• Anonym (vännen)

"Avslöja" Cannabisrökare

Hej

En kompis till mig har under längre tid rökt mycket cannabis, det har gått helt överstyr. Jag och några till har försökt få personen att sluta, och komma till insikt med att det är ett missbruk att röka gräs dagligen flera gånger per dag och hela helgen, dock utan någon respons. Personen sköter sitt liv runtomkring hjälpligt och döljer sitt missbruk väldigt bra för omgivningen men frågan är hur länge till, förhållandet har tagit slut o knappt några vänner kvar, snart ryker väl jobbet också.

Jag vill berätta för personens föräldrar om missbruket, visst de kan inte göra så mycket då personen är myndig men de har ändå en nära och bra kontakt och har stor inverkan på dennes liv. (De är vettiga personer)

Jag vill inte riskera min vänskap, jag tror inte att det kommer att uppskattas att jag talar om det nämligen, även om det på lång sikt kan leda till något bättre. Därför vill jag vara anonym, tänkte därför skicka ett mail eller ett brev, men jag vet inte hur jag ska formulera mig. är det någon som har några tips?

Obs, Vill inte höra att jag ska sluta lägga mig i etc. att cannabis inte är farligt (det är det väl inte om man använder lagom mängd), jag känner min vän och vet att detta kommer att hjälpa. men jag vill ändå vara anonym.

• Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare
  • Anonym (...)

HUr gammal är din kompis? Om h*n inte är så gammal så kan det väl vara en bra idé att kontakta föräldrarna men annars kan det ju bli lite fel. Du tror inte h*n kommer förstå att det är du då?

Jag har varit i en liknande situation och jag fick mest skit för det hela plus förstörd vänskap. Men är det så illa som du tror så borde du ju avslöja det i vilket fall, om du vill hjälpa personen, trots att du kanske riskerar vänskapen. 

Har tyvärr inga bra råd :/

• Anonym (vännen)

22... rätt omogen som person. Inser nog inte allvaret om det inte kommer från föräldrarna.

Jo det är därför jag vill att det ska vara anonymt så att man inte kan misstänka mig, men jag vet inte hur jag ska formluera mig, min vän döljer inte direkt sitt missbruk så bra heller så många vet om det.
    Jag vill inte sitta brevid och titta på när hela dennes liv går åt helvete liksom..känns inte som att man är en bra vän då.

• Anonym (Hm)

Om livet går åt helvete så är det nog inte beroende på lite cannabis... Att unga prövar sig fram och festar på gräs är väl inte hela världen. Alla har väl provat någon gång i alla fall...

• WhiteOleander

Cannabis är väl dock varken beroendeframkallande eller skadligt(det är typ omöjligt att få i sig tillräckligt för att det ska vara skadligt).

Vad får dig att tro att hans problem har med just cannabis att göra?

• Anonym (vet)

Tyvärr, vill du vara en riktig vän får du riskera att bli dumpad som vän :/
    Lyssna inte på idioterna som påstår att cannabis inte är beroendeframkallande, dagens fetaste lögn. Hjärnan funkar likadant oavsett om den blir beroende av alkohol eller cannabis, din vän är en beroende.
    Antingen kan du prata med familjen och ha en intervention eller prata med kompisen.
    Sen kan man ju oftast inte hjälpa missbrukare, att låta din vän verkligen krascha är nog det bästa du kan göra, först när vännen får konsekvenserna och andra inte längre sopar upp efter hen så finns det hopp om insikt..

• Anonym (missbruk?)
    Anonym (vet) skrev 2014-02-19 19:48:28 följande:
    Tyvärr, vill du vara en riktig vän får du riskera att bli dumpad som vän :/
    Lyssna inte på idioterna som påstår att cannabis inte är beroendeframkallande, dagens fetaste lögn. Hjärnan funkar likadant oavsett om den blir beroende av alkohol eller cannabis, din vän är en beroende.
    Antingen kan du prata med familjen och ha en intervention eller prata med kompisen.
    Sen kan man ju oftast inte hjälpa missbrukare, att låta din vän verkligen krascha är nog det bästa du kan göra, först när vännen får konsekvenserna och andra inte längre sopar upp efter hen så finns det hopp om insikt..

Nej det är det inte, cannabis är på sin höjd vanebildande, alkohol däremot är beroendeframkallande är abstinens kan vara så allvarlig att den kan döda.

Och ts, komma till insikt om att röka cannabis flera gånger om dagen är missbruk? dom flesta dricker kaffe flera gånger om dagen, anser du det också vara missbruk?
    Så frågan är om han verkligen har ett missbruk han dras med, då enligt vårdens kriterier och inte personliga åsikter och varför han missbrukar i så fall, först när man har den info kan man ge relevant svar.
    Utifrån det du har skrtivit än så länge att han sköter livet som den ska skötas så kan har jag svårt att se missbruk.

Springa till föräldrr däremot, seriöst?
    Vi snackar väl om vuxen man här?

• Anonym (vet)
    Anonym (missbruk?) skrev 2014-02-19 19:53:52 följande:

Nej det är det inte, cannabis är på sin höjd vanebildande, alkohol däremot är beroendeframkallande är abstinens kan vara så allvarlig att den kan döda.

Och ts, komma till insikt om att röka cannabis flera gånger om dagen är missbruk? dom flesta dricker kaffe flera gånger om dagen, anser du det också vara missbruk?
    Så frågan är om han verkligen har ett missbruk han dras med, då enligt vårdens kriterier och inte personliga åsikter och varför han missbrukar i så fall, först när man har den info kan man ge relevant svar.
    Utifrån det du har skrtivit än så länge att han sköter livet som den ska skötas så kan har jag svårt att se missbruk.

Springa till föräldrr däremot, seriöst?
    Vi snackar väl om vuxen man här?

Du är så borta...
    Ett beroende, beroendesjukdomen handlar inte om FYSISK ABSTINENS som man även får av cannabis, vilket jag vet efter att ha haft flera vänner som "brukat" cannabis.
    Beroendet är psykologiskt och fysiskt i hjärnan. Hjärnan reagerar på THC och hjärnan blir beroende av effekten. När man sen väl är beroende av cannabis svarar hjärnan också i högre grad på alkohol och andra droger, precis som att för någon som har amfetamin som huvuddrog snabbare blir alkoholist och även får större sug efter amfetamin om hen tex dricker.

Ni är så patetiska som ska dra upp kaffe, socker och matfett i tid och otid att jämföra med, ni är ett gäng beroende som återanvänder varandras korkade argument.
    Nästan alla jag känner dricker kaffe.
    Kaffe är ingen drog. Man blir inte hög eller full av kaffe, då skulle inte varenda svensk kunna dricka flera koppar på jobbet eller ta en bulle på fikat och sen fortsätta jobba.
    Om en kirurg, barnmorska, förskollärare, långtradarchaffis osv däremot rökte cannabis varje fikarast och till frukost skulle de inte kunna sköta sina jobb på ett normalt sätt.

Sluta larva er, ni visar bara hur otroligt beroende ni faktiskt är som försvarar er med icke hållbara och korkade argument. Och så säger dom att cannabis gör folk dumma Tungan ute

• frappa
    Anonym (vet) skrev 2014-02-19 21:47:07 följande:
    Du är så borta...
    Ett beroende, beroendesjukdomen handlar inte om FYSISK ABSTINENS som man även får av cannabis, vilket jag vet efter att ha haft flera vänner som "brukat" cannabis.
    Beroendet är psykologiskt och fysiskt i hjärnan. Hjärnan reagerar på THC och hjärnan blir beroende av effekten. När man sen väl är beroende av cannabis svarar hjärnan också i högre grad på alkohol och andra droger, precis som att för någon som har amfetamin som huvuddrog snabbare blir alkoholist och även får större sug efter amfetamin om hen tex dricker.

Ni är så patetiska som ska dra upp kaffe, socker och matfett i tid och otid att jämföra med, ni är ett gäng beroende som återanvänder varandras korkade argument.
    Kaffe är ingen drog. Man blir inte hög eller full av kaffe, då skulle inte varenda svensk kunna dricka flera koppar på jobbet eller ta en bulle på fikat och sen fortsätta jobba.
    Om en kirurg, barnmorska, förskollärare, långtradarchaffis osv däremot rökte cannabis varje fikarast och till frukost skulle de inte kunna sköta sina jobb på ett normalt sätt.

Sluta larva er, ni visar bara hur otroligt beroende ni faktiskt är som försvarar er med icke hållbara och korkade argument. Och så säger dom att cannabis gör folk dumma Tungan ute

Socker är bra mer beroendeframkallande.
    www.aftonbladet.se/halsa/article13863243.ab

Sen är koffein en drog, det innehar alla attribut för kunna kallas drog.

Socker har inte detta, men ändå mer beroende framkallande.

cannabis kallar man vanebildande, i samma kategori, som sex, spel, shopping osv...

Även dessa får man fysiska AT av, om man slutar tvärt i ett missbruk.

Eller försöker du påstå att skor, är fysiskt beroendeframkallande?

• WhiteOleander
    Anonym (vet) skrev 2014-02-19 21:47:07 följande:
    Du är så borta...

"Koffein är världens mest konsumerade psykoaktivt verkande drog"
    sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

"Kaffe är en av våra mildaste droger som accepterats sedan länge. Om kaffe skulle föras in i civilisationen idag skulle det knappast tillåtas. Kaffe innehåller ett gift som heter koffein"
    www.drogutbildning.se/foredrag.html

"Om kaffe inte var en drog så skulle det inte vara några problem för folk att sluta när de blir informerade om att koffein kort och gott är dåligt för hälsan. Ändå gör folk inte det. Varför inte? Koffein höjer dopaminnivåerna i hjärnan och höga dopaminnivåer får oss att uppleva ett ökat välbefinnande. Man mår fruktansvärt dåligt (precis som när man ger upp andra droger) av att sluta eftersom man är beroende. Abstinens, helt enkelt! Man blir jättetrött, får huvudvärk, blir illamående, deppig osv. Vid koffeinintag så lånar man energi av levern, hjärtat och binjurarna till en väldigt hög ränta."
    www.alternativjournalen.se/wuweij/koffeinkaos-33409
Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare