Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Philipsson skrev 2014-07-06 13:55:08 följande:
    Jo, hon talar om "vita heterosexuella män" och att det är de som sitter på makten. Så är det inte.

Det är ju som att säga att 'invandrare är våldsbrottslingar', för att invandrare är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken.
    Nej. Läs igen. Se ordet OM!
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 13:55:08 följande:
    Jo, hon talar om "vita heterosexuella män" och att det är de som sitter på makten. Så är det inte.

Det är ju som att säga att 'invandrare är våldsbrottslingar', för att invandrare är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken.
    Och ordet norm!
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-07-06 14:48:36 följande:
    Menar du alltså att hon målar upp ett helt hypotetiskt scenario utan anknytning till verkligheten?

Ett favoritcitat från hennes tal är:

"Vi i Miljöpartiet ifrågasätter vad som säger att den svenske mannens rätt att äta kött ska gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar. Vi måste våga ifrågasätta normerna."

Nu utpekar hon alltså den svenska mannen som orsaken till hungersnöden i Afrika, hade det inte varit naturligare att gruppera in alla svenskar i det uttalandet (om man nu anser att det finns ett samband)? Nu målar hon upp ett "vi mot dom"-scenario (som redan påpekats har SD fått mycket kritik för det), men nu är det helt plötsligt OK?
    Nej, det menar jag inte.

Jag menar att hon talar om normer. Hennes syfte är inte att skuldbelägga en hel grupp. Och det gör hon inte heller.

Och jag menar att det knappast är citat som visar att hon är "manshatare".
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-06-12 13:25:45 följande:

1.Du är verkligen bra på att undvika att svara rakt på de frågor jag ställde...

2. VK2 är världens hittills största och mest kända krig, därför tar jag upp det som exempel. Har du problem att svara utefter det så säg det bara.

3. Har jag talat om krig som ett sätt att rädda människor eller civila dödsoffer?

4. Du efterfrågar bevis och forskning för stöd till mina teorier, jag säger att det är svårt då saker som inte händer är svåra att bevisa orsakerna till.

5. Om vi ska ta jämförelsen med trafiksäkerhet...går det att bevisa vilken betydelse olika åtgärder haft för att
    olyckor inte inträffar?

6. Vilka belägg/bevis/forskning stödjer dina påståenden i denna debatt?

7. När du talar om att minska mänskligt lidande och rädda liv så glömmer du att tänka på hur mycket lidande och död ett folk kan lida trots att de inte använt våld eller militär makt att försvara sig.

8. Jag har debatterat för militär försvarsförmåga, det vänder du till att jag är för krig och använder krigets nackdelar som motargument....Obestämd....är för att du inte har bättre att komma med?

9. För VAD är krig dåliga verktyg? Jag tror vi pratar om helt olika saker där.

10. Helt riktigt, men vad bevisar det? Är det bevis för vad som får länder i konflikt att inte angripa varandra militärt?

11. .Jag upprepar frågan: Finns det inget positivt i att de allierade bekämpade axelmakterna under VK2?
    Ändra inte min fråga tack, utan försök svara på den jag verkligen ställde.

12. Förövrigt så var det upprustning som skedde efter VK2 och för de flesta länder bestod freden...dra dina egna slutsatser...

13. Norge, Danmark, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Grekland och alla andra som ockuperades av eller på annat sätt stred för sin frihet från Tyskland, vann de inte frihet genom att Tyskland besegrades?

14. Västtyskland, ja de befriades från nazistiskt styre.

15. Vad det gäller den minskade friheten för de östeuropeiska länderna så är det ett gott exempel på där undvikande av konflikt genom eftergifter (som i sin tur kan eskalera i krig) kan kosta frihet. Alternativet hade ju varit att ta fajten med Sovjet också.

16. Hade inblandade länder kunnat uppnå fred och frihet på andra sätt än genom att möta axelmakterna med våld?

17. Hade alla som led och dog av Nazi-Tysklands handlingar räddats till livet och/eller lidande om resten av världen hade låtit bli att möta Tyskland med våld?

18. Jag har aldrig påstått att det finns en bästa väg mot fred (borde väl benämnas för fred, eftersom vi inte är i krig), jag är tvärt om övertygad om att de är många och vi ska använda de alla för att öka chansen att bibehålla fred.

