Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk MP?

Runes skrev 2014-07-18 09:29:51 följande:
    Klimatförändringar har vi alltid haft men denna kan skena så vi alla dör.
    Vad får dig att tro det?

Du ska inte låta dig luras av skräckvisonärerna. Det finns stora pengar att tjäna på denna skräckvision; det är därför den har fått så stort genomslag.

Tänk dig bara vilken business det har blivit med "ekologiska ägg". Hela marknadsföringen går ut på att folk ska handla med "samvetet". Så slår man ut konkurrenterna!

Huruvida ekologiska ägg är naturvänligare/nyttigare/bättre för hönsen eller inte, tycks inte vara klarlagt.
  • Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-18 11:08:45 följande:
    Du verkar ju rätt sansad å påläst, men här har du missat att det du kallar en skräckvision, redan är här.
    Vi märker ännu inte så mycket av den i Sverige, men på ett flertal platser har man redan tvingats lämna sina sen 100-tals boplatser, regn, blåst, våldsamma oväder som kan härledas till en ökad temperatur tvingar bort dom.
    Även torka å rent ökenklimat har orsakat samma sak på andra ställen.

Å det går inte längre att skylla på naturliga varitioner, inte ens USA gör det längre, dom är i själva verket skräckslagna, å gör nu allt för att minska sina utsläpp å rädda det som räddas kan.
    Tyvärr är dom skamsna för att inte tidigare börjat göra nåt, men USA har alttid tjurat å själv velat vara dom som kom med idéerna, om dom inte får igenom sin vilja, ja då börjar dom tjura alá litet barn, typ "kan själv".
    Därför sker det mesta i det tysta i USA, å med en skammens rodnad på kinderna, å dito lysande ur sina ögonen

Även Kineserna, som det ofta av okunnighet å rädsla klagas på, satsar på miljöförbättringar, å det stenhårt, men det är nog mer beroende på att dom inte längre får luft att andas, än med tanke på den globala miljön.., fast varför klaga, det ger ju önskat resultat..

Så let´s face it.., klimatförändringen är här, å vi kan inget göra för att stoppa den, bara försöka mildra verkningarna av den.
    Men som sagt, vi har tidsbrist, så den kommer att få långt mer långtgående konsekvenser än den fått utan vår "hjälp".
    Det som tidigare skett relativt långsamt, det kommer att gå fort nu..
    Ja, men om det nu är så att klimatet snappt skulle ändras, så kan man bara, möjligen, som sagt, minska förändringens påverkan. Med kallt blod, ty ingen vinner något på att jaga vinden, som det står i Predikaren.

Oavsett det, ingen klimatforskare ska försöka inbilla mig att vederbörande sitter på bevis på att klimatförändringen (om den nu skulle vara verklighet), skulle vara åstadkommmen av människan. Hur skulle de bevisen se ut, f.ö.? I så fall finge densamme bevisa varför inlandsisarna smalt bort för c:a 10 000 år sen, och som gjorde att skandinaviska halvön steg en ordentlig bit, och som gjorde att Östersjön bildades! Och varför kontinenterna Afrika och Amerika skilde sig åt (när det nu skedde), och varför Atlantis sjönk! Vårt jordklot har ju genomgått drastiska klimatförändringar sedan dess tillblivelse!

För den sakens skulle säger jag INTE att det är bra med miljögifter/föroreningar, märk väl.
  • Philipsson

Åter till ämnet: Jag tror att en del hatar Mp för att många som är miljöpartister, är s.k. batikhäxor. En av dessa batikhäxor skulle väl vara Åsa Romson.

Jag vet inte om det finns någon motsvarande beteckning för batikhäxe-män, men de finns väl de också. En av dem vore väl f.d. språkröret för Mp, Birger Schlaug.

Vad det handlar om är motsvarigheter till 70-talets velourmän (vad hände med dem?).

• Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-21 09:25:53 följande:
    Lite tillspetsat, men troligen inte så långt från sanningen ändå.., den där typen av "modeflugor" brukar dö ut relativt fort.
    Allt som inte är sunt/bra för evolutionen, alltså allt som inte innebär en anpassning för växter å djur försvinner, sorteras bort, tur det, annars går vi människor samma väg som tusentals andra arter, vi dör ut..

