Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Varför hatar folk MP?

Tom Araya skrev 2014-07-10 17:08:42 följande:
    Jag tycker inte att du ska förminska betydelsen av energi utvinningsbar från vind.
    Med mer satsning på utveckling och mer utbyggnad skulle vi kunna utvinna många gånger mer än idag.
    Dock kommer vindkraft aldrig kunna helt försörja våra energibehov, utan bara utgöra komplement för att minska behovet av miljömässigt sämre alternativ.
    Inte alls, det är bara vindenergin inte är en framkomlig väg, vinden är inte en pålitlig energikälla å väldigt svår att hantera.
    Solenergin däremot är relativt konstant om man läst på lite å förstått att solenergi långt ifrån bara handlar om direktstrålning från Solen som måste tas om hand direkt..
    Solenergin lagras t.ex i marken väldigt bra å kan utvinnas i den takt den behövs, jag änvder själv både solfångare, luft/luft å luft/vatten värmepump, vilket alla  använder sig av solenergin., idag skulle det inte vara några större tekniska problem med att få solenergin att räcka å bli över under hela året..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-10 14:25:48 följande:

Varför tror du det? Hur stämmer det med denna simulator:

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Elsimulator/

Vi svenskar äger inte ens rätten till vår energiproduktion längre, den har Alliansen sålt ut.
    Bortsett från att Alliansen har sålt av vår gemensamma egendom (ren stöld från svenska folket som har arbetat ihop å betalat för den) så räcker elproduktionen v har i Sverige till för att klara de mest extremförhållanden nån ens kan tänka ut,jag förutsätter då att allt körs å fungerar som det ska..
    Varför vi ibland får ont om el är för att vi säljer den till högsta pris, å då hamnar alltid vår el utom lands , medans vi svenskar blir utan.., nåt för SD att verkligen ta tag i, som stora förespråkare för "Sverige åt svenskarna", ett förstatligande av energiproduktionen skulle lösa många problem å ta in stora pengar till statskassan..

PS. Nej jag är ingen anhängare av SD, men frågan om den inhemska elproduktionen är som vikt för SD. DS.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:29:08 följande:
    Det är sant, men likväl är utveckling och utbyggnad eftersatt och där finns mycket energi att hämta, utan tvekan.
    Vindkraft är ingen väg att ersätta annan energi i högre grad, men fortfarande finns nog att hämta för att det ska vara intressant och till nytta....och sedan går ju tekniken framåt, om man bara vågar satsa....Sverige var förr bland de främsta i världen i utveckling för att utvinna förnyelsebar energi, men nu har vi halkat efter....
    Visst, men vindkraft är å kommer att förbli en parantes historiskt sett..
  • ölburk2
    Jeaninne skrev 2014-07-10 20:05:23 följande:
    Nu blottar jag kanske min okunnighet här - men varför i all världen skickar vi elen fram och tillbaka till Tyskland..? Spöke
    Det är bara på papperet som nån el skickas fram å tillbaka till Tyskland, el omdirigeras för att minska ledningsförluster, så ett bolag kan skicka sin el till en annan producent, som i sin tur skickar sin el den till lämpligt ställe som avslutar med att skicka sin producerade el till den 1:a producenten som sålde elen.., hmm.. undra om det blev nåt begripligt av det där

Nästan all el sälj på nåt som kallas SPOT, här är t.ex NordPool SPOT:s hemsida: http://www.nordpoolspot.com/
    Vad som görs är att elen säljs till högstbjudande.., under sommaren säljs svenkproducerad el i massor till varmare länder som förbrukar mest el då, den behövs för kylning i dom länderna.

Tyvärr får vi svenskar inte nån del av vinsten längre, då Alliansen mer eller mindre skänkt bort kraftverken våra föräldra slitit ihop pengar till å varit med å bygga för att vi svensker skulle bli självförsörjande på el, så att våra mycket elenrgikrävande industrier skulla få tillgång till bra å billig el, för ökad konkurrenskraft å därmed tryggade jobb för en stor del av befolkningen.., elen är., förlåt, var  en av delarna i den ekonomins ryggrad, den ryggraden är nu knäckt acv Alliansen..

