Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Varför hatar folk MP?

Runes skrev 2014-07-19 18:49:05 följande:
    Klimatvetenskap är ingen hokuspokus, alla ändringar kan förklaras ex. att det blev svinkallt i norra USA i vintras och beror på klimatändringarna.
    Om det blir varmare oavsett CO2 kan det ex. bero på solen och eller havet runt Sydamerika hur det strömmar. Har vi det nu ska jag kolla. Allt ligger i klimatmodellerna och skeptiker bortser från dessa naturliga variationer.
    Så du tänker alltså chansa? Inte jag iaf, skitsamma vad orsaken är, men jag vill iaf att vi minimerar verkan av en klimatförändring så gott det går.
    Det enda det kostar är pengar, å inte människoliv som det kommer att göra i 100-tusental, om vi inget gör.., för att inte tala om all infrastruktur å bostäder m.m.
    Förebyggande åtgärder är en "piss i Nilen", i jmf vad det kommer att kosta, om vi inget gör..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

">

Kunde inte hålla mig
  • ölburk2
    Runes skrev 2014-07-19 20:59:58 följande:
    Tvärtom skriver jag gång på gång att man inte får chansa
    Ok, då har jag helt missförstått dig, ledsen för det, ber om ursäkt
  • ölburk2
    Runes skrev 2014-07-19 23:30:17 följande:
    Det är livsviktigt, jag har tjatat i minst ett decennium om det och kan döda skeptiker om det var lagligt
    Gör inte det, då dödar du även debatten
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-21 08:51:28 följande:
    Deras oförmåga att reproducera sig, i konkurrens med riktiga män, ledde till att arten dog ut.
    Lite tillspetsat, men troligen inte så långt från sanningen ändå.., den där typen av "modeflugor" brukar dö ut relativt fort.
    Allt som inte är sunt/bra för evolutionen, alltså allt som inte innebär en anpassning för växter å djur försvinner, sorteras bort, tur det, annars går vi människor samma väg som tusentals andra arter, vi dör ut..

Vi människor tror oss ofta ha hittat en ny å bra/bättre lösning, ibland gör vi det, ibland inte, men evolutionen tiger still å fortsätter med sitt i det tysta, å kommer att sortera bort allt som inte för utvecklingen av oss människor framåt, anpassar oss till den tid vi lever i.

• ölburk2
    StackarsMia skrev 2014-07-22 21:45:42 följande:

De som hatar MP är oftast högre utbildade akademiker, som gillar ordning och reda i ekonomin och rösar oftast M eller FP. MP är ju enbart ett vänsterpopulistiskt enfrågeparti med en numera bortbytt kärnfråga.

Att Sverige redan är bäst i klaen på miljöfrågor gynnar inte direkt deras sak heller.

Jaha se där, då vart jag ännu en gång, "undantaget som bekräftar regeln".
    Har knappt nån utbildning alls, alltså så långt från akademiker det går komma, har aldrig röstat höger eller sympatiserat mot vänster, inte trivts i mitten heller, å MP har jag inte ens tagit på allvar, för mycket flumparti, helt enkelt, men "leker" gärna med pengar".., är nog en politikers värsta mardröm 

• ölburk2
    amia01 skrev 2014-07-24 00:00:52 följande:
    Ett solklart exempel är deras utspel i Almedalen om att ekologiskt lantbruk skulle minska övergödningen i östersjön. Finns inga vetenskapliga bevis för det, snarare tvärt om. Annars kan man ju ta skogen som exempel. Våra stora skogar i Sverige skulle kunna vara en viktig resurs både som hållbar råvara och för att klara klimatet. Men där är miljöpartiet mer för bevarande än brukande. MP saknar insikt om, och viljan att lösa, de stora målkonflikter som finns inom miljöområdet. Det här tror jag att många med naturvetenskaplig utbildning genomskådat, liksom de flesta som bor eller verkar på landsbygden, och har något hum om hur det fungerar i naturen "på riktigt".
    Det gäller inte bara MP, att dom saknar kunskap om oss som bor å verkar på landet, det gäller alla politiska partier å många andra makthavare.

Jag skulle kunna lista upp massor med saker, från det lilla till det stora, som påverkar flera generationer framåt, å som totalt misslyckats men som åstadkommit enorma ekonomiska skador för jord/skogsbruk, påverkat miljön/naturen negativt för lång tid framåt.
    Saker som aldrig skulle ha hänt, om makthavarna lyssnat på människor med fler 100-åriga kunskaper, nedärvda från sina förfäder.

