Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

RADHUS!

älskarlivet81 skrev 2014-02-16 11:32:10 följande:
    Radhus innebär ju också takfix, fasadfix och annat. Varför tror du att du skulle slippa det?
    för att det är föreningens ansvar precis som i vilken annat bostadsrätt som helst. skillnaden är att i ett bostadsrättshus så har inte föreningen något trapphus, entre osv att husera över.

Vi bor också i bostadsrättshus ovh vi äger insidan av vårt hus och altanen. Tomten disponerar vi som vi vill, men vi äger den inte. Inte heller ytterväggar ovh tak.
  • Fjärilslarv

jag förstår inte riktigt grejjen med radhus om jag ska vara ärlig ts :p. jag ser det som en tvåvåningslägenhet med en liten gräsplätt till.
    känns inte som ett hus.
    men alla är vi olika =),

• Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 13:10:07 följande:

Nej, som hus känns det ju inte. Fast det tycker inte jag att hus i villaområdet gör heller - då tomterna är skilda med ett litet staket emellan. Beror väl kanske på hur stor tomt man har. Fast i de flesta nybyggda villaområdet så ligger husen väldigt tätt. Jag tycker att lägenhet med uteplats i ett flerfamiljshus, skiljer sig otroligt från radhus. Man har liksom mer eget i ett radhus, så att säga. :)
    Hej! :) Ni bor alltså i en BR-villa? Inte radhus? Kan du se några fördelar med det alternativet, jämfört med radhus? Fördelar med radhus jämfört med fristående BR-villa? Sitter ert hus eller garage ihop på något sätt med grannen? Ligger husen tätt?
    1) Ja våra hus ligger tätt, och med en granne som har en verkstad i sitt garage (utan att ljudisolera eller stänga garagedörren) så letar vi nu efter eget hus istället. Vi kan tyvärr inte bo kvar på grund av honom och hans terror :(

2) Garagen sitter ihop men inte husen.

3) Eftersom jag inte gillar radhus, så ser jag bara fördelar med det kontra BR- villa ;)
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:14:11 följande:
    Ja och då kan man lika bra bo i lägenhet Att bo i friliggande hus kostar inte så mycket mer för vår del men visdt bor man i ett gammalt hus så blir det kanskr mycket renovering.
    vi vill inte bo i lägenhet så det är inget alternativ nej.
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:19:09 följande:
    Och vi kände att hade vi inte haft råd att köpa en villa så hade vi kunnat tänka oss brf. Men eftersom vi har råd med villa så blev det det.
    ehm vi har råd med villa.....men det var inget ute i vår prisklass när vi köpte det här huset och vi var i akut behov av boende nästan. detta var då en ny stad där varken jag eller maken känner någon och så.
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:55:27 följande:
    Jag säger inte att ni inte hade råd men för OSS hade brf bara varit ett alternativ om vi inte hade haft råd till annat..
    lugnt =).
    vi tittar på "eget" hus nu, men marknaden är lite trög just där vi vill bo, men men ingen brådska =).
  • Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 13:58:53 följande:

Jag tror att många som bor i BR har råd med äganderätt, fast de kanske - precis som jag själv - inte orkar med allt det ständiga pysslet och alla måsten som det för med sig. Som sagt; tak, skorsten, fasad, dränering, gräsklippning, gruskrattning - för att inte tala om (i många fall) en mycket större yta att städa inomhus, fler fönster att putsa, osv, osv, osv. BR-radhus är en optimal lösning mellan lägenhet i flerfamiljshus, och villa i ett villaområde. ;)
    haha jo vi fasade också inför allt det där småpillet ovh så, och så dränering. sen jag såg på fuskbyggarna, ett avsnitt om dränering så står det stooooort på min näthinna haha. 

men nu har vi läst på  och känner oss mogna att anta utmaningen :P. Vi var och tittade på ett hus igår som behöver renoveras en aning. i tre rum så måste vi ta bort tapeterna och sätta in nya, i de andra rummen så skulle vi vilja. köket behöver moderniseras lite också. jaja det kan bli kul =). Eftersom jag är så pimpinett med mina naglar så har maken lovat att dels köpa riktigt bra handskar men också att bekosta prisvärda manikurgrejjer till mig när vi är klara :p.
  • Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 14:08:22 följande:

Oh, va kul! Så ni letar drömboende nu? Kan du länka till huset ni var och tittade på? :D
    nja jag vill vara privat på nätet ;)

men jag gillar det huset skarpt =). 
    mitt drömboende skulle vara en gård mitt ute i ingenstans men jag tål inte pälsdjur och maken har inget körkort (ÄN) så det får vänta =).

Vi bor just nu i en medelstor stad, och detta är i en by utanför. dock så har vårt län satsat mycket på förbindelser så tåget går en gång i timmen in till stan, och det går bussar någon gång i timmen med. skolskjuss finns också, mycket dagmammor. Affärn och det lilla gymmet som finns är dock byns kyrka :p.
    tyvärr så är den gymkedjan för dyr för mig, jag ska ha ett hemmagym. Träning är mitt störta intresse så det blir ett ordentligt gym, dock med fria vikter, stänger osv. och en boxningssäck (älskar att boxas). Det hade jag som krav, att jag kunde ha hemmagym alltså :p.

maken har krav på öppen spis. detta huset hade inte det, men det hade bastu så jag tror att bastun väger upp. han är ju finsk haha.
  • Fjärilslarv

till ts: Jo jag sa att om jag ska "offra" mina naglar så ska det vara värt det :p.
    att ha snygga naglar och snyggt hår är viktigt för mig. Inte så att jag står i timtals och fixar håret, men jag går till friösren för toning och klipp var 10.e vecla. kör manikyr och pedikyr en gång i vecka, med underhållning varje dag och så =). Packar in håret 1-2ggr i veckan också :p

Svar på tråden RADHUS!