19. Att göra det dyrt att ta till våld mot vår nation är jag övertygad om har effekt och den effekten är i så fall inte mätbar, vilket du kan använda dina grå till att räkna ut själv.

20. Fast det är oerhört svårt att bevisa betydelsen av en enskild åtgärd bland 5, 10 eller 20 för att motverka ett visst händelseförlopp. Du skulle behöva göra kontrollerade tester upprepade gånger med alla variabler.

21. Lisa kastar sand på Kalle, Kalle blir arg, kan inte kontrollera sina känslor och slår Lisa.
    Orsaker till händelseförloppet: Lisa kastar sand på Kalle, Kalle blir arg, Kalle kan inte kontrollera sin ilska.
    Men om Kalle inte blir arg och inte slår Lisa, fast hon kastade sand, vad är orsaken till det? Kan du bevisa det?

22. För att vara en som kräver bevis för alla argument så kommer du med väldigt lite bevis själv.
    Allt det du argumenterar för är bara teorier det med.

23. Det vore intressant att få veta vilka torier du har om vad som hade kunnat bevara freden i alla krig, ta bara några exempel, kanske VK1, Kina vs Japan,VK2, Finska vinterkriget och fortsättningskriget, Vietnam, Kongo, Korea, Afghanistan vs Sovjet och om folket i de angripna länderna hade tyckt det var värt det för att slippa krig, även sett i efterhand och om det hade inneburit frihet jämfört med läget före kriget, under kriget och efter kriget.

1. Tycker jag svarar rätt så rakt. Men eftersom jag nog ibland har en helt annan världsbild än din så kanske inte svaren är de du vill ha.

2. Nja. Som historieintresserad så tycker jag allt att det finns rätt många kända krig. Och återigen. Jag har knappt gjort något annat än svarat på frågor om Andra Världskriget. Har inget emot det alls.

Men du får gärna förklara exakt varför diskussionen om WW2 är relevant här?

Rent vetenskapligt är det nog aldrig ok att dra slutsatser utifrån enbart ett exempel?

Och tycker du verkligen att WW2 är ett exempel som visar att våldsanvändning är effektivt och bra?

För egen del tycker jag att det är tydligt att hela WW2 var ett stort misslyckande från alla sidor.

Hade man redan  efter Första Världskriget använt de fredliga strategier som användes efter WW2 för att förhindra ännu ett världskrig (d.v.s. om man försvårat för stater och diktatorer att komma till makten och rusta upp armér, om man fokuserat på mänskliga rättigheter och internationell rätt, om man ökat samarbeten och rörligheten och mångkulturen mellan länder i Västeuropa för att minska klyftorna mellan folken och bygga samhörighet o.s.v.) då hade vi kanske inte ens fått någon Nazidiktatur över huvud taget och inte något andra världskrig och inga massmord på judar och kineser och romer och funktionshindrade och oliktänkande o.s.v..

3. Ja? Du skrev:

"För mig personligen är krig (där jag är inblandad) att med våld hindra en angripare att ta liv och frihet från mina nära och kära, dig och dina nära och kära, liksom att vara beredd på att offra mitt eget liv för det."

I mina öron är det en grov romantisering av krig och våld.

4. Hur kan du då utmåla de som tvivlar som tomtar, om du erkänner att du inte har så många belägg?

Det vore rätt enkelt att gå igenom tidigare konflikter, och studera om det finns något samband mellan t.ex. storleken på ett litet lands arméer och deras benägenhet att dras in i konflikter. Studera hur väl våld och krig och försvar har fungerat för att uppnå de uppställda målen o.s.v..

Det är i mina ögon märkligt att man är villig att lägga miljarder och åter miljarder, och är villig att offra människoliv i militären, utan att först på ett noggrant sätt studera hur väl dessa metoder fungerar?

Och återigen. Det är rätt märkligt att utmåla rörelser som kritiserar den nuvarande försvarspolitiken  (till exempel F! och MP) som tomtar och oseriösa, samtidigt som man erkänner att den nuvarande försvarspolitiken nog inte har vetenskaplig grund, utan mest bygger på lösa teoretiska resonemang och magkänslor. Och trots att den typ av försvarspolitik som nu förs om och om och om och om igen har visat sig inte fungera som utlovat?

