• Patio

RADHUS!

Hej alla radhusägare! Jag vill höra allt positivt om radhus! Jag älskar radhus och bor själv i ett bostadsrättsradhus. För mig är det en superbra lösning då jag inget kan om takbyte, fasadfix och annat sånt. :) I hurdant radhus bor du? Bostadsrätt eller äganderätt? Våningar? Storlek? Antal rum? Uteplatser? Balkong? Ös på! :D

• Svar på tråden RADHUS!
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:32:10 följande:
    Radhus innebär ju också takfix, fasadfix och annat. Varför tror du att du skulle slippa det?

Hej! :) Jag bor i ett bostadsrättsradhus. Jag äger alltså inte bostaden, utan "endast" rätten att bo i den. I och med detta så står föreningen för tak, skorsten, fasad och sånt. Ett slags mellanting mellan hyresrätt och äganderätt. Jag sköter allt inomhus, - får måla och tapetsera hur jag vill, riva och bygga väggar, etc. Mina uteplatser bestämmer jag också över. Fast jag slipper som sagt sånt krångel som jag inte kan nått om - dvs tak, skorsten, fasad, (även snöröjning, sandning, sophämtning, osv - allt sådan står föreningen för och det ingår i min månadssvgift som jag betalar varje månad). :)
  • älskarlivet81

Aha! Ja då passar det ju er! Själv föredrar vi att äga, hittade ett fristående hus men var inne på radhus också.

Patio skrev 2014-02-16 11:40:10 följande:
    Hej! :) Jag bor i ett bostadsrättsradhus. Jag äger alltså inte bostaden, utan "endast" rätten att bo i den. I och med detta så står föreningen för tak, skorsten, fasad och sånt. Ett slags mellanting mellan hyresrätt och äganderätt. Jag sköter allt inomhus, - får måla och tapetsera hur jag vill, riva och bygga väggar, etc. Mina uteplatser bestämmer jag också över. Fast jag slipper som sagt sånt krångel som jag inte kan nått om - dvs tak, skorsten, fasad, (även snöröjning, sandning, sophämtning, osv - allt sådan står föreningen för och det ingår i min månadssvgift som jag betalar varje månad). :)

• Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:44:02 följande:
    Aha! Ja då passar det ju er! Själv föredrar vi att äga, hittade ett fristående hus men var inne på radhus också.

Ja, just nu då jag bor själv med min son, så passar det alldeles utmärkt! :) Vilka fördelar ser du med äganderätt? :) Fördelar med radhus som inte finns i fristående villa? Fördelar med fristående villa som inte finns med radhus? Hur bor ni nu? Har ni hittat drömboendet? - Om inte; hur ser ert drömboende ut? :)
  • JECJ

Jag har bott i radhus. Det var nyrenoverat, 2 gräsplättar, häck runt omkring osv. Men jag trivdes inte. Jag vill ha mycket utrymme? Dessutom tycker jag inte om att ha grannar ( oavsett hur trevliga dom är) Nu har vi köpt en gård på landet, med egen skog, stall och hagar. Dessutom har vi 5 min cykelväg till tåg, affärer och en fin badsjö. Ända nackdelarna måste vara att vi får skotta och klippa gräs, med det går snabbt med traktor och åkgräsklippare. Arbetet med marken, skogen och byggnaderna ser vi som en ren hobby ( vi behöver aldrig gå på gymmet eller liknande ). Men om man inte vill ha så mycket utrymme och trivs med mycket grannar så kan radhus säkert ha sina fördelar :)

