I tidningen Euroturk Nr 2 2014 ställdes följande fråga till ett antal företrädare för olika politiska partier:
Riksdagen beslutade i mars 2010 om att Turkiet hade begått folkmord på den kristna minoriteten i Anatolien under första världskriget. Kommer ni att driva vidare den här frågan om ni kommer till makten efter valet?
De fick följande svar:
Jonas Sjöstedt (V): Sveriges riksdag beslutade 2010 att man ansåg att det dåvarande Osmanska rikets 1915 genomförde ett folkmord på armenier, assyrier/syrianer, kaldéer och pontiska greker. Riksdagen beslutade samtidigt att Sverige ska verka i EU och FN för erkännande av folkmordet. Vänsterpartiet stödde besluten och anser att regeringen ska respektera och genomföra det beslut som fattats.
Gudrun Schyman (FI): Vi har inte diskuterat den frågan inom Feministiskt initiativ.
Hamid Ershad Sarabi (C): Beslut i denna fråga har tagits av en majoritet i riksdagen och personligen vet jag inte hur man skulle i så fall gå vidare med frågan ytterligare.
Fredrik Reinfeldt (M): Alliansregeringens inställning i den här frågan har klargjorts många gånger. Vi anser att historiska händelser inte ska avdömas på politisk nivå av regeringen, utan överlåtas till parterna att diskutera på basis av fakta och forskning. Därför beslutade regeringen förra året att lägga riksdagens skrivelse till handlingarna. Vi vill gärna se att relationerna mellan Turkiet och Armenien normaliseras. Det skulle bidra till ökad stabilitet och säkerhet i hela regionen.
Sultan Kayhan (S): Det är inte en fråga som jag kommer att driva.
En som utmärker sig i sitt svar är....
Derya Uzel Senir (MP): Miljöpartiet kommer att arbeta för att beslutet inte ska verkställas i regeringen. Jag själv kommer även att driva den frågan.