• Anonym (?)

Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd

Hoppas att jag får vara anonym vill inte att någon ska känna igen mig...

Jag tänkte ta ett samtal med min chef om firmabil. Men vad kostar det för företaget.

Jag jobbar hemma 4 dagar i veckan och jobbar på en kontor 1 dag i veckan. Jag bor i Stockholm.
    Men ca 8 gånger om året ibland mer så kör jag till Malmö och Helsingborg.....

Hur många bil måste man köra på ett år för att få det?

• Svar på tråden Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd
  • Anonym (?)

Om man har företagets reklam på bilen, brukar det göra någon skillnad för företaget om de vill satsa på det?

• Anonym (Qwe)
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 18:44:42 följande:

Hoppas att jag får vara anonym vill inte att någon ska känna igen mig...

Jag tänkte ta ett samtal med min chef om firmabil. Men vad kostar det för företaget.

Jag jobbar hemma 4 dagar i veckan och jobbar på en kontor 1 dag i veckan. Jag bor i Stockholm.
    Men ca 8 gånger om året ibland mer så kör jag till Malmö och Helsingborg.....

Hur många bil måste man köra på ett år för att få det?

Det blir garanterat billigare för företaget att låta dig flyga denna sträcka 8 gånger per år än att finansiera en bil åt dig på helårsbasis...

Vad tycker du företaget ska stå för? Parkering? Bensin?

8 resor per år till Malmö blir inte ens 1000 mil! Är det på grund av dessa resor du vill ha firmabil?

Om du behöver en bil privat, köp en!
  • Anonym (?)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-02-16 18:57:50 följande:
    Det blir garanterat billigare för företaget att låta dig flyga denna sträcka 8 gånger per år än att finansiera en bil åt dig på helårsbasis...

Vad tycker du företaget ska stå för? Parkering? Bensin?

8 resor per år till Malmö blir inte ens 1000 mil! Är det på grund av dessa resor du vill ha firmabil?

Om du behöver en bil privat, köp en!
    Ok, och vad kostar det företaget i månaden ungefär om vi säger en bil för 300 000?

Det tar mycket på min bil när jag måste köra dessa milen genom jobbet.

Men om man har reklam på bilen gör det någon skillnad för företaget?
  • Anonym (ww)
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 19:02:16 följande:
    Ok, och vad kostar det företaget i månaden ungefär om vi säger en bil för 300 000?

wow... slits din bil av att köra 1000mil på 1 år? skaffa då en billigare bil som tål mer...
  • Anonym (?)

Finns det någon som skulle vilja ge mig ett ordentligt svar på vad det kostar företaget om jag skulle ha en firmabil?

Jag har ensamstående och har inte möjlighet att köpa en nyare bil, och den jag har nu känner jag inte att jag kan lita på fullt ut de dagarna som jag totalt kör 120 mil....

• Erki

Det är mycket billigare att låta dig ha en hyrbil de ggr du åker på tjänsteresa.
    Hade du tänkt använda bilen privat också eller endast de 8 ggr som du ska resa per år? (Med privat räknas även resa från bostad till kontoret)

• Aricept

Be din arbetsgivare att beställa hyrbil eller flyg till dig, blir mycket billigare både för dig och för din arbetsgivare.

• Nyfikna72

Exakt vad menar du? En bil företaget äger och som du använder eller menar du en leasingbil? Det är ju en löneförmån som är upp till arbetsgivaren och som kostar dig en hel del pengar också.

• Anonym (Qwe)
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 19:15:22 följande:

Finns det någon som skulle vilja ge mig ett ordentligt svar på vad det kostar företaget om jag skulle ha en firmabil?

Jag har ensamstående och har inte möjlighet att köpa en nyare bil, och den jag har nu känner jag inte att jag kan lita på fullt ut de dagarna som jag totalt kör 120 mil....

Då får du väl be arbetsgivaren om tågbiljetter istället?

När tänkte du använda din tjänstebil? 8 gånger per år när du reser till Skåne? Den dag i veckan när du åker till jobbet? Privat körning?
  • felix le chat
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 19:02:16 följande:

En bil för 300.000 kr kostar ca 5.000 kr per månad i leasingavgift
    plus skatt, försäkring, service, däck och drivmedel.
    Om det är bolagets bil så avgör dom om den skall ha logo eller inte.
    Privatbilar har som regel aldrig logo.
Svar på tråden Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd