Inlägg från: Anonym (Annan usk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annan usk)

Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!

Anonym (villamamma) skrev 2014-02-19 13:26:03 följande:
    Fast det där är nog att romantisera lite..

Jag själv är både uppvuxen, och bor även nu i vuxen ålder, i ett s.k "bättre" område. Dyra villor, bra skolor och en homogen befolkning bestående av "vit övre medelklass".. (för att använda den otrevliga benämningen). Att folk som har det gott ställt ser sig som förmer än andra, och gör sig lustiga och raljerar över folk i tex ts situation är definitivt verklighet, och inget som är isolerat till Flashback och omyndiga snorungar... Långt ifrån alla, men det förekommer definitivt. Det ÄR ett stort fokus på att ha mycket materiella ting idag. Det är status att ha pengar, största villan, senaste bilen..

Tycker det är att förminska ts lite att bara avfärda det som ett internetfenomen.. 
    Lätt att det är verklighet. jag kan bara se på mina jämnåriga i 30-årsåldern som inte ens är övre medelklass. Ok någon är gift med en läkare och har nån slags examen, någon är ingenjör osv.
    Jag vill inte längre umgås med mina gamla vänner för att de nu "tillhör" medelklassen och har blivit så fruktansvärt äckliga rent ut sagt med sin människosyn.
    Det är så uppenbart att de bara vill umgås med andra som har samma status. Jag försöker umgås med alla, kommer från en klasslös familj som jag upplever det, mamma kommer från överklassen och pappa från övre medelklass men sen har de själva valt båda två att inte satsa på yrken som har status eller hög lön fast de kunnat... Och jag själv är precis som TS en USK!

Det här föraktet för "white trash" har jag stött på genom hela livet, kanske dock inte när jag gick i grundskolan eftersom mina klasskompisar var rätt "wt" men sen när jag gått tex konstnärliga utbildningar, hängt med massa andra 20plussare som själva varit medelklass, det började redan där.
    Det finns en tydlig skiljelinje mellan vad som anses som arbetarklass och medelklass och även mellan arbetarklass och underklass.
    Helt ärligt så skiter jag totalt i folks status och ekonomi, jag vill bara kunna skratta med folk och prata med dom, att de behandlar mig med respekt.
    Och faktiskt får jag det oftast av andra undersköterskor, medans mina gamla vänner snobbat till sig och JAG tappat respekten för DOM när de så tydligt bryr sig om att uppgradera och bibehålla sin medelklass-status och hela tiden vill skilja sig från dom som de anser mindre värda.
    Fy fan!
    DET tycker jag är mindre värt och är ett beteende som jag inte respekterar eller står ut med.

TS:
    Det här med "white trash" handlar bara om mobbning och människor som myntar det uttrycket är mobbare.
    De som inte ser dig för den du är, en värdefull, klok, intressant människa, skit i dom.
    Dom kan sitta och bry sig om vilket bröd man ska köpa och var man ska åka på semester för att vara "rätt", de är som ängsliga fjortisar och det är dom som är ointressanta.

Jag skulle gärna umgås med någon som dig, alla ggr framför tex min fd kompis som gift sig med en läkare och aldrig kan slappna av nuförtiden och inte vet hur hon ska förhålla sig till mig som "bara är en USK"
    Jag gör ett viktigare jobb med människor än vad hon gör på sitt kontor, fast hon har högre lön än mig.
    Vi ska inte bry oss om det här vidriga fenomenet, människor som är så materialistiska och bara vill klättra i hierarkin är inget att ha i sitt liv.

HjärtaKaffe
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 14:53:11 följande:

Nja... jag tror faktiskt inte medelklassen går runt och ser ner på folk. Varför skulle de? Oftast försöker man väl trycka ner dem som hotar ens sociala status. Jag har aldrig varit så empatisk som när jag bosatte mig i ett medelklass område.
    Ok, men det gör dom. Medelklass är oerhört ängslig och de tycker att deras sociala status är hotad om de förknippas med något som är white trash. Jag vet, levt med dom och bland dom hela mitt liv men väljer aktivt bort dom nu.
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (va?) skrev 2014-02-19 16:03:47 följande:
    och jag har träffat många medelklassare som verkligen inte är sådana som du beskriver..
    Jag med men det är väldigt vanligt. Mina föräldrar är tex två sådana som Inte är som jag beskriver men så valde de inte heller att satsa på att vara så medelklass (eller i mammas fall överklass) som möjligt.
    Det är Väldigt vanligt bland 20-30åringar och då både bland de som redan är medelklass och de som vill bli.
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 16:16:04 följande:

Äh strunt. Min blivande make är övre medelklass och jag arbetarklass. Vem bryr sig? Träffar de där osäkra människorna i alla klasser. Arbetarklassen inget undantag. Varför skulle någon utomstående bry sig om min familj, de har väl fullt upp med sitt?
    Inte på det sättet som att folk sitter och lägger sig i! Du borde veta precis vad jag menar eller så är du bara blind.
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (kattis) skrev 2014-02-19 16:25:00 följande:
    Äh, när barnen blir bara lite äldre kan du skaffa dagisplats och jobb. Och med ett jobb är du inte WT det allra minsta. Folk som ser ner på arbetarklassen kan dra åt helvete och vårda sina egna anhöriga om det ska vara så fult.
  • Anonym (Annan usk)
    Windrunner skrev 2014-02-19 17:23:23 följande:
    TS, jag hade det som du, nästan.

