Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Tom Araya skrev 2016-06-13 21:52:22 följande:
    Du kan försöka förklara hur du vill, men kommer ingen vart. Sedan Romson byttes ut mot Lövin så är det Lövin och Fridolin. Varför skulle man bortse från Fridolin när man pratar miljöpartiet eller miljöpartiets medlemmar eller miljöpartiets representanter eller miljöpartiets språkrör?

Vill du prata om Lövin specifikt så gör du bäst i att enbart nämna Lövin och ingen konstellation där andra ingår.

Jag har ingen egen åsikt alls om Lövin, hon är för ny för att ha bekänt färg för mig som befinner mig utanför partiets sfär.
    Även om hon skulle visa sig vara duglig tror jag hon får svårt att jobba upp förtroendet för mp, dels för att det är så illa tilltyglat och dels för att Fridolin fått behålla sin post. Fridolin riskerar bli ett tungt ok för Lövin att bära.
    Jag bortser inte från Fridolin, inte i min syn på MP.

Däremot måste det vara möjligt att diskutera Lövins förtjänster och brister utan att blanda in Fridolin.

Jag anser att det fanns tyngre vägande skäl att kicka Fridolin än Romson.

Jag anser också att det är ett lyft för MP att de fått in Peter Eriksson i regeringen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-14 02:08:08 följande:
    Javisst, så länge vi talar Lövin enskilt, för mp's språkrörsduo anser jag fortfarande oduglig, oavsett Lövins eventuella förmåga.

Det kanske det gjorde om man nu hade granskat och sammanställt för och emot. Romson har dock hängt på en skör tråd länge. Jag är dock förvånad att inte Fridolin åkte också, det hade varit det mest naturliga och något partiet absolut behöver för att ha en chans att jobba upp förtroendet igen.

Frågan är om det är ett lyft för regeringen och Sverige...

Spelar liksom ingen roll - eller ungefär lika relevant som att ställa frågan till mig vad KD behöver göra för att jag ska få förtroende för dem. Svar: Lägga ner partiet.

Ja, jag tror att Peter Eriksson som bostadsminister och Isabella Lövin som språkrör kommer att betyda en hel del för regeringen och MP och även för möjligheten att komma fram till blocköverskridande överenskommelser som energiöverenskommelsen.

Idealet hade varit att Peter Eriksson hade ersatt Fridolin som språkrör, men tyvärr...

Inte desto mindre tror jag att MP successivt kommer att vinna anhängare fram till valet, inte i mängder men så att de kan nå upp till senaste valresultatet och kanske därutöver.

Man kan vända på allt, hade andra partier tagit lika lätt på prestigen som MP och varit lika villiga att kompromissa för att nå fram till gemensamma lösningar för Sverige så hade vi haft ett helt annat läge i Sverige idag.

MP kommer fortsatt att vara avskytt av en viss kategori människor - men det är bara bra. 

Utgår man från den här tråden så är det inte svårt att dra slutsatsen att MP:s fiender är en tillgång för MP - politik är inte enbart rationell, det betyder en del hur ett partis motståndare uppträder.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-14 17:18:38 följande:
    Jag tror och hoppas att mp's ovilja att öppet erkänna kritik mot sina reprsentanter och snarare släta över och lovorda dem fast de förlorat sina poster kommer att ligga dem i fatet länge, det har de förtjänat.
    Tror du, det gör inte jag.

Jag tror att det som avgör är hur partiet agerar under de dryga två år som återstår till valet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-14 18:22:50 följande:
    Jag uppfattar inte att mp tar lätt på prestigen, snarare tvärt om.

Det var bara någon vecka sedan Mentat - som enligt mig är den mest välgenomtänkta högerdebattören på FL- skrev något om att det inte var möjligt att MP skulle släppa kärnkraften som symbolfråga.

Jag svarade att jag tror att de kommer att göra detta.