Jag blir lika förvånad å förbannad varje gång nån jävla miljömupp uttalar sig om nåt i stil med "verkligheten på landet å dess möjligheter till utveckling, bla, bla, bla, tramsa, tramsa, tramsa".

Vi som tvingas betala för deras förverkligande av idéerna får aldrig en syl i vädret, vi behandlas ofta som nåt "det här begriper du inte lille vän, men du ska se det blir bra, å får en klapp på huvet".

Att det sällan eller aldrig finns bevis på att deras idéer fungerar i Sverige, det skiter dom fullständigt i, "det fungerar ju så bra för andra/i andra delar av världen", å resultaten av det är påtagliga, å som vi får leva med i generationer framåt.

Polska granar i södra Sverige, Contorta tallen, rotsnurr, bäver, tranor, älg, viltsvin, problematiken å skadorna orkar jag inte skriva ner här, det blir för mycket å långt.
    Dessutom så tror jag det finns många fler berörda och/eller har kunskap än mig på FL, som kan fylla på om det finns ett intresse att veta..

PS. Jag har medvetet valt bort att nämna Vargen, den debatten är så infekterad å fylld av lögner, å domineras mest av lobbyister, så den är f.n helt ointressant för mig. DS.
  • ölburk2
    Philipsson skrev 2014-07-24 10:35:03 följande:
    Södermalmsborna är ju väldigt förjusta i vargar, vad det verkar, men de vill naturligtvis inte ha dem där de själva bor. Likadant med invandrare f.ö. De vill ha hög invandring, men konstigt nog finns det ju knappt några invandrare på Södermalm.
    Jag har inget emot vargar/rovdjur, men jag vill inte ha (som det påstås) en massa tamhundsblod i vargstammen.
    Annars ser jag gärna en ökad, frisk å sund vargstam, spridd över hela Sverige. 
    Rovdjur fyller alltid en funktion, utan rovdjur så blir lätt stammarna bland icke predatorer snedvriden.
    Jag har själv mark å jagat i många år, å jag föredrar att predatorerna hjälper till med viltvården, långt före att rovdjurshatande människor får göra det..

Gnället att vargen tar deras hundar är rent skrattretande, ingen varg/rovdjur tar hundar som lärt sig ett rovdjursbeteende, händer det så är det mer att se som ett olycksfall i arbetet av hunden.
    Varför det händer så ofta i Sverige är för att vi har ingen hundstam som kan rovdjur, helt enkelt för att det inte har funnits några rovdjurs mängder att tala om under lång tid i Sverige..

Men åk till länder med sedan länge etablerade rovdjursstammar, så hör du sällan nån tala om problem med att rovdjuren tar deras hundar.., där finns respekten å kunnandet i ryggmärgen på deras jakthundar + att jägarna har vana från rovdjur med sig från barnsben, å lärt sig av sina jagande föräldrar och/eller andra erfarna jägare e.t.c.
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2014-07-24 11:10:46 följande:

MP framstår mer och mer som ett parti för sinnesslöa. Man ska lägga ner försvaret samtidigt som en av deras partihöjdare vill gå i krig mot Israel.

http://www.bt.se/nyheter/herrljunga/politiker-vill-starta-krig-mot-israel(4378176).gm

Men är det inte så alla partier gör, röstfiskar i så många vatten som möjligt, å helst då samtidigt..
  • ölburk2

Här

Philipsson skrev 2014-07-24 12:01:16 följande:
    Nere i Sydeuropa har man problem med gamar, som attackerar betande kossor.

Här har vi ju inga gamar men väl varg. Jag begriper inte vad det skulle finnas för mening med att kämpa för att ha kvar vargen där människor och tamboskap bor, men jag hatar inte rovdjur på nåt sätt.

Det är ju väldigt konservativt det där, att vilja behålla (konservera) alla djur som finns. Men jag menar, världen förändras ju.

Mp vill bevara varenda träd, varenda djur, allt vilt. Förutom människan då, som ska förtamas helt och hållet. Det förvånar mig att ingen har tagit upp denna mosättning. I själva verket är ju Mp naturromantiker å ena sidan, men naturhatare å den andra.

Det finns många aspekter att väga in å fundera över, men ingen exakt sanning.
    Men utan en balanserad viltstam så får vi problem, alltid, vi människor varken vill eller kan sköta det själva, även om vissa tror det.