• Patio
    JECJ skrev 2014-02-16 12:11:02 följande:
    Jag har bott i radhus. Det var nyrenoverat, 2 gräsplättar, häck runt omkring osv. Men jag trivdes inte. Jag vill ha mycket utrymme? Dessutom tycker jag inte om att ha grannar ( oavsett hur trevliga dom är) Nu har vi köpt en gård på landet, med egen skog, stall och hagar. Dessutom har vi 5 min cykelväg till tåg, affärer och en fin badsjö. Ända nackdelarna måste vara att vi får skotta och klippa gräs, med det går snabbt med traktor och åkgräsklippare. Arbetet med marken, skogen och byggnaderna ser vi som en ren hobby ( vi behöver aldrig gå på gymmet eller liknande ). Men om man inte vill ha så mycket utrymme och trivs med mycket grannar så kan radhus säkert ha sina fördelar :)

Gillar man att alltid ha att fixa med hus och trädgård, så är det ju toppen! Jag kan själv tycka att sånt är kul ibland, fast inte alltid. Vill mer ha det som en hobby än som ett måste. Kolonilott är ju kanske ett alternativ då? Fast just för tillfället har jag så det räcker med radhuset. ;) Att ha grannar tycker jag har sina fördelar ibland. Känns lite tryggt på nått sätt. Och i radhus områden är det ofta en fin grannsämja. Man hejar på varann och så. Stannar och pratar ibland. Just nu trivs jag med det. :) Jag växte upp i en lägenhet mitt i centrala Sthlm. Jag trivdes där, fast när jag skulle flytta så kände jag att jag ville slippa trapphus och allt annat bök som flerfamiljshus bär med sig. ;) Jag kanske känner annorlunda om tio år? Tjugo år? Trettio år? - Drömmen om huset på landet, med höns och så, finns där. Fast just nu är det inte aktuellt då jag inte har tiden, orken eller lusten att pyssla med allt som måste göras då man har en gård. Jag bor ju som sagt själv, är 26 år gammal och har en son i förskoleålder. Bostadsrättsradhus är toppen just nu! :) Lantlivet kanske kommer nån gång, vem vet? ;)
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:32:10 följande:
    Radhus innebär ju också takfix, fasadfix och annat. Varför tror du att du skulle slippa det?
    för att det är föreningens ansvar precis som i vilken annat bostadsrätt som helst. skillnaden är att i ett bostadsrättshus så har inte föreningen något trapphus, entre osv att husera över.

Vi bor också i bostadsrättshus ovh vi äger insidan av vårt hus och altanen. Tomten disponerar vi som vi vill, men vi äger den inte. Inte heller ytterväggar ovh tak.
  • Fjärilslarv

jag förstår inte riktigt grejjen med radhus om jag ska vara ärlig ts :p. jag ser det som en tvåvåningslägenhet med en liten gräsplätt till.
    känns inte som ett hus.
    men alla är vi olika =),

• Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 13:03:04 följande:
    jag förstår inte riktigt grejjen med radhus om jag ska vara ärlig ts :p. jag ser det som en tvåvåningslägenhet med en liten gräsplätt till. känns inte som ett hus. men alla är vi olika =),

Nej, som hus känns det ju inte. Fast det tycker inte jag att hus i villaområdet gör heller - då tomterna är skilda med ett litet staket emellan. Beror väl kanske på hur stor tomt man har. Fast i de flesta nybyggda villaområdet så ligger husen väldigt tätt. Jag tycker att lägenhet med uteplats i ett flerfamiljshus, skiljer sig otroligt från radhus. Man har liksom mer eget i ett radhus, så att säga. :)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 12:58:01 följande:
    för att det är föreningens ansvar precis som i vilken annat bostadsrätt som helst. skillnaden är att i ett bostadsrättshus så har inte föreningen något trapphus, entre osv att husera över. Vi bor också i bostadsrättshus ovh vi äger insidan av vårt hus och altanen. Tomten disponerar vi som vi vill, men vi äger den inte. Inte heller ytterväggar ovh tak.

Hej! :) Ni bor alltså i en BR-villa? Inte radhus? Kan du se några fördelar med det alternativet, jämfört med radhus? Fördelar med radhus jämfört med fristående BR-villa? Sitter ert hus eller garage ihop på något sätt med grannen? Ligger husen tätt?
Svar på tråden RADHUS!