Vintertid så exporterar vi även en massa el, mer å mer då klimatförändringen gjort att vädret skiftar fort + att vi exporterar till ställen vi aldrig tidigare gjort..
    Bolagen får bra betalt å säljer till den som betalar bäst, så i Sverige blir elen en bristvara när bolagen sålt mer el än vad som behövs i Sverige om t.ex en köldknäpp slår till.., då finns inga reserver att ta till, bolagen vill ju alltid sälja allt dom kan producera i samma stund elen produceras, då elen inte går att lagra..

tidigare sålde vi inte mer, än att vi alltid hade tillräckligt för att täcka upp för toppar i elförbrukningen.., men det var då det, på den tiden när vi var rika svenskar å var ägare av många fina industrier som våra föräldrar köpt åt sina barn, d.v.s oss, med pengar dom jobbat ihop å som då utgjorde ryggraden i Sverige.., nu är vi utfattiga, äger ta.mig-fan inte ett skit, allt är borta, så nu står vi där å kan inte ens producera vår egen el längre.., så går det när girigheten tillåts ta över det sunda förnuftet..

• ölburk2
    Jeaninne skrev 2014-07-10 20:59:23 följande:
    Ja, jag tänkte väl! Skulle bli mycket spill annars...
    Ser att det blev lite fel.., producenterna skickar inte elen  till varandra, utan såklart till de andra producenternas kunder för att minimera förlusterna, så skickandet blir bara en "pappersprodukt", å vi kunder är ju nöjda bara vi får den el vi beställt, i vilka trådar den lev är oviktigt..
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-10 22:34:18 följande:
    Vad är det för strunt!? Det finns mer inhemsk elproduktion än nånsin tidigare, men om en rödgrön röra skulle komma till makten ryker både kärnkraft och vattenkraft.
    Nu är det inte storleken på elproduktionen jag skriver om eller vad som händer om den Rödgröna röran får makten, utan tillgången, du får läsa om så kanske det klarnar för dig.., inget fel att missuppfatta, det gör vi alla ibland.. 
    Men är du här för att företräda Alliansens politik så säg det rakt ut, så vi andra förstår varför du svarar som du gör..
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-11 08:50:37 följande:
    Självklart försvarar jag Alliansens politik. Finns något alternativ?
    Har dom ens nån politik ö.h.t, än mindre nån politk att försvara, för mig är det bara gammal skåpmat som plockats fram igen?
    gäller väl iofs alla svenska partier, inget nytt under Solen hos dom..

Å nej, jag sympatiserar inte med nåt block eller nåt parti, är helt politiskt obunden, förderar att anpassa lösningar till uppkomna behov, men så är jag egenföretagare åxå, å vi tror sällan eller aldrig på statisk långvariga lösningar som politikerna gör.., problem är till för att lösas, helst så snabbt som möjligt, inte avhandlas i långbänk..
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-10 23:25:40 följande:
    Fagerlunds röra är betydligt värre.

Att en rödgrön majoritet skulle avskaffa vattenkraften, vad har du fått de dumheterna ifrån?
    Polititiska övertygelser är farliga, dom gör så att man bara ser vad man vill, så var försiktig å självtänkande., vilket även gäller Fagerlund å alla andra "övertygade"
  • ölburk2

Bara ett konstaterande.., svenska politiker är inte direkt några nytänkare eller idésprutor, mest fega krakar som är skiträdda för att stöta sig med andra partier, att dom "låtsas" företräda ett parti ger jag inte mycket för.., same shit, different name..

Hade dom haft viljan å liiite kurage är det inte svårt göra så att Sverige att blir helt självförsörjande på elenergi å låta våra företag få tillgång till billig å säker, säkrade elleveranser.., så var det innan Alliansen sålde ut allt, för att kortsiktigt finansiera skattesänkningarnav å säkra makten under ett par mandatperioder.., nu är den möjligheten uttömd å borta för alltid, nu är avgifts eller skattehöjningar att vänta.
    Vilket sätt beror på vem som sitter i regering, men ett vet vi, summan som behöver tas in är konstant.., oavsett vem/vilka som styr., å så undrar folk varför jag å många med mig skiter i politiken
    Svaret är ju uppenbart, det är meningslöst att rösta så länge blockpolitik tillåts, inget är så partipolitiskt hämmande som just det...

• ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-11 09:16:42 följande:
    Miljöpartiet har börjat driva frågan att riva mindre vattenkraftverk.
    Ok, men vissa av de mindre kraftverken kan faktiskt tas ur bruk, dom är omoderna å deras produktion har flerfallt kompenserats genom upprustningar å moderniseringar av andra elproducerande kraftverk, inte bara då vatten.., dock ser jag helst att man undviker vindkraft i mesta möjliga mån..

Det går därmed att återställa vattendragen, å göra dom attraktiva för t.ex (fritids)fiske/turism.., turism är f.ö nåt Sverige borde satsa mångmiljardbelopp på.
    Men ännu tycks inte politikerna riktigt ha sett potentialen hos turismen, tur då att den privata sektor gjort det, men deras pengar räcker inte till, det behövs åxå att dom få ta del av våra gemensamma pengar, d.v.s pengar från statskassan..
Svar på tråden Varför hatar folk MP?