En sambo, en bebis, hus, bilar, krediter och avbetalningar i högar pga samhällets press på att materiella grejer gör en lyckliga (vilket är bullshit, rakt av).

Så jag sålde allting av värde, betalade av allt jag kunde, jobbade som en galning för att betala av det sista. 

Sen flyttade jag och familjen ut till ett slitet torp och levde old school i två år, för att spara pengar och inte tänka på konsumtionshetsen heller. Det var härligt. Ingen el eller rinnande vatten. Vi åkte in till stan en gång i veckan och hämtade post, duschade, tvättade kläder och åkte ut igen. Aldrig haft det så stressfritt och skönt i hela mitt liv.

Vi har det väldigt bra nu, alla tre. Både i själen och med varandra.

Tacka fan att jag ärvde det där torpet...
  • Anonym (Annan usk)
    Detoxtjejen skrev 2014-02-19 18:03:20 följande:

Fast det beror nog på var man bor och i vilka kretsar man rör sig. Är själv bosatt i Sthlm och i min omgivning är det småfult att ha bil, att köpa dyra saker som inte är tillverkade under hållbara former. Även lyxiga resmål till fjärran östern för onda ögat! Här är status att göra den absolut godaste grytan på kött från en närliggande gård, resa med tåg, köpa lädervaror från Skottland; det genuina helt enkelt! Skämskeps även på dyr elektronik, vi bör spela spel och umgås istället... Aldrig är något allmänt accepterat
    Det är ju er jag pratar om Tyst PRECIS er! Mina vänner jag skrivit om som jag inte orkar med längre bor bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är ju PRECIS den statushetsen jag menar.
    Jag äter själv ekologiskt osv så långt jag har råd och röstar på miljöpartiet men jag står inte ut med andra som borde vara "likasinnade". Att köpa kött från en närliggande gård för att det ska vara STATUS= jag spyr!!
    Sådär har min syster också blivit och henne orkar jag inte heller med nuförtiden. Hon och hennes man har gått över till att åka runt till gårdar och köpa närproducerat för att det är status. Allt handlar bara om att Inte göra som det anses "fult".
    Jag blir så äcklad av det.
    Om ni ska vara så jävla rediga kan ni väl göra nåt vettigt för samhället istället och framförallt lägga ner statushetsandet. Det ska inte vara status att åka på vissa resemål eller att äta en viss sorts mat!!

jag menar "Skämskeps"...KräksKräksKräks alltså jag klarar det inte. Sådär som du beskriver var jag när jag var ungefär 19 år. Det hör till tonåren att vara så änglsig om att vara "rätt" och passa in.

Det du beskriver är så fult och "skämmigt" och "aj-aj" låter som typiska saker som arbetarklassen sysslar med. På mitt jobb åker de andra uskorna till Thailand på semester med familjerna om de inte är ensamstående, man prioriterar en schysst tv osv.
    Big deal.
    Som sagt, jag bryr mig också om miljön men det ska man inte göra pga att få status i nån j-a krets! Då är det ju bara trams!

Droppen var när en gammal bekant ondgjorde sig över att jag varit i London hos min bror (som bor där) och shoppat lite. Hon är en sån som du beskriver, som gör allt "rätt" enligt er löjliga check-lista. Förutom att hon de senaste 2 åren rest till både Bali, Paris, Skottland osv själv. Men hon "shoppade" inte där så då var det väl ok...

• Anonym (Annan usk)
    Anonym (kattis) skrev 2014-02-19 19:02:35 följande:
    Hehe. Jag skulle inte vilja bo i det där torpet heller, men jag kan nog tro på att vägen till ett lyckligt liv är att göra det man drömmer om, inte vad man tror att andra förväntar sig av en och vad som ska göra andra nöjda. Och tydligen är grejen att bo i torp för vissa då....
    Själv skulle jag må dåligt i ett torp utan vatten. Vedeldat har jag bott förut, det funkar men utan rinnande vatten, nja.
    iofs skönt med den tystnaden som infinner sig när man inte har el...

Hm, det kanske skulle vara schysst faktiskt, om jag bara fick ha min älskade med mig...

