Hur blir jag en bra "bonusmormor"?
Det första jag tänker är väl att du kanske ska börja skapa mera band med hans dotter? Inte vara så blyg? Bjud hem den nyblivna familjen på fika! Hur ofta ses ni? Kan det bli oftare? Jag har både bonusbarnbarn & mina föräldrar är skilda och omgifta så mina barn har bonusmormor & bonusmorfar. "Mitt" barnbarn har jag en ganska speciell relation till då det bara skiljer 6år mellan mig & min sambos dotter och vi båda är mammalediga just nu.. Vi hinner dock inte ses så ofta (nån gång i månaden) men vi pratar i telefon flera gånger i veckan & bollar allt mellan bajsblöjor/sömnlösa nätter till dom första stegen, det är otroligt värt med någon som "tar sig tiden" att ringa & fråga hur det går, komma med några stöttande ord vid behov, visa att du bryr dig & är intresserad av barnbarnet :) själv känner jag det otroligt skönt att det finns hjälp med lite avlastning på fler ställen än bara ett om det skulle behövas (för det kan ju vara så att även om tex morfar inte kan passa så kanske hans fru kan?) kanske känner hon likadant?