Vi människor tror oss ofta ha hittat en ny å bra/bättre lösning, ibland gör vi det, ibland inte, men evolutionen tiger still å fortsätter med sitt i det tysta, å kommer att sortera bort allt som inte för utvecklingen av oss människor framåt, anpassar oss till den tid vi lever i.
    Det "roliga" är ju att vi nu har sett ett återuppståndet intresse för Kånken-ryggsäckar, moralistisk sallatsodling, otvättat hår, new wave-läkekonst, bland vår ängsliga medelklass i den offentliga sektorn. Undrar hur länge det varar den här gången.

För precis som nu var det ju inga arbetare som deltog i proggkulturen då heller.

Det s.k. medelklassupproret är verkligen en salongsrevolution, ty naturligtvis skulle inga lärare och journalister - överrepresenterade grupper av Mp-röstare -, acceptera att vare sig arbeta med kroppen eller för samma lön som en städare eller ett kassabiträde.
  • Philipsson
    StackarsMia skrev 2014-07-22 21:45:42 följande:

De som hatar MP är oftast högre utbildade akademiker, som gillar ordning och reda i ekonomin och rösar oftast M eller FP. MP är ju enbart ett vänsterpopulistiskt enfrågeparti med en numera bortbytt kärnfråga.

Att Sverige redan är bäst i klaen på miljöfrågor gynnar inte direkt deras sak heller.

Källa på det?

I media brukar ju Mp och Sd beskrivas som varandras motpoler avseende från vilka grupper de hämtar sina röster. Akademiker i storstäder är överrepresenterade bland Mp-röstare, och lågutbildade på landsbygden är överrepresenterade bland Sd-röstare.

Sen håller jag inte riktigt med dig om att Mp är ett "vänsterpopulistiskt enfrågeparti". Tvärtom ligger ju Mp till höger om S i den ekonomiska politiken. Medelklassen på Södermalm skulle naturligtvis aldrig stödja dem annars.

Däremot är Mp ett progressivt parti i värdefrågor och i detta tangerar de ju V och Fi.
  • Philipsson
    StackarsMia skrev 2014-07-23 00:20:38 följande:
    Källa på vad? De högst utbildade med mest tillgångar (Generellt), finns på Östermalm i Stockholm. Där röstade en överväldigande majoritet på M och FP. Se: val.se.
    På "De som hatar MP är oftast högre utbildade akademiker, som gillar ordning och reda i ekonomin och rösar oftast M eller FP."

Hur många röstade på Fp och M då, på Östermalm, och f.ö, består ju inte Sverige blott av Östermalm.
    Nu nämnde jag ju inte alls SD, men kul att du var tvungen att ta upp det då SOM-Institutet/GU kommit fram till att stödet till SD är i princip exakt lika fördelat mellan storstad och landsbyggd. Sen kan man ju då fråga sig om utbildningsnivån...
    er. 
    Siffror?
    Att någon skulle kalla MP för högerparti, tror jag du får leta ganska länge efter. 
    Har aldrig påstått det. Läs rätt!
  • Philipsson
    Flash Gordon skrev 2014-07-23 01:14:19 följande:
    Det finns ju akademiker ... och så finns det akademiker.

MP har (min uppfattning) stöd bland journalister och diverse andra humaniorautbildade, som jag antar kan kallas akademiker.

Stödet för MP i de naturvetenskapliga kretsarna, som jag upplever det, är mindre.

Bortsett från TS med sitt fokus på MP:s fria invandring så kommer ju den största och tyngsta kritiken mot MP normalt sett från naturvetenskapen som ifrågasätter deras önskan att bryta mot naturlagarna.
    Du fantiserar ihop din verklighet istället för att kolla av källor där verkligheten beskrivs. Vad vet du om hur många som har högre utbildning, som bor på Östermalm? Du påstår saker som du inte har nån som helst täckning för.
  • Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-24 08:59:04 följande:
    Det gäller inte bara MP, att dom saknar kunskap om oss som bor å verkar på landet, det gäller alla politiska partier å många andra makthavare.

Jag skulle kunna lista upp massor med saker, från det lilla till det stora, som påverkar flera generationer framåt, å som totalt misslyckats men som åstadkommit enorma ekonomiska skador för jord/skogsbruk, påverkat miljön/naturen negativt för lång tid framåt.
    Saker som aldrig skulle ha hänt, om makthavarna lyssnat på människor med fler 100-åriga kunskaper, nedärvda från sina förfäder.

