• Anonym (vännen)

"Avslöja" Cannabisrökare

Hej

En kompis till mig har under längre tid rökt mycket cannabis, det har gått helt överstyr. Jag och några till har försökt få personen att sluta, och komma till insikt med att det är ett missbruk att röka gräs dagligen flera gånger per dag och hela helgen, dock utan någon respons. Personen sköter sitt liv runtomkring hjälpligt och döljer sitt missbruk väldigt bra för omgivningen men frågan är hur länge till, förhållandet har tagit slut o knappt några vänner kvar, snart ryker väl jobbet också.

Jag vill berätta för personens föräldrar om missbruket, visst de kan inte göra så mycket då personen är myndig men de har ändå en nära och bra kontakt och har stor inverkan på dennes liv. (De är vettiga personer)

Jag vill inte riskera min vänskap, jag tror inte att det kommer att uppskattas att jag talar om det nämligen, även om det på lång sikt kan leda till något bättre. Därför vill jag vara anonym, tänkte därför skicka ett mail eller ett brev, men jag vet inte hur jag ska formulera mig. är det någon som har några tips?

Obs, Vill inte höra att jag ska sluta lägga mig i etc. att cannabis inte är farligt (det är det väl inte om man använder lagom mängd), jag känner min vän och vet att detta kommer att hjälpa. men jag vill ändå vara anonym.

• Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare
  • Anonym (lisa)
    Anonym (vet) skrev 2014-02-19 21:47:07 följande:
    Du är så borta...

Ett beroende, beroendesjukdomen handlar inte om FYSISK ABSTINENS som man även får av cannabis, vilket jag vet efter att ha haft flera vänner som "brukat" cannabis.

Beroendet är psykologiskt och fysiskt i hjärnan. Hjärnan reagerar på THC och hjärnan blir beroende av effekten. När man sen väl är beroende av cannabis svarar hjärnan också i högre grad på alkohol och andra droger, precis som att för någon som har amfetamin som huvuddrog snabbare blir alkoholist och även får större sug efter amfetamin om hen tex dricker.

Ni är så patetiska som ska dra upp kaffe, socker och matfett i tid och otid att jämföra med, ni är ett gäng beroende som återanvänder varandras korkade argument.

Nästan alla jag känner dricker kaffe.

Kaffe är ingen drog. Man blir inte hög eller full av kaffe, då skulle inte varenda svensk kunna dricka flera koppar på jobbet eller ta en bulle på fikat och sen fortsätta jobba.

Om en kirurg, barnmorska, förskollärare, långtradarchaffis osv däremot rökte cannabis varje fikarast och till frukost skulle de inte kunna sköta sina jobb på ett normalt sätt.

Sluta larva er, ni visar bara hur otroligt beroende ni faktiskt är som försvarar er med icke hållbara och korkade argument. Och så säger dom att cannabis gör folk dumma

Du vet eftersom du har kompisar som "brukat" cannabis? Och då blir du expert på området?

Jag rökte dagligen i 5år, och en dag kände jag inteför det mer, så jag slutade. Inget beroende där inte. Och jag dricker varken alkohol eller tar amfetamin heller.

Och dessutom hade jag ALDRIG fått för mig att rökta innan eller under tiden jag jobbar.
  • Anonym (vännen)

Alla här är ju OT, Ingen svarar på min fråga.

• frappa
    Anonym (vännen) skrev 2014-02-19 23:59:18 följande:

Skademinimering är det enda.

Att se till att det blir färre dagar som röks och antal mindre ggr per dag.

Har personen ifråga en psykisk sjukdom eller åkomma.

Som typ ADHD?

• qaxsw

Fick inget svar på min fråga hurvida din vän säger sig må? Har förhållandet tagit slut, vännerna försvinner, så kanske han behöver en vän som lyssnar på honom och inte sätter dit honom för narkotika. 