(ingen tv-stort plus. Och det är inte för att jag uppfattar det som status att inte gilla tv, jag gillar bara inte tv medans min kärlek gärna bara ligger och ser program efter program i soffan)
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (WT-mamman) skrev 2014-02-19 19:11:29 följande:

åh vad glad jag blev av att läsa era svar! :)

tack så mkt...

nån skrev att jag kanske inte skulle skaffa barn så fort... dom första 2 barnen är i ett 8år långt förhållande... och den sista blev lite hejsan hoppsan efter 1år..och vi gjorde slut för 2mån sen..

så så fort tycker jag inte att det har gått för mig med barnafödandet

Ok. Det är väl härligt att du skaffat barn! jag kan säga att mina föräldrar hade väldigt lite pengar när vi växte upp men vi bodde i ett härligt hus på landet och älskade vår familj. Vi gjorde mycket som inte kostade så mycket plus att man uppskattade alla saker man väl fick. Ekonomi är INTE det viktigaste när man har barn. Det enda som spelar roll är att föräldern är en vettig förälder med kärlek och gränser och trygghet Hjärta
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (WT-mamman) skrev 2014-02-19 19:28:53 följande:

Jag tror att mkt varför jag känner såhär är för att jag tidigare var gift, vi hade hus, jag hade ett fast jobb... men det var jag som valde att avsluta det hela, pga att jag inte var lycklig.

är lyckligare nu, men saknar tryggheten.. känner att jag gjort en stor klassresa.....neråt.. medans alla andra bara fortsätter att utvecklas med nya jobb, nya hem osv...

jag har inte ens en gymnasieutbildning, har försökt att läsa upp mina betyg.. men jag har inte orken, skulle velat vidareutbilda mig, men har varken lusten eller orken att läsa flera år till..

Men du är USK? Då har du ju en utbildning. Jag förstår precis vad du menar. Om folk inte strävar efter så stor materiell välfärd som möjligt så är de besatta av att bara köpa närproducerat och följa en hel Bibel av måsten för att passa in i ett annat fack. Och alltsammans handlar om detta: "MÄNNISKOR ÄR INTE LIKA MYCKET VÄRDA"
    Det är precis vad båda de strömningarna ägnar sig åt att prångla ut på andra.
    Det skapar bara olycka. För det är inte bara du som mår dåligt av det, de som "lyckas" enligt sina normer känner också hela tiden pressen och kan inte njuta av nuet och livet och ägnar sig åt en massa andefattigt, meningslöst bara för att passa in i nån konstig illusion.

Sök dig till människor som värdesätter livet och tar dig på allvar, inte vill läsa din CV eller gå husesyn i ditt hem...
    Hjärta
  • Anonym (Annan usk)
    ventilera mera skrev 2014-02-19 19:48:47 följande:
    Ts, du kan väl inboxa mig? Tror vi har en del gemensamt du och jag, kanske kan vara bra att få bolla lite med nån som vet hur man känner och tänker och har liknande erfarenheter. Glad
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 21:05:50 följande:

Tycker du låter avundsjuk...
    jamen tyck det då, det är ju nåt alla slänger sig med nuförtiden. men avundsjuk på vad? Jag har gjort ett VAL precis som min mamma gjorde ett val när hon lämnade överklassen. Hon tycker att många av sina syskon och gamla klasskompisar är för snobbiga, hon är inte avundsjuk, hon valde ju att lämna dom.
    Jag har varit väldigt aktiv i miljörörelsen länge men gillar inte att det är nån "trend" nu och plötsligt ska handla om status. Jag vill att alla ska känna sig bekväma med att tänka miljövänligt, inte att det ska förknippas med en viss grupp av ängsliga människor.

Förresten är det typiskt medelklass att anta att andra är avundsjuka på dom, bara för att ni själva strävar efter att nå perfektion i er löjliga status betyder det inte att andra är avundsjuka.
    hade jag varit avundsjuk hade jag inte tyckt att det är skitlöjligt och pubertalt, då hade jag hakat på och jade hoppade av det där tåget tidigt.

Tro mig eller men jag är mycket lycklig med mina vänner som är schås-fria och lever livet utan att hålla på och pressa sig och varandra att "passa in" i nån grupp.
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 21:13:48 följande:

Jag trodde folk skulle bry sig men har insett att ingen bryr sig ett smack. Och även OM de skulle bry sig, hur skulle det påverka mig? Jag har en underbar familj och fina vänner som gillade mig både när jag var fattig och nu, när vi är mer i den så kallade "medelklassen".
    Men det är ju toppen. Sen kanske ingen bryr sig eftersom du passar in i samma mall som din omgivning. Jag har sett den här ängsligheten i hela mitt liv, jag vet att den är högst existerande men det betyder inte att Alla är sådana, iallafall inte i samma grad..
Svar på tråden Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!