5. JA! Det finns massor av forskning kring detta. Man kan jämföra antalet olyckor i en trafikkorsning före och efter en ombyggnation. Man kan tydligt se vilka typer av trafiklösningar som ökar skaderisken och vilka som minskar den. Man skulle nog rätt sällan satsa miljarder på trafiksäkerhet utan några som helst vetenskapliga belägg, som du vill göra med försvaret.

6. Jag har gett dig rätt många exempel och belägg. Läs alla mina inlägg om du inte minns.
    Som sagt.

Titta på vilka små nationer som lyckats hålla sig utanför krig. I andra världskriget t.ex. var det knappast de som hade störst arméer som höll sig utanför.

Titta på t.ex. Saudiarabien. Att de inte drogs in i konflikten efter 9/11, trots att merparten av brottslingarna och pengarna som sponsrade dem var från Saudi. Att NATO och U.S.A valde att attackera Irak och Afghanistan istället. Berodde det på storleken på de olika ländernas arméer? Eller beror den ofta hemska diktaturen i Saudis förmåga att undkomma kritik och åtgärder på helt andra saker? 

Jag kan komma md fler exempel om du vill, men som sagt. Jag har visat flera exempel där små länder hållt sig utanför krig med fredliga medel. Var är dina exempel på små länder som hållit sig utanför krig tack vare en stark armé?  Eller vilka är dina belägg?

7. Nej. Glömmer inte det. För att undvika lidande ska man använda strategier som fungerar. Inte dyra strategier som hela tiden misslyckas.

8. Du verkar vara för våld som ett verktyg. Det har du vad jag kan se rätt tydligt skrivit. Det kritiserar jag. För jag anser att alla vetenskapliga belägg tyder på att våldsanvändning är gravt överskattat.  Även om det i vissa ovanliga fall behövs.

9. För det mesta. Existerar rätt få krig i historien som faktiskt har åstadkommit det som man innan sagt sig vilja åstadkomma.

10. Om starka militärer historiskt inte har hjälpt för att hålla små nationer utanför krig, så bör vi välja att lägga tid och pengar på något annat. På det som historiskt har fungerat.

11. Ja. Det fanns positiva saker med det. Men också enorma negativa effekter. Andra världskriget är allt annat än en svart/vit saga med ett lyckligt slut. 

12. Ja. Men inte mellan länderna i Västeuropa. Den del av världen där det innan WW2 hade krigats hela tiden. Och där det efter WW2 inte har krigats alls. Den delen av världen som faktiskt lyckats behålla freden i snart 70 år.
    Detta uppnåddes inte genom starkare försvarsmurar mellan Västeuropeiska länder. Utan tvärt om genom färre murar, mer öppenhet, mindre hotfull retorik, mer mångkultur o.s.v.

13. Jo. Jag kan faktiskt inte de respektive ländernas historia tillräckligt bra för att svara på i exakt vilken mån de blev fria och i vilken mån de tvingades och påverkades av "vinnarna" av WW2. För just västmakterna har ju efter WW2 tvingat på sin ideologi på stora delar av världen, med både våld och ekonomi och politik som "vapen". Väst har ju till stor de lyckats med det som Stalin ville, d.v.s. att göra sin ideologi till norm i världen.
    Och som sagt; Östeuropa och många andra länder fick nya herrar och nya ofriheter. Att utmåla slutet på WW2 som lyckligt är gravt förenklat.

14. Ja, kanske. Fast Hitler var ju faktiskt folkvald och hade väl in i det sista en del stöd.  Och varken Tyskland eller Japan blev helt fria. Både Västtyskland och Japan styrdes på liknande sätt som DDR och Östeuropa styrdes. Det var inte folken som valde landens nya inriktning. Det bestämdes i hög grad över deras huvuden. För även om de värderingar och styrsystem som "tvingades" på Västtyskland och Japan nog till stora delar tilltalar både dig och mig mer än det som Sovjet tvingade på "del av världen", så är det fortfarande tvång.