• Anonym (missbruk?)
    Anonym (vet) skrev 2014-02-19 21:47:07 följande:
    Du är så borta...
    Ett beroende, beroendesjukdomen handlar inte om FYSISK ABSTINENS som man även får av cannabis, vilket jag vet efter att ha haft flera vänner som "brukat" cannabis.
    Beroendet är psykologiskt och fysiskt i hjärnan. Hjärnan reagerar på THC och hjärnan blir beroende av effekten. När man sen väl är beroende av cannabis svarar hjärnan också i högre grad på alkohol och andra droger, precis som att för någon som har amfetamin som huvuddrog snabbare blir alkoholist och även får större sug efter amfetamin om hen tex dricker.

Ni är så patetiska som ska dra upp kaffe, socker och matfett i tid och otid att jämföra med, ni är ett gäng beroende som återanvänder varandras korkade argument.
    Nästan alla jag känner dricker kaffe.
    Kaffe är ingen drog. Man blir inte hög eller full av kaffe, då skulle inte varenda svensk kunna dricka flera koppar på jobbet eller ta en bulle på fikat och sen fortsätta jobba.
    Om en kirurg, barnmorska, förskollärare, långtradarchaffis osv däremot rökte cannabis varje fikarast och till frukost skulle de inte kunna sköta sina jobb på ett normalt sätt.

Sluta larva er, ni visar bara hur otroligt beroende ni faktiskt är som försvarar er med icke hållbara och korkade argument. Och så säger dom att cannabis gör folk dumma Tungan ute

Nej, spiknykter, man kan däremot fråga sig vilket ickedrog du har överkonsumerat som slänger ifrån dig så många felaktigheter.

Folk med den personligheten kan bli beroende av i princip vad som helst, vilket i sig inte är likvärdigt med att sysslor som då missbrukas är i sig beroendeframkallande.
    Cannabis"beroende" är som du själv säger på det psykiska planet, några fysiska symptom kommer inte ifrån drogen, på psykisk nivå som shopping, sex familjelivknappande.
    Fast jag skulle i och för sig inte gå så långt att påstå shopping är beroendeframkallande.
    Skulle du?

Gateway snacket kan du bara lägga ner omgående, det ligger inget bakom den teorin.

Det som jag själv anser vara patetisk och extremt hycklande är hur såna som dig slätar över sin egen drogbruk men förstorar andras, skulle koffein inte vara en drog?
    Är ditt samvete på nått sätt renare när du intalar dig det?
    Måste dock göra dig besviken, koffein är en drog, milt sådan men fortfarande med kapacitet att skapa veckorslång abstinens hos användaren, fysisk sådan.
    Koffein är en centralstimulant som amfetamin, då inte i samma styrka men effekten är snarlik.

varför tror du ens att i princip varenda arbetsplats har kaffemaskiner? 
    enkel svar på frågan är att den milda centralstimulanta effekten ökar produktivitet hos användaren.
    Kommer du se på ditt morgonkaffe med andra ögon nu? har nått förändrats?

Socker sedan, inte klassas som drog men skapar likförbannat beroende på nivå med cocain, biverkningar av sockerintag är nu en folksjukdom.
    Cannabis kan tyvärr inte matcha egenskaper dessa två har.

Så krypp tillbaka under den där stenen du bor under  och skräpa inte ner tråden.

Sorry för oft ts, det är synd att propagandaspridare ska alltid flockas kring såna trådar som flugor runt skit.

Men för att ge dig konkret svar måste du fylla ut med mer info, som det är nu finns det inte nock för att kunna bilda sig en helhetsbild.

• The sea refuses no river

Jag tycker inte att det låter konstigt alls att du vill hjälpa din kompis, trots att jag själv är drogliberal och röker gräs hyfsat regelbundet.

Men jag är lite skeptisk till din metod. Jag tycker faktiskt att var och en har rätt att bestämma vad de har för relation till sina föräldrar, t.ex. så är jag med mina föräldrar helt öppen med mitt cannabisbruk men jag har flera vänner vars relation till sina föräldrar faktiskt skulle ta skada av ett sådant uppdagande.