Ska jag göra en högst subjektiv politisk prestigekarta så hamnar MP i den ena änden och L eller möjligen KD i den andra. Och då anser jag inte att Björklund är prestigelös utan snarare en synnerligen ståndaktig tennsoldat.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-07-02 00:39:47 följande:
    Man borde sluta förvånas av mp's dumhet som tillsynes verkar sakna gränser...

"?Ja, vi måste bli mycket bättre på validering av yrkeskompetens, svarade Patricio Ruiz Vergara , riksdagskandidat från Norrköping, och fortsatte:

?En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen."

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte...

Hm, det finns en hel tråd om det här. Jag ska se om jag hittar den. Den var kul såtillvida att jag fick möjlighet att lära den person - ts - från dåvarande Svenskarnas parti en smula källkritik.

Nu är det här rätt gammalt och den som har något att tänka med inser ju att det är något som inte stämmer, men om du vill kan jag leta rätt på trådenSkrattande
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-02 01:08:50 följande:
    Precis, något är det som inte stämmer. Varför vänta ett år med att testa personen ifråga liksom.
    Tja, rykande färska nyheter från 2014.

Tråden då var kul såtillvida att det stormade när Mr me berättade att MP föreslår något som innebär att vilken somalier som helst kan påstå sig vara läkare och sen få börja provskära.

Det bästa med MP är att en del av deras motståndare har ett förstånd så obefintligt att det inte ens är märkbart
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-02 01:21:37 följande:
    Låter inte så kul. Hur låg det till då?
    Minns inte, så mycket skit som passerat sedan dess. Jag letar rätt på tråden och petar dit en länk. Nästan lika kul som den unga SD-tjejen som berättade att hennes högutbildade pappa som troligen skulle få nobelpris i tåg också röstade på SD.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-02 01:32:52 följande:
    Skippa tråden. Orkar inte läsa igenom sådant dravel. Lägg in en länk som isar hur missförståndet uppstod, hur det kom sig att "nyansen" försvann ur artikeln smile2.gif
    Så gärna.

Men fenomenet som bland andra du och Tom A är en del av är intressant

Lite av "så här vill jag att det ska vara så därför avstår jag från att ställa frågan är detta rimligt".

Parkettgolvssyndromet kallar jag fenomenet - efter en person som snubblade över ett urgammalt pressmeddelande från sossarna i SLL och dels inte kunde datera pressmeddelandet och dels fick för sig att S vill satsa på parkettgolv på förlossningsavdelningarna.

Kanske med somalier som påstår att de är läkare som får prova på yrket där.

Ja herregudSkrattande
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-02 10:36:21 följande:
    Tja, vad vet du om det egentligen, uppenbarligen var ditt eget problem snarare att du läser trådar på FL om nobelpris i tåg istället för att ta reda på fakta. Nu är det ju så att en hel del idéer från politiker och kanske speciellt från MP ofta är ganska orimliga. I just detta fallet var det också så ser det ut som.

Patricio, säger själv

"Jag ger sedan ett exempel på hur det kan ske, utan att jag för den delen menar att det ska ske på det sättet. Jag ger bara ett exempel på hur det möjligen kan ske"

En ganska kul pudel smile2.gif
    Nja, lite för krystad från dig  för att vara en kul pudel. Lite mer åt mopshållet tycker jag.

Hursomhelst behöver du inte fortsätta att oroa dig för att somalier som påstår att de är läkare ska operera på våra sjukhusSkrattande

RelevanskontrollÄpple
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-02 10:43:39 följande:
    Det har jag aldrig gjort. Som tur är är finns det någorlunda tänkande politiker som ser till att idéer MP nissar som Patricio inte kommer längre än till Norrköpings Tidningar 
    Ja, somliga föredrar ju att tro på sagor.

Hursomhelst behöver du inte vara rädd. Det finns inte och har aldrig funnits något förslag om att somalier ska kunna få prova på läkaryrket på svenska sjukhus om de säger sig vara läkare.

Skilj på sagostunden där olika högergrupper utbyter berättelser med varandra och verkligheten.

Lycka tillSolig
Svar på tråden Varför hatar folk MP?