15. Nej, det var nog en direkt effekt av valet att använda våld. "Västmakterna" rådde nog inte på Tysken själva.  De behövde Sovjet. Det var ju till stor del Stalin som besegrade Tyskland. Att han skulle få en del av vinstpotten är ju lika självklart som att "vinnarna" i väst skulle få det?

Tror du på allvar att det hade varit bättre för oss efterlevande nu om väst inte hade avslutat kriget där utan istället hade gett sig på Sovjet? Eller vad menade du? 

Ok, "de goda" skulle ta fajten med "onda kommunister"? Eller?

Och "de goda" skulle kanske även passat på att ta fajten med de hemska kolonialmakterna som hade förtryckt stora delen av världen i århundraden på ett sett som saknar motstycke i historien, och kolonialmakter som till viss del fortfarande lever av de vinster de gjorde genom detta förtryck och som fortfarande inte har bett om någon ordentlig ursäkt eller gett tillbaks speciellt mycket av det de stal? Eller som inte ännu har ställts till svars eller dömts för sina brott?
    Eller "de god" skulle kanske ta fajten med folkmördande atombombare i U.S.A som verkar eftertrakta världsherravälde de också?

Frågan är bara vem som skulle tagit fajten med alla dessa förtryckare?

Sverige?

Fast vi var väl fega rövslickare enligt dig?

Vilka var de "goda hjältarna" som skulle göra upp med kommunister och kolonialmakter och rövslickare och atombombsmördare? ?

16. Ja. Det är jag övertygad om. Se svar 12. Fredliga metoder har vad jag ser  i de flesta konflikter fungerat bättre än våld.
    Jag har tidigare i tråden levererat en länk som visar just att merparten av de länder som har blivit demokratier i modern tid har blivit det genom fredliga metoder.

17. Det kan vi aldrig veta. Jag tror ju att det fanns bättre sätt. Jag bara kom med exempel som visar att sättet man bekämpade Hitler med knappast var effektivt.  Och man självklart borde ha gjort annorlunda.

18. Nja. Men du verkar motsätta dig mer forskning? Och förlöjligar de som försöker komma med alternativa lösningar?

19. Det finns andra sätt att göra det dyrt. Billigare sätt än med försvar. Och jag tror inte att matematiska kalkyler väger så tungt i krig som du verkar tro. Har du några belägg?
    Jag kan visa massor av exempel på stater som har lagt enorma summor pengar på smått omöjliga krig som knappast har gett något tillbaks. Krig styrs nog inte av så enkel logik.

20. Ja, i historisk forskning kan man aldrig få bevis som håller som naturvetenskapliga bevis gör. Men man kan genom noggranna studier få fram klara tendenser och mönster. Som kan fungera som bra beslutsunderlag. Att det är svårt innebär inte att man ska håna oliktänkande och satsa miljarder enbart p.g.a. lösa teorier, magkänsla och tradition.Man ska självklart studera de underlag som finns.

21. Ja. Då ska du kanske inte vara så stensäker på att din strategi är den rätta? Jag är inte stensäker på nåt. Men jag har tillräckligt med belägg för att kunna peta hål i den nuvarande politiken.
    Det är inte så svårt som du vill påskina. Vår krigiska historia är rätt väl dokumenterad. Om vi satsade en tiondel av de pengar som försvaret får på studier av denna historia hade vi kunnat lära oss massor.
    Fast på ett sätt är det ett bra exempel. Krigsledare är också människor. Precis som barn. De styrs av känslor och är inte rationella jämt. Så för att förhindra krig ska vi nog inte tro på rationella förenklade teoribyggen, utan vi ska kanske studera vad vi vet om krigsledares psyken?

22. Jag har gett dig belägg. Ge mig ett exempel på något jag inte belagt?
    Och sen är det upp till dig att börja leverera! :)

23. Sådana lekar har vi lekt ett tag nu. Det intressanta är ju inte att lösa krig som redan förts, utan att förhindra de krig som snart uppstår. Och för att göra det, så finns det enligt mig massor av hjälp att hitta om man studerar till exempel de krig du ger exempel på.

Att bara fortsätta och göra om gamla misstag känns dumt...
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-07-06 17:24:15 följande:
    Visst skuldbelägger hon en hel grupp, det går inte att se på något annat sätt. Möjligen kan man hävda att det är ett klumpigt uttalande och att vad hon egentligen menar är att VI (oavsett kön, religion, sexuell läggning, ålder eller etnicitet) i västvärlden måste tänka över hur vi lever. Tidigare i sitt tal har hon påpekat att majoriteten av Sveriges befolkning INTE är vita medelålders heterosexuella män, men trots det är det den gruppen hon pekar ut som ytterst ansvarig för svälten i Sudan.

Tove Lifvendahl skriver lite grann om det hela:

www.svd.se/opinion/ledarsidan/politisk-retorik-som-skuldbelagger-kollektiv-ger-vi-och-dom-tankande_3721570.svd

Jag kan inte se på vilket sätt att normer skulle vara förmildrande, du får gärna förklara. Till syvende och sist handlar det ju om generaliseringar.
    ----

Överlag tycker jag det är väldigt fascinerande med feminister och antirasister, både grupperna säger sig jobba för att alla ska ha samma möjligheter oavsett kön och etnicitet. Trots det är det svårt att hitta någon som är så snabb att dela in folk i fack och ge folk egenskaper och rättigheter pga yttre attribut...
    Det är enkelt. Du misstolkar henne. Medvetet eller omedvetet.

Läs det hon säger, inte det du tror att det betyder..

Citera när hon säger att vita män är skyldiga för svälten i Sudan, inte där hon säger något annat som du tolkar och tror att det betyder det.
  • Quintus Zebra
    ölburk2 skrev 2014-07-06 17:36:17 följande:

Det var då ett jävla tjat om normer, kan ni inte sätta egna "normer" på ert liv.., eller är ni för fega för att våga leva?
    Men så skyll er själva då, missar ni livet nu, så är det bara å inse fakta, det är kört för er del..

Ja. Får man inte diskutera om normer? Ingår inte det i yttrandefriheten?
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-06-12 14:01:14 följande:
    1. Vad är din lösning då? När dialogpolisen har misslyckats, vad gör man då?
    Quintus Zebra skrev 2014-06-12 10:52:47 följande:
    Åter igen. I Sverige vill majoriteten inte ha krig. I Sverige är neutraliteten starkt förankrad hos en majoritet av befolkningen.I det ögonblick vi tvingas ta upp vapen mot någon är vi ofria.
    2. Vi är ofria i samma ögonblick som vi tappar viljan att försvara oss.

3. ".Kan du ge ett enda exempel på det motsatta? Dvs ett land med Sveriges typ av befolkning som misslyckats med att försvara sin frihet med vapen i hand. Jag tror nämligen inte att det finns något vilket gör din begäran något märklig...
    2. Du får tro det. Men att kräva att vi över tid ska satsa mängder av miljarder på en strategi, enbart för att du tror det? Var är bevisen.Var är beläggen? Historien visar ju tvärtom att det är helt andra saker än motståndarens försvarsstyrka som får en aggressiv makt att anfalla. Historien visar att det inte alls är de länder som har bäst försvar som är bäst på att hålla sig utanför krig.Historien visar att aggressiva makter är orationella och knappast resonerar så "logiskt" som du vill framhärda.
    4. Jag vet inte om jag köper att aggressiva makter skulle vara irrationella. Visst finns det exempel på sådana, typ Pol Pot, men majoriteten vet absolut vad de sysslar med.
    Som med så mycket annat handlar det om en risk/reward-analys.

5. Ju större försvarskapaciteten är hos ett land desto högre är risken.6. Vi kan dra ett väldigt enkelt exempel. Någon snubbe bryter sig in i ditt hus, låser in frugan och ungarna i källaren, börjar möblera om och dessutom bjuder han in sina polare. I det här läget hade de flesta av oss ringt polisen. Hur hade du gjort och varför är det en bättre lösning?
    4. Ja, de flesta skulle nog finna krig ganska outhärdligt. Som ett enormt lidande. Men jag vet att vissa verkar finna det spännande och hedersamt. Men för att minska allmänhetens lidande ska vi nog undvika krig så mycket vi kan.
    7. Ett par år av krig kanske är att föredra mot ett hundratal år av diktatur och förtryck?8. Det är svårt att göra en kostnadsanalys på det hela då alternativkostnaden är högst teoretisk. Hade det varit bättre i det långa loppet om västmakterna tuffat på mot Moskva och avsatt Stalin och gett Östeuropa sin frihet? Kanske, vi vet inte vad det hade kostat att nå Moskva eller ens om västmakterna hade vunnit.

