Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

KillBill skrev 2017-12-03 11:50:11 följande:

Själv så är jag ambivalent i frågan. Jag är inte själv troende men jag värnar religionsfriheten högt som en del av vårt demokratiska samhälle. Om religiösa friskolor klarar av att bedriva icke konfessionell undervisning så ser jag inga problem att det finns den typen av skolor.

Samtidigt så kommer hela tiden signaler om mängd problem som kan kopplas till religiösa friskolor och jag inser att det kan vara svårt säkerställa att religiösa friskolor bedrivs i enlighet med skollagen. Därför är jag också inne på att religiösa friskolor bör förbjudas men i så fall ska alla religiösa friskolor förbjudas och inte bara de nya som liberalerna vill. 

Frihet kan uppfattas så olika, det kan ses som friheten för föräldrar att välja en skola till sina barn där de möter barn till föräldrar med samma religiösa preferenser som de själv har.

Men frihet kan också innebära en ökad möjlighet för ett barn att på egen hand få skapa sig sin livsuppfattning i mötet med andra barn vars föräldrar inte anser att deras barn måste omges av så likasinnade barn som möjligt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-03 18:03:13 följande:
    Jo, en det finns en del rubbade föreställningar kring vad frihet är.
    Ja förmodligen.

Du får väl utveckla dinSkrattande
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-12-03 22:00:07 följande:

Det är en väldigt begränsad frihet du pratar om där, hur inbillar du dig att det är en poäng ens?
    Man kan ju sitta i fångläger i Nordkorea, så har man friheten och välja mellan vilken fot man ska sätta ned först när man börjar gå.

Och här kommer de mänskligarättigheterna in som en stor del att definiera frihet, som vi i och för sig bryter emot.

Jepp, men så skrev jag bara om en liten aspekt om vad frihet kan innebära på ett individuellt plan för ett barn.

Du får ta på dig läsglasögonen.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-12-03 22:47:51 följande:

Känns helt fel och prata om frihet på det sättet.
    Och allt är relativt, går ta till absurdum och ändå hävda frihet.
    Känns lite för mycket sandlåda för vara relevant i en tråd som detta.

Jaha, ok.
  • FDFMGA

Går man tillbaks en bit i Runes tråd så stöter man strax på uttalanden från den ena skrikhögeraktivisten efter den andra där de förklarar att media har en dold agenda med syfte att gynna MP.

Det vore en överdrift att påstå att skrikhögern har otur när man tänker eftersom det förutsätter att man tänker och inte bara gapskriker över sådant man inte begriperSkrattande

"Miljöpartiet och dess språkrör syns allt mindre på sociala och i traditionella medier och det som skrivs om dem är mest negativt. Det visar Sifos mediemätare som avser januari och februari"

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6914355

• FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-05-27 10:47:11 följande:
    Det jag och andra kommer att minnas dem främst för när de åker ur i höst är att de naivt lät sig infilteras av islamißter
    Jag tror snarare att det är fler som förknippar MP med att de är ett av få partier som tar klimathotet på allvar, men att de skjuter sig själva och miljön i foten genom att ha ett missriktat fokus.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-05-27 16:00:22 följande:
    Att de sjuter sig själva i foten håller jag med om.
    Jag upplever att alla partier (förutom SD) tar det på allvar. 
    Önskar det vore likadant här. Överväger att rösta på vårt gröna parti när det blir dags för val. 
    Det gör inte jag - upplever att alla partier tar klimat- och miljöhot på allvar.

Jag skulle gärna rösta på ett parti som gjorde det. Jag lyssnade på ett längre allmänpolitiskt tal av Ulf Kristersson för en tid sen, han nämnde inte ens miljön. Visst, jag förstår att det är lättare att hantera hot som är relativt lätthanterliga och överskådliga, som gängkriminalitet - men man måste kunna hålla några politiska bollar i luften samtidigt, i synnerhet om koldioxidhalten där ha nått nivåer som kan innebära att vi redan lyckats förstöra förutsättningarna för kommande generationer att få leva på en uthärdlig planet.

Jag skulle tveklöst rösta på MP om det inte vore så att jag anser att de är för flummigt teknikfientliga.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-05-28 11:14:22 följande:
    Jag läser om vad partierna har för åsikter och förslag istället. 

Jo jag skulle också vilja ha ett svenskt parti som tog miljöhoten på seriöst allvar istääet för att avfärda den effektivaste utsläppsfria energiproduktionen på ett närmast religiöst sätt. Solenergi är ett seriöst alternativ där jag lever, men knappast i Sverige. Snabbtåg för hundratals miljarder när det inte ens går att få fungerande lokaltåg. Nä, de är inte seriösa. 
    Det ena uteskuter inte nödvändigtvis det andra - det borde vara möjligt att bygga ut för höghastighetståg samtidigt som man underhåller det befintliga järnvägsnätet.

ja, jag tror kärnkraften är en symbol för storskalig teknik som på något sätt anses vara oförenlig med småskalig energieffektivisering och elproduktion - men tar man klimathotet på allvar och gör en rimlig konsekvensanalys så kan man inte med bibehållen trovärdighet vara kärnkraftsmotsåndare så länge vi använder fossil energi.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-15 23:00:04 följande:
    Om du jämför dessa uppgifter med den miljöpolitik respektive parti står för är jag rätt säker på att mp ändå slutar på en topplacering som största hycklare. Inget annat parti har en i närheten av så extrem miljöpolitik och är så tydliga mot all biltrafik.
    Det skulle jag inte påstå, samtliga partier, SD möjligen undantagna, påstår sig vara miljöprofilerade, Centern brukar ofta påstå sig vara mer miljöprofilerade än MP.

Ser man till sammanställningen är centerpartisterna de som i första hand inte lever som de lär. 

Nu har jag iofs bott ganska många år i glesbygd och vet att man inte klarar sig utan bil där, och kanske att C har fler landsbygdsledamöter i riksdagen. Inte desto mindre så har man råd att köpa en hyfsat miljöriktig bil på den lön en riksdagsledomot har. 

Det som skiljer den här undersökningen från andra är att den omfattar alla ledamöter (utom 12 st) samt att den inte är så klanfokuserad, d v s den fokuserar på den enskilde ledamoten, inte på vad hens make/maka elelr brylling har för bil och hur mycket hen kör.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-07-15 12:49:27 följande:
    Denna sammanställning är rätt intressant. Påståendet att MP inte lever som de lär stämmer inte riktigt. 

www.etc.se/klimat/hur-smutsig-ar-din-riksdags...
    Intressant.

De borgerliga partierna inklusive SD (med KD som undantag) skitar ner mest medan de rödgröna i större utsträckning värnar miljön.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?