Tom Araya skrev 2014-08-24 22:47:16 följande:
1. Är det bästa svar du har på mitt påstående?
Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
Men nu är jag ju inte miljöpartist, men visst. Om du skaffar en AK5 och åker och löser IS-situationen först. Så kan jag tänka mig att åka och testa mina metoder i Afghanistan sen!
Varför ska jag åka först?
2. Soldater har redan gjort vad de kunnat, med vapen i hand, med blandat resultat (våld löser inte allt), så nu är det icke-våldsförespråkarnas tur att visa vad de går för.
3. Men ISIS, Ukraina och Mali är kanske för farligt för er...?

Nådde inte Mujaheddin framgång med våld mot Sovjetunionen?
4. Nådde inte talibanerna framgång att slå tillbaka mujaheddin med våld?
Nådde inte ISAF framgång att slå tillbaka talibaner, Al-Qaida m.fl. med våld?
Quintus Zebra skrev 2014-08-24 16:00:40 följande:
Och att du kanske borde fråga innevånarna i diktaturen Kuwait hur befriade de är? Speciellt minoritetsfolken
5. Det hade varit bättre med Saddam Husseins Irak vid makten istället?6. Nazistmakt och fortsatt utrensning av oliktänkande, handikappade, romer, judar och annat avvikande hade varit bättre menar du?
Jag skulle påstå att i alla fall västra Europa haft det mångfalt bättre.
1. Ja, din historiebild känns extremt selektiv.
2. Ickevåldsaktivister är ofta på platser där beväpnade aldrig vågar gå. Ickevåldsaktivister (som numera t.ex. tillhör FN och Amnesty och Röda Korset och Läkare utan gränser och Afghanistanskommittén med mera), har i hundratals år gjort enorma insatser för demokrati och fred.
Har du missat det?
Nu hävdade du ju att Miljöpartister på egen hand skulle åka ner och lösa konflikter.
Då är det väl rimligt att kräva det samma av dig?
Jag skulle ju själv mycket hellre åka ned och med ickevåldsmetoder jobba för fred (Jag har flera gånger varit nära att åka och göra just det, har vänner som gjort det), men skulle aldrig våga åka ned med en AK5 och försöka lösa det med våld!
Vad hade du valt om du tvingades välja?
3. Ja! Som sagt. Du är själv så modig att du skulle kunna tänka dig testa dina lösningar själv i praktikern på plats?
4. Jag kan ta det på väldigt låg nivå för att göra mig förstådd. JA! Krig är ett bra sätt att döda folk och vinna våldsamma konflikter på. Men följderna av krig blir så gott som alltid mer negativa än positiva.
Målet i t.ex. Afghanistan måste ju vara fred och trygghet för folken där. Och det har man ju lyckats extremt dåligt med. Vad är syftet att vinna ett krig om allt som händer att en ny diktator tillsätts?
5. Det hade kanske varit ändå värre annars. Men du hävdade att Kuwait var befriat. Jag hävdar att du har fel. Jag hävdar att det mer eller mindre är omöjligt att bomba fram demokrati och frihet.
6. Vad i hela friden får dig att tro det? Självklart är det positivt att nazisterna förlorade.
Det är väl ofta det enda positiva med krig, att vissa maktgalna krigsherrar förlorar.
Tyvärr måste nån vinna också.
Och tyvärr är det så gott som aldrig freds- och demokratiälskande filantroper som vinner krig.
Du kan ju inte utvärdera hur positivt våldsanvändandet i en specifik konflikt är genom att bara titta på de effekter du själv gillar?? Du måste ju se alla effekter.
Och som sagt. Effekten av krigsslutet efter WWII, var knappast så positiva för alla världens förtryckta som du vill påskina.