5.1 Att du enbart återkommer till Hitler är kanske lite talande? Man kan inte dra slutsatser enbart från EN historisk händelse. Blundar du för merparten av alla krig som varit helt misslyckade? Det är nog inte så objektivt i så fall.
    Jag ser väldigt få positiva saker med andra världskriget. Det var ett stort misslyckande från början tills slut.
    Men ja. Att kriget slutade var bra. Det var positivt att Västeuropa var så fruktansvärt trötta på krig att man genom fredliga strategier ville förhindra att västeuropeiska länder krigade mot varandra igen och förhindra att en ny Hitler växte fram, Det var positivt att man för en gångs skull i historien och på en plats i världen faktiskt fokuserade på det som fungerar. Om man efter kriget hade valt din strategi. Att försöka säkerställa freden i Europa genom upprustning, och starkare försvarsmurar mellan länder. Då hade resultaten nog varit mindre lyckosamt.
    9. Var det inte det man gjorde? Kalla kriget präglas ju definitivt av upprustning och terrorbalans. Att gamla fiender blev vänner är inget nytt.Andra världskriget slut är startskottet för avkoloniseringen. Det är också startskottet för demokratiseringen av Tyskland och Japan och det har väl gått rätt bra, det har definitivt inneburit ökade friheter för dess medborgare.
    5.3. Ja. Antagligen. Som sagt. Att framställa Andra Världskriget som ett exempel på en lyckad våldsaktion är lite märkligt. Miljontals civila dog. Miljontals soldater dog. Folk bombades med atombomber. Sex miljoner judar, minst 250.000 funktionshindrade, enorma mängder romer och massa andra avrättades. Det är knappast en lyckad aktion. Det är knappast ett argument för att krig är bra! Självklart borde man om man fick börja om, göra på ett helt annat sätt.
    Som sagt, vad är alternativkostnaden? Visst, det kanske var ett misstag när UK och Frankrike kliver in för att försvara Polen. Hitler kanske faktiskt hade varit nöjd efter det och dedikerat resten av sin politiska karriär till att göra Tyskland till ett bättre land för alla, oavsett etnicitet. Japan hade kanske gett upp sina planer på att bli självförsörjande och istället satsat på frihandelsavtal, vem vet?

Jag gillar mina citat och slänger in ett annat här:

10. "The only thing necessary for the triumph of evil is that good men should do nothing"

1. Tror jag har talat rätt lite om dialogpoliser. Dialog med aggressiva krigsmakter är nog sällan så effektivt.
    Politik och ekonomi är nog mer effektivt. Och fredliga försvarsmetoder. Har skrivit en del i tråden om du är intresserad.

2. Det bestämmer inte du. Vi är ofria i samma ögonblick som någon annan tvingar oss kompromissa mot våra allra viktigaste värderingar.  I Sverige är många stolta över att vi inte har krigat på 200 år. Många är stolta över vår neutralitet.

Det finns andra sätt att stå upp för sina åsikter än med vapen i hand. Tittar man historiskt är det till och med bättre att göra det med fredliga medel.

en.wikipedia.org/wiki/Nonviolent_resistance

Notera gärna att mellan 1966 och 1999 så övergick 66 stater från diktatur till demokrati. I 50 av dessa spelade fredliga protester en avgörande roll.

3. Vi har diskuterat länge nu. Min förfrågan är inte märklig alls.
    Jag kan ge exempel på små länder som hållit sig utanför krig med andra medel än krig och starka försvar. Det är knappast märkligt att jag tycker att vi ska lära oss av historien.
    Exakt vad får någon att tro att Sverige kan hålla sig utanför krig genom att rusta upp?

4. Tittar man på de krig som startats så har väldigt få startats av "rationella" skäl. Människor är irrationella. De styrs av känslor. Av inre opinion inom landet. Av grupptryck. Av viljan att locka till sig sexuella partners. Av viljan att klättra i hierarkin. Och så vidare. Människor är inte rationella datorer som följer förenklade teorier.

5. Vad har du för belägg för detta? Exempel?

6. Du kan inte jämföra inbrott och krig.

7. Valet står inte mellan dessa två. De flesta "frihetskrig" leder till att en ny diktator tillsätts. Krig är ett väldigt dåligt sätt att skapa demokrati. Se länken ovan

8. Jag är rätt säker på att det hade varit dåligt. Ett storkrig till. Med miljoner döda? Om Stalin hade vunnit vad hade hänt då? Och om väst hade vunnit?  Frågan är vad ofta maktgalna västmakter med fingret på atombombsknappen hade hittat på utan motvikt? .

9. Se mitt svar till Araya ovan.

10. Ja. Det gäller att stå upp för sina värderingar. Frågan är vad som är meningen med att vinna mot "ondskan" om man själv väljer att bli ond för att lyckas vinna?

• Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-07-06 17:49:57 följande:
    ?Kvinnor är en bättre mall för klimatlösningar än män. Det är de rika männen som orsakar utsläppen och de allra fattigaste kvinnorna som drabbas av dem,?

?Vi ifrågasätter varför mannen som flyger på sina affärsresor ska få en egen central flygplats i centrala Stockholm medan den kvinnliga studenten inte har någonstans att bo?

?Man kan faktiskt höja skatten på inkomster på över 40.000 kronor i månaden, som det oftast är män som har"

"Motsträviga åsnor" kallar hon männen i Alliansregeringen. /Caroline Karlsson på GP om Romson

Några andra citat har du redan fått. Jag kan inte se det på något annat sätt att än att hon pekar ut män som bovar och kvinnor som hjältar. Grova generaliseringar står som spön i backen och det är ett utpräglat vi och dom-tänk.

Toves krönika har du fått, här kommer två andra som delar min åsikt.

www.gp.se/nyheter/val2014/riksdagsvalet/1.2418922-analys-vita-medelalders-man-undanbedes

www.dn.se/valet-2014/retorikexperten-asa-romsons-tal-hade-passat-battre-i-kamratposten/
    Som sagt. Är ingen fan av Romsons insats i Almedalen.

Hon försöker fiska feminister och gör på fel sätt.

Men manshatare?

Flera av citaten ovan är väl sanna?Som att de flesta högavlönade är män Och som att de flesta som tjänar på och orsakar miljöutsläpp är män, och att många av de mest utsatta i världen är kvinnor. 

Eller?

Får man inte tala om detta?

• Quintus Zebra
    ölburk2 skrev 2014-07-06 19:41:04 följande:

Miljöutsläpp orsakas inte av män, dom orskas av industrier, fordon eller nåt annat icke mänskligt, å tillåts av politiker.., i Sverige år det en kvinna som "tillåter" utsläppen, nämligen miljöminister Lena Ek..

Är det Justitieministern som "tillåter" brotten också?

Tror du vet vad som menas. Det är män som tjänar på de största miljöutsläppen och det är män som ligger bakom och styr över de flesta företag som orsakar dem.

För egen del tycker jag ibland att det är lite tröttsamt att fokusera på kön. Men frågan är om man får prata om dessa fakta utan att kallas manshatare?
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-07-06 18:25:56 följande:
    1. Visst ska man inte underskatta Kol- och Stål-unionen, den har nog gjort en hel del. Det är dock inte hela sanningen, Järnridån är definitivt en enande faktor, du kan inte bara titta på en enskild del av världen och ignorera vad som händer utanför den valda delen.

2. Vidare skulle jag också vilja lyfta fram nationalstaten, Västeuropa har inte haft något direkt "behov" av något balkankrig. ETA och IRA är väl gränsfall, men det är väl inte krig i ordets egentliga mening.

3. Förövrigt, "mindre hotfull" retorik? Kalla kriget definieras till stor del av just hotfull retorik.
    Quintus Zebra skrev 2014-07-06 17:19:24 följande:
    13. Jo. Jag kan faktiskt inte de respektive ländernas historia tillräckligt bra för att svara på i exakt vilken mån de blev fria och i vilken mån de tvingades och påverkades av "vinnarna" av WW2. För just västmakterna har ju efter WW2 tvingat på sin ideologi på stora delar av världen, med både våld och ekonomi och politik som "vapen". Väst har ju till stor de lyckats med det som Stalin ville, d.v.s. att göra sin ideologi till norm i världen.
    Och som sagt; Östeuropa och många andra länder fick nya herrar och nya ofriheter. Att utmåla slutet på WW2 som lyckligt är gravt förenklat.
    4.Det har hållits fria val i både Tyskland (Västtyskland) och Japan sedan 1945, de enda ofriheter dessa länder fick utstå (och fortfarande utstår) är militära.
    5. Sovjet behövde UK och USA mer än vad UK och USA behövde Sovjet och nog hade Tyskland även besegrats i ett scenario där Sovjet förhåller sig neutralt och aldrig blir invaderat.

6. Det är ingen omöjlighet iaf, för oss i Sverige hade det nog spelat mindre roll, men nog hade Östeuropa varit mer utvecklat idag om inte Sovjet satt klorna i dom. Men som sagt, svårt att säga då det är väldigt svårt (läs omöjligt) att ta fram en alternativkostnad
    Quintus Zebra skrev 2014-07-06 17:19:24 följande:
    17. Det kan vi aldrig veta. Jag tror ju att det fanns bättre sätt. Jag bara kom med exempel som visar att sättet man bekämpade Hitler med knappast var effektivt.  Och man självklart borde ha gjort annorlunda.
    Hur borde man ha gjort?

7. Västmakterna försökte ju in i det längsta att förhindra ett krig. "Peace in our time!" /Neville Chamberlain.8. Jag har fortfarande inte förstått vad dessa "alternativa lösningar" innebär. Så utveckla gärna där. Det är väl ingen som motsätter sig att vi ska försöka förebygga krig i största möjliga mån, men om det skulle komma till det kan det vara värt att vara förberedd, tycker du inte det?

1. Självklart är det inte hela sanningen. Ignorerar inget. Men freden i Europa beror väldigt mycket mer på fredliga strategier än på försvarsmurar.  Europa var efter kriget en rik del av världen som var trött på krig. Och då satte man upp målsättningen att det inte skulle bli fler krig i Västeuropa. Och så gjorde man slag i saken. Självklart ska man studera de metoder som fungerar.

2. Nationalstater finns väl överallt? Fanns väl innan Andra Världskriget?  Snarare är det nog en ofta avtagnande nationalism oh EU och den fria rörligheten och minskade gränser och skillnader mellan "nationer" som har gjort det otänkbart för forna fiender att kriga mot varandra.

3. Inom det område där man inte längre accepterade krig.

4. Nej. Både Japan och Västtyskland styrdes ganska ordentligt efter kriget. Det finns massor skrivet om detta. Fria val visst. Men efter västerländsk modell.

5. Vi har olika åsikter om det där. Stalin neutral? I vilken verklighet var han kapabel till det?

6. Som sagt. Om väst med våld hade tvingat Sovjet och Östeuropa att överge kommunismen. På vilket sätt är man bättre än Stalin då?

7. Man skulle efter Första Världskriget gjort ungefär det man gjorde efter andra.

8. Då får du läsa på. Om du är intresserad. Har skrivit lite innan här i tråden. men det finns massor av annat skrivit. Alla nationalstater har ett ickevålds försvar också. Min far var yrkesmilitär, men omplacerades för över trettio år sedan till det civila försvaret. Ja, jag tycker att man ska vara förberedd. Det är därför jag vill ha mer forskning. Militära försvar är dyra och fungerar ofta dåligt. Sverige kan knappast ens om vi vill bygga ett försvar som skrämmer någon. Bättre att fokusera på saker som vi faktiskt är bra på.
    Sen det bästa försvaret är ju att helt hålla sig vid sidan om. Neutralitet har ju funkat för både Sverige och Schweiz. Det sämsta vi kan göra är ju att gå med
    i folkrättsbrytande NATO.
    Som sagt. Har ingen lust att skriva om allt igen. Läs i tråden. :)

Svar på tråden Varför hatar folk MP?