Tvivlar du på om jag har rätt, så fråga dom som har problem med vildsvin idag.
    Där har vi människor misslyckats kapitalt, bara för att vi trodde vi kunde hantera vildsvinen så att stammen skulle hållas på en rimlig nivå.
    Men nu är ju vildsvin inte det enklast viltet att jaga, troligen istället det mest svårjagade viltet vi idag har i Sverige., å därför gick det som det gick., d.v.s käpprätt å h-vete.
    Så en livskraftig rovdjursstam hade nog inte skadat att få hjälp utav, med att hålla nere antalet vildsvin..  

• ölburk2
    amia01 skrev 2014-07-25 01:03:13 följande:
    Vem trodde att vi kunde hantera vildsvinen? Jägarlobbyn och politiker? Vi som bor och verkar på landsbygden sedan generationer visste redan från början vilket problem grisarna skulle bli, men när lyssnade någon på oss...
    Och vargarna undviker också gärna vildsvinen, så länge det finns annat att äta, så det är knappats lösningen på problemet...
    Jag håller med om att det inte är lösningen, det finns ingen enskilld faktor som löser problematiken, däremot kan en enskilld faktor ställa till med ett helvete, t.ex som att utrota predatorerna, då får de artar som hålls nere på en rimlig nivå fritt fram., såklart gäller det motsatta.
    Det är inget okänt eller konstigt, bara vanlig biologi/naturlära.

Sen, å det är det där som politiker å makthavare alltid gör bort sig, att det här är ett regionalt/lokalt problem, att vårda svensk natur å fauna i sin helhet.

Sverige är ett land med flera olika klimatzoner, så vi måste ha många olika lösningar på i botten ett å samma problem, det fungerar aldrig att införa landsomfattande åtgärder, det slutar alltid på samma sätt.

Jag bryr mig inte om att ge några exempel, du vet vad jag menar., jag har ju dessutom räknat upp ett antal exempel tidigare..

• ölburk2
    StackarsMia skrev 2014-07-25 16:14:04 följande:
    Möjligt är det ju, men att det skulle kräva en vindturbin på varenda tomt är väl vad de vägrar att inse. Speciellt jobbigt blir det med den senaste kärnkraftstekniken som genererar ännu mer, med mindre skadligt avfall.

Troligen kommer de då byta fokus till solenergi och att alla borde ha solpaneler, samtidigt som man slutar äta kött och flyttar till skogen.
    Solpaneler behöver du inte ens fundera över är det som kommer att gälla i framtiden, men du kommer inte ens att se att det finns paneler monterade, dom kan lätt integreras i precis allt redan idag, men tyvärr ännu för dyrt..
    Effektiviteten/verkningsgraden, problemet med den är löst, det finns idag möjlighet att ta till vara på ca 50%, vilket gör att vi idag rent teoretiskt kan fylla vårt energibehov flera ggr om..

Nej, jag är minst av allt nån miljömupp, har t.ex inga problem med att köra en större energislukande bil, bara för att jag vill kunna åka bekvämt å kunna köra fort.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 23:49:28 följande:
    Det är inte praktiskt möjligt att skapa de tekniska system (det finns många olika metoder) som skulle krävas för att lagra all energi som behövs för att Sverige skulle kunna leva på bara sol och vind. 
    Solenergi finns alltid lagrad, så där har vi ett tillräckligt överskott under alla förhållanden, så det problemet finns inte.
    Men antar du kanske menar direktinstrålning från Solen för ovandling till el, där har vi ännu inte nått ända fram med tekniken, men är på god väg..

Man måste komma ihåg att det även görs mycket för att vi ska klara oss gott på lägre elförbrukning.
    El för belysning kan vi lätt idag få ner på nivåer vi endast kunde drömma om för bara några år sen, LED tekniken fixar det åt oss., skitbilligt att inst åxå.., har själv just köpt in ett 40-tal 4W LED, för att använda nere i Gambia.., varje LED motsvarar en 28W glödlampa.., kostar mindre än en svensk 10:a, snyggt monterad i hölje nån 10:a mer.
    Spis kan man gå över till gas.
    Värmen å varmvattnet får solenergin stå för, via en värmepump å solfångare..
    Lägg till lite solpaneler å en batteribackup å du har el till all elektronik du vll använda 

Ja som du ser så klarar vi oss alldeles utmärkt med solenergi redan idag, undantaget större elkrävande industrier.., skulle iofs även det gå, men idag är det inte lönsamt..

• ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 17:54:48 följande:
    Ja, ska vi vara sådana så är varenda träd i praktiken lagrad solenergi. Det är bara att hugga ned och elda upp för att generera el och värme. Men det var förstås direkt-el från solpaneler som avsågs.

Att du klarar din sommarstuga med solpaneler och 12-volts-teknologi gör, som du själv konstaterar, inte att samhället som helhet klarar sig på sol.
    All energi som används av en värmepump som tas från jord, berg eller vatten är lagrad solenergi.
    12V vet jag inte varför du nämner, det är valfritt vilken spänning som ska användas, 12, 24, 48 eller 230V (220-240V) är dom vanligste.

Med en verkningsgrad på ca 50% på solpaneler, vilket är en verklighet idag, så kommer inte det att bli några probelm med att få tillräckligt med el för att det ska räcka till hushållsel.
    Det tar kanske 10-20år till innan det blir möjligt att köpa dom i handeln till rimligt pris.
    Efter det kommer nästa generation där bl.a nanoteknik används, f.ö dom åxå verklighet redan nu, med dom är problemet med skrymmande paneler helt borta, allt kan göras elalstrande, du kommer t.o.m att kunna måla upp dina solpaneler  

Så Solen är lösningen å har alltid varit sen rätt lång tid tillbaka, vad gäller elproduktion.
    Vi har bara inte behövt lägga tid å pengar på att ta fram lösningar för att omvandla energin från Solen till el.
    Det är inte konstigare än vad som gäller för all annan företagsverksamhet, att finns inte efterfrågan eller behovet, så läggs heller inga pengar eller resurser på att ta fram en produkt.

Jag/vi använder en hel del solenergi på fastigheten i Sverige, å i Gambia kommer vi att försöka hitta bra lösningar för både vår företagsverksamhet, å till vårt privata boende, samt se vad vi kan göra för att hjälpa det gambiska folket/samhället, med att få tillgång till solenergi omvandlad till el, varmvatten å kyla., huvudsakligen inriktat på det riktigt småskaliga behovet av el å vv.., vi får se.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 21:52:57 följande:
    Jag vet att du är rädd men kärnkraften är faktiskt inte så farligt som de sagt till dig. Sätt dig ned, läs en bok om saken, gå på ett studiebesök och sätt dig in i ämnet så kommer du att lära dig hur det fungerar.

Tänk på att en gång i tiden, i början av den tekniska revolutionen, trodde man det var medicinskt farligt att åka tåg. Människokroppen var inte skapt för att färdas i sådana hastigheter påstod läkarna. idag vet vi bättre.

Det handlar bara om utbildning och förståelse.

Ja, solen ger varje dag mer energi till klotet än vi förbrukar men som du säger, det är ett tekniskt och logistisk problem att lösa detta och den lösningen har förstås ett pris. Allt går att lösa. Kan man flyga till månen ... som Ines Uusmann sa.

Idag finns dock vare sig ekonomiska eller politiska förutsättningar för att betala det priset.
    Som småskalig elförbrukare finns alla förutsättningar att bli kvitt elberoendet från stamnätet.
    Problemet är förstås, att när tillräckligt många inser det, så måste skatteförlusterna täckas med avgifter eller ökade skatter på annat.., svårt att sia om vad.
    Men gissningsvis så är det den billiga importen av produkter för produktion av egen el, värme/vv, som får betala för de minskade intäkterna..
    Alltså precis vad som hände när E85 började bli populärt, då dödade Alliansen effektivt den användningen, genom att göra E85 för dyrt att importera..
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-27 11:37:31 följande:
    Nej kärnkraftverk är inte farliga så länge de fungerar som tänkt, och så länge det inte händer naturkatastrofer, terroristattacker, krig, mänskliga misstag mm. 
    Det senare har vi tyvärr sett en hel del fatala exempel på. 
    Glöm inte att Sverige inte är en isolerad ö i världen.

Kärnkraften skapar stora miljöproblem (ja, jag vet att ny teknik är under utveckling - du behöver inte tjata om det) och avfallet är ännu ett olöst problem.

Men det viktigaste är att kärnkrafttekniken är super hightech som kräver enorma investeringar och minutiöst underhåll samtidigt som den är fullkomligt onödig när det finns enkel teknik som klarar energibehovet för världen folk.

Men, som jag skrivit många gånger utan att du lyckats se det, så är jag ingen rabiat kärnkraftsmotståndare. Jag inser att kärnkraften behövs så länge alternativen inte räcker till.
    Det stora problemet som jag ser det är ointresset från många länders ledningar att verkligen satsa på dessa alternativ.
    Hightech är coolt ...
    Money talks.., så enkelt är det.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?