Jag blir lika förvånad å förbannad varje gång nån jävla miljömupp uttalar sig om nåt i stil med "verkligheten på landet å dess möjligheter till utveckling, bla, bla, bla, tramsa, tramsa, tramsa".

Vi som tvingas betala för deras förverkligande av idéerna får aldrig en syl i vädret, vi behandlas ofta som nåt "det här begriper du inte lille vän, men du ska se det blir bra, å får en klapp på huvet".

Att det sällan eller aldrig finns bevis på att deras idéer fungerar i Sverige, det skiter dom fullständigt i, "det fungerar ju så bra för andra/i andra delar av världen", å resultaten av det är påtagliga, å som vi får leva med i generationer framåt.

Polska granar i södra Sverige, Contorta tallen, rotsnurr, bäver, tranor, älg, viltsvin, problematiken å skadorna orkar jag inte skriva ner här, det blir för mycket å långt.
    Dessutom så tror jag det finns många fler berörda och/eller har kunskap än mig på FL, som kan fylla på om det finns ett intresse att veta..

PS. Jag har medvetet valt bort att nämna Vargen, den debatten är så infekterad å fylld av lögner, å domineras mest av lobbyister, så den är f.n helt ointressant för mig. DS.
    Södermalmsborna är ju väldigt förjusta i vargar, vad det verkar, men de vill naturligtvis inte ha dem där de själva bor. Likadant med invandrare f.ö. De vill ha hög invandring, men konstigt nog finns det ju knappt några invandrare på Södermalm.
  • Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-24 10:56:12 följande:
    Jag har inget emot vargar/rovdjur, men jag vill inte ha (som det påstås) en massa tamhundsblod i vargstammen.
    Annars ser jag gärna en ökad, frisk å sund vargstam, spridd över hela Sverige. 
    Rovdjur fyller alltid en funktion, utan rovdjur så blir lätt stammarna bland icke predatorer snedvriden.
    Jag har själv mark å jagat i många år, å jag föredrar att predatorerna hjälper till med viltvården, långt före att rovdjurshatande människor får göra det..

Gnället att vargen tar deras hundar är rent skrattretande, ingen varg/rovdjur tar hundar som lärt sig ett rovdjursbeteende, händer det så är det mer att se som ett olycksfall i arbetet av hunden.
    Varför det händer så ofta i Sverige är för att vi har ingen hundstam som kan rovdjur, helt enkelt för att det inte har funnits några rovdjurs mängder att tala om under lång tid i Sverige..

Men åk till länder med sedan länge etablerade rovdjursstammar, så hör du sällan nån tala om problem med att rovdjuren tar deras hundar.., där finns respekten å kunnandet i ryggmärgen på deras jakthundar + att jägarna har vana från rovdjur med sig från barnsben, å lärt sig av sina jagande föräldrar och/eller andra erfarna jägare e.t.c.
    Nere i Sydeuropa har man problem med gamar, som attackerar betande kossor.

Här har vi ju inga gamar men väl varg. Jag begriper inte vad det skulle finnas för mening med att kämpa för att ha kvar vargen där människor och tamboskap bor, men jag hatar inte rovdjur på nåt sätt.

Det är ju väldigt konservativt det där, att vilja behålla (konservera) alla djur som finns. Men jag menar, världen förändras ju.

Mp vill bevara varenda träd, varenda djur, allt vilt. Förutom människan då, som ska förtamas helt och hållet. Det förvånar mig att ingen har tagit upp denna mosättning. I själva verket är ju Mp naturromantiker å ena sidan, men naturhatare å den andra.
  • Philipsson

StackarsMia skrev 2014-07-24 15:52:22 följande:
    Orkade du inte ens klicka på länken och hämta in informationen, eller? Vad sägs om M på 39,55% och FP på 19,72%?
    www.val.se/val/ep2014/slutresultat/E/valdistrikt/01/80/0902/index.html
    Skulle det vara en nyhet, menar du, att rika människor röstar på högern? Snacka om att slå in öppna dörrar...

Frågan var ju om parameter hög utbildning korrelerar med parametern moderatröster/Fp-röster och om högutbildade ratar Mp, vilket du ju påstod,
Svar på tråden Varför hatar folk MP?