Inlägg från: Anonym (En annan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En annan)

Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!

Detoxtjejen skrev 2014-02-19 22:41:54 följande:
    Jag tror att du missförstod mitt inlägg. Det fanns lite sarkasm i det hela och jag menade främst att olika saker är det man önskar i olika kretsar.

Ja, man kan inte jämföra den övre medelklassen som bor i en lägenhet i Stockholm med den övre medelklassen som bor på hästgård i Skåne exempelvis. Vi har en fin hästgård i Skåne och goda löner. Visst köper jag lokalproducerat och odlar själv, men det har jag växt upp med. Det är det naturliga för mig. Jag har själv några köttdjur och jag vill att alla djur behandlas så respektfullt det går. Dom saker vi köper är inte för att imponera på grannen (vi ser inga grannar härifrån) utan för att höja vår livskvalité och förenkla livet. En ny suv drar exempelvis mindre drivmedel, är bekvämare, är säkrare och kan transportera mer djurfoder osv. Det är väldigt fördomsfullt att anta att alla som använder sin lön till guldkant i tillvaron gör det för att imponera på andra.
  • Anonym (En annan)

Till TS så kan jag säga: I några år framöver så kommer du bara att ha tid till dina barn, och det är ok :) så ska det vara. Men när dom är större så kan du bli vad du vill och få vad du vill :) Det krävs bara lite vilja och utbildning och det fixar du! Sätt upp mål, inga som du ska uppnå nu, men kanske om 10 år. Vill du bo i en stor villa så kommer du göra det om 10 år. Ditt liv har tagit en tråkig vändning, du sitter i en sits som många inte vill hamna i. Det finns ingen anledning att låtsas om annat. Men din sits är bara tillfällig, ett steg mot ditt mål :) Hur ska ditt liv se ut om 10-15 år? Vad drömmer du om?

• Anonym (En annan)
    myttan skrev 2014-02-19 22:56:49 följande:
    TS, om du fick de fria händerna att forma exakt den framtid du vill ha, från o med i morgon, hur hade den då sett ut? Med barnen kvar förstås!

Haha! Du skrev det jag skrev samtidigt som jag;) Bara mindre invecklat ;)
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Annan usk) skrev 2014-02-19 21:39:20 följande:
    Men det är ju toppen. Sen kanske ingen bryr sig eftersom du passar in i samma mall som din omgivning. Jag har sett den här ängsligheten i hela mitt liv, jag vet att den är högst existerande men det betyder inte att Alla är sådana, iallafall inte i samma grad..

Jag har aldrig sett denna ängslighet. Kanske det bara är i din släkt/ umgänge? I mina kretsar så är alla väldigt naturliga och empatiska. Vem har gett dig denna syn? Vem har du sett bete sig så illa? Jag umgås med människor i alla samhällsklasser och vi har överläkare från Uppsala och miljonärer från Lidingö på samma middagar som vi har personligaassistenter och en städerska från Malmö ( hände senast i julas). Det var inte det minsta konstigt och ingen verkade ängslig. Jag tror att ängslighet och oro kommer från när man känner att man inte duger, då blir man ofta lite paranoid och tror att alla andra ser ner på en. Kan det vara så att du själv känner att du inte duger som du är och därför tror att andra ser ner på dig?
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Äh) skrev 2014-02-19 23:20:20 följande:
    Tycker det är lite väl stort fokus här på fasaden. Att se snygg ut, ha fin bil, stort hus, ha fin position, fin examen, tjäna multum och bo i rätt område. Det känns lite som man missar livskvaliteten. TS som ensam trebarnsmor kan få en enorm livskvalitet med sina barn som är minst lika intressant som de här statusvärdena. Med statusen som alla här eller många vill uppnå följer ju en del oönskat också såsom att man måste jobba jämt med ständig övertid som ofta följer statusjobben. Visst man kanske har väldigt mycket saker men väldigt liten tid att spendera på dem och därmed en sämre livskvalitet. Tycker nog TS skall ta sig lite tid och landa i sin situation och snart kommer hon nog inse att det kanske inte är så dumt ändå. Du kan utbilda dig vidare senare i livet för på den punkten är Sverige väldigt bra då alla kan läsa vidare om man vill. Klass och socialgrupper är inte vad de var för en typ 20 år sedan det är som någon nämnde mer flytande idag och man kan vandra fram och tillbaka en hel del mellan dessa grupper.

Jag tycker att en ensamstående mamma utan utbildning måste arbeta MER än någon som är välutbildad för att få ekonomin att gå ihop. När man är välbetald så kan man unna sig att jobba 75% båda två utan att sakna något (som vi gör) medans en ensamstående mamma inom ex vården måste slita ihop varje jobbpass hon kan få för att det ska gå ihop. Så jag förstår inte varför välutbildade personer skulle jobba MER och jaga status mer än någon utan utbildning. Kommer isåfall TS plötsligt att jobba övertid och jaga stausprylar utan en tanke på sin livskvalité bara för att hon tar några högskolepoäng? Det verkar ju konstig isåfall ;)
Svar på tråden Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!