Dessutom låter det ganska oengagerat. Ifall du är orolig över hur din vän mår - se till att komma nära, ta några dagar tillsammans och bara snacka. Det tror jag kan hjälpa så otroligt mycket mer. Sedan så är nog risken överhängande att din vän i nuläget inte känner sig engagerad att dra ner eller sluta röka. Men det är ok! Det är inget vännen kommer dö av och ibland kan det ju vara så i livet, man bara behöver komma bort lite - inte bry sig om något. Det kan te sig destruktivt men när jag ser tillbaka på perioder i mitt liv då jag "sjunkit in" så kan jag se väldigt goda effekter och insikter av det. Det kan man ju göra med eller utan gräs, vilket jag också har personlig erfarenhet av.

Din vän gör ingenting som riskerar livhanken och ifall det vännen gör är omoraliskt eller fel är helt upp till denne själv att avgöra. Se bara till att vara där och gå att prata med. Sådana vänner är dem som hjälpt mig när jag mått dåligt tidigare i mitt liv (vilket jag inte vet om jag kan säga om din vän, att den mår dåligt alltså).

• cheese

Låt människan få vara ifred. Sköt du ditt så ska du se att denna person sköter sitt.

• HäckHäxan
    Anonym (vännen) skrev 2014-02-19 19:08:38 följande:
    Hej

En kompis till mig har under längre tid rökt mycket cannabis, det har gått helt överstyr. Jag och några till har försökt få personen att sluta, och komma till insikt med att det är ett missbruk att röka gräs dagligen flera gånger per dag och hela helgen, dock utan någon respons. Personen sköter sitt liv runtomkring hjälpligt och döljer sitt missbruk väldigt bra för omgivningen men frågan är hur länge till, förhållandet har tagit slut o knappt några vänner kvar, snart ryker väl jobbet också.

Jag vill berätta för personens föräldrar om missbruket, visst de kan inte göra så mycket då personen är myndig men de har ändå en nära och bra kontakt och har stor inverkan på dennes liv. (De är vettiga personer)

Jag vill inte riskera min vänskap, jag tror inte att det kommer att uppskattas att jag talar om det nämligen, även om det på lång sikt kan leda till något bättre. Därför vill jag vara anonym, tänkte därför skicka ett mail eller ett brev, men jag vet inte hur jag ska formulera mig. är det någon som har några tips?

Obs, Vill inte höra att jag ska sluta lägga mig i etc. att cannabis inte är farligt (det är det väl inte om man använder lagom mängd), jag känner min vän och vet att detta kommer att hjälpa. men jag vill ändå vara anonym.
    Exakt vad är det du vill folk skall svara på? Du klargör ju längst ner att du inte vill höra saker som att cannabis inte är farligt eller att du skall sluta lägga dig i!

Är det då rubriken du vill ha svar på? Den är inte formulerad som en fråga, men jag antar att du menar om du skall avslöja brukandet eller inte?

Mitt svar på den frågan är NEJ!

Kan ju inte motivera det eftersom du klargjort att du inte vill höra sånt Solig
    Canis meus id comedit
  • Anonym (Tänk om)

Har inte läst alla inlägg. Cannabis är inget som är skadligt. Låt personen röka. Är samma sak som att en vän skaffar partner och så slutar man höra från sin vän. Vännen tappar sina polare för att h*n "tofflar" .. Vad ska du göra då ? Avslöja vännen tofflighet ? Försöka få vännen att dumpa sin partner ? Gör dig själv och din polare en tjänst och läs på om cannabis innan du förstör någons liv..

• cheese
    Anonym (vännen) skrev 2014-02-19 23:59:18 följande:

Med "vänner" som dig behöver man inga ovänner. Lyllos din kompis.
Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare