagym. Träning är mitt störta intresse så det blir ett ordentligt gym, dock med fria vikter, stänger osv. och en boxningssäck (älskar att boxas). Det hade jag som krav, att jag kunde ha hemmagym alltså :p. maken har krav på öppen spis. detta huset hade inte det, men det hade bastu så jag tror att bastun väger upp. han är ju finsk haha.

Låter ju perfekt! :) Nu kom jag på en ytterligare fördel med bostadsrättsföreningen som jag tillhör; vi har gym, solarium, samt en samlingslokal med eget pentry som kan hyras för 50:-/dygn. ;) Öppen spis är bra härligt! Det ger en stark mysfaktor! Jag funderar på att sätta in en sån där bränsleöppenspis - som inte kräver nån skorsten. Den ger liiiiiite värme, samt en massa mys! :D
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 14:41:15 följande:
    Och det hade varit för litet för oss t.ex

Ja, man får ju anpassa storleken efter antalet familjemedlemmar och behov. ;) Jag bor ju själv med min son, så för oss är detta lilla BR-radhus alldeles perfekt! :D
  • Patio

Puffar då jag söker fler radhusägare. :) Ni får gärna skriva om hur stora uteplatser ni har, hur ni gjort med dessa för att få det mysigt och trevligt, osv. :)

• Patio
    Ensam hemma skrev 2014-02-17 11:46:43 följande:
    Det här blir kanske inte riktigt rätt, men jag bor i ett kedjehus, där det sitter ett garage mellan varje. Boytan är 82 kvm, 3 rok, garage och förråd, enplans med en tomt på 400 kvm. Det finns det många och stora fönster, så det är väldigt ljust inomhus. Efter att ha ägt huset i 30 år är boendekostnaden väldigt låg 2.500-3.000 i månaden. Huset är byggt i vinkel så man kan gå ut på uteplatsen såsom Gud har skapat mig om jag vill.

Låter härligt! Du har alltså äganderätten på huset? :)
  • Patio
    misspethunia skrev 2014-02-18 08:55:15 följande:
    Vi har precis flyttat in i ett radhus (bostadsrätt) på 130 kvm fördelat på två plan. 4 sovrum, stort vardagsrum, två badrum samt rejäl hall. Uteplatserna är små (både framsida och baksida) men det passar oss bra då vi bara vill ha nånstans att grilla och kanske sätta upp en liten bassäng till barnen på sommaren. Har dessutom ett nybyggt uterum som vi tror och hoppas att vi kommer använda mycket! Just nu är det dock belamrat med flyttkartonger... Känns riktigt bra att bo i radhus faktiskt! Varken jag eller sambon är särskilt händiga eller intresserade av att fixa med hus så det passar oss perfekt!

Åh, grattis! :D Precis så känner jag. Så härligt med radhus - framförallt med BR-radhus. :) Får man fråga hur stora uteplatserna är, på ett ungefär?
Svar